Even voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13299
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » zo 04 aug 2019, 09:31

Het wordt gemakkelijker met verse bonen om snel resultaat te behalen in alle opzichten,veel makkelijker dan met oude koffiebonen dus de hoeveelheid test koffie was minder geweest en sneller resultaat.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Keyser » zo 04 aug 2019, 10:08

Het wordt gemakkelijker met verse bonen om snel resultaat te behalen in alle opzichten,veel makkelijker dan met oude koffiebonen dus de hoeveelheid test koffie was minder geweest en sneller resultaat.
Oh dat wist ik niet. Gelijk maar even verse kopen dan.

Laatst gewijzigd door Keyser op zo 04 aug 2019, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13299
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » zo 04 aug 2019, 10:16

Het wordt gemakkelijker met verse bonen om snel resultaat te behalen in alle opzichten,veel makkelijker dan met oude koffiebonen dus de hoeveelheid test koffie was minder geweest en sneller resultaat.
Oh dat wist ik niet. Gelijk maar even verse kopen dan.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
Welke maler gebruik je? Als je een horeca maler hebt kun je als startpunt de maalgraad verstelling geheel indraaien met draaiende motor tot de schijven elkaar net raken. Dan wanneer je dat zachtjes hoort meteen de maalgraad verstelling een kwartslag terug. Dat is een goed startpunt met verse koffiebonen.
Met oude koffiebonen moet je veel fijner malen om nog iets van tegendruk te krijgen. Ook zal de smaak nooit goed komen. Dat is ook wel te onderbouwen. Bijna alle CO2 die deels voor de chemische reactie met het hete water zorgt, is uit de koffiebonen en de olie die tijdens branden is ontwikkeld is oud geworden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Keyser » zo 04 aug 2019, 11:47


Het wordt gemakkelijker met verse bonen om snel resultaat te behalen in alle opzichten,veel makkelijker dan met oude koffiebonen dus de hoeveelheid test koffie was minder geweest en sneller resultaat.
Oh dat wist ik niet. Gelijk maar even verse kopen dan.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
Welke maler gebruik je?
Dank je voor je informatie. Ik heb de Fiorenzato T80 met nieuwe maalschijven van een dag oud.


Laatst gewijzigd door Keyser op zo 04 aug 2019, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13299
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » zo 04 aug 2019, 12:15


Dank je voor je informatie. Ik heb de Fiorenzato T80 met nieuwe maalschijven van een dag oud.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
Daar kun je prima de "kwartslag terugdraaien" mee toepassen. De 64mm schijven moeten nog wel even inmalen om consistent te worden maar dat gaat gelukkig vanzelf.

Succes. Ik denk dat je het resultaat heel leuk zult vinden met de verse koffiebonen. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Keyser » zo 04 aug 2019, 14:28


Daar kun je prima de "kwartslag terugdraaien" mee toepassen. De 64mm schijven moeten nog wel even inmalen om consistent te worden maar dat gaat gelukkig vanzelf.

Succes. Ik denk dat je het resultaat heel leuk zult vinden met de verse koffiebonen. Afbeelding
Ja, gisteren heb ik de schijven, zonder dat de machine draaide tegen elkaar vast gedraaid (0 stand) en toen een kwartslag terug. Het al draaiend doen is dan nog wat preciezer? Is dat niet schadelijk voor de schijven?

Ik heb nog 2,5 kilo van Caffe Gioia liggen om de schijven in te malen. Is dat overigens een oke supermarkt boon?
Daarna ga ik starten met een bestelling bij het Hoofdkwartier en Friedhats.
Laatst gewijzigd door Keyser op zo 04 aug 2019, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13299
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » zo 04 aug 2019, 17:27

Vastdraaien is te ver. Als de motor draait de maalgraad verstelling indraaien totdat je hoort dat de schijven elkaar net raken. Dus niet vastzetten. Dat is het 0 punt. Het is niet schadelijk.

Laat de friedhats bonen even zitten en ga voor de hoofdkwartier bonen zou ik je willen adviseren. Een kg bijvoorbeeld van de vintage blend is al heel erg leuke koffie waar je makkelijk een goede extractie mee kunt krijgen!
Dan probeer je later de friedhats.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Keyser » zo 04 aug 2019, 17:33

Dank je wel. Ga het uitproberen.
Friedhats zijn moeilijkere bonen?
Laatst gewijzigd door Keyser op zo 04 aug 2019, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13299
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » zo 04 aug 2019, 18:30

Dank je wel. Ga het uitproberen.
Friedhats zijn moeilijkere bonen?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
Friedhats is wat lichter gebrand en Single origin. De blend van hoofdkwartier, met klein beetje robusta erin is wat makkelijker te extraheren schat ik zo in. En het gaat er in het begin vooral om dat je snel goed resultaat boekt zodat je hobby rotsvast in je dagelijkse leven een plek inneemt. Afbeelding Afbeelding
Verdere verbreding van je horizon komt dan later als je de basis onder de knie hebt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Keyser » zo 04 aug 2019, 19:02


En het gaat er in het begin vooral om dat je snel goed resultaat boekt zodat je hobby rotsvast in je dagelijkse leven een plek inneemt. Afbeelding Afbeelding
Hahaha klare taal AfbeeldingAfbeelding



Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron