Nieuw en gelijk al wat vragen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor mr Blanc » do 16 jan 2020, 10:02

Hi Coffee geeks,

Hier sinds kort (maandje of 2) ook meer interesse gaan tonen in het zwarte goud (oftewel espresso, koffie vind ik te "slap" smaken).
Mn eerste setje aangeschaft een Isomac Zaffiro en als maler een Ascaso I2 maler om mee te beginnen, later wil ik misschien nog overstappen naar een andere molen.

De Isomac 2ehands aangeschaft maar ziet er nog erg mooi uit (voor zover ik dat kan beoordelen). Ik heb na aanschaf zelf de E61 groep gereviseerd wat in principe prima te doen is. Alles werkt in principe prima en kan (vergeleken met mijn Nespresso hiervoor) aardig lekkere bakkies eruit krijgen maar zit nog met wat vragen/problemen.

- Als ik een espresso zet zodat de Zaffiro 9 bar aangeeft tijdens het zetten gaat de "flow" veelste snel echt binnen 14 sec een shot. Ook smaakt de espresso dan niet lekker. Pas als ik het malen aanpas zodat de shot met 11 bar (op de meter) eruit komt smaakt ie pas lekker. In principe zie ik het niet als een probleem maar lees overal dat die 9 bar redelijk heilig is. Hoe kan dit? Ligt dit aan de meter die misschien kapot/niet volledig werkt of ligt het toch aan mijn kunsten? Als ik blind filter loopt de druk ook op tot +/- 11bar weet niet of dat een goede indicatie is.
- Ook lees ik over bonen invriezen verschillende verhalen en ben ik toch wel benieuwd. Kan dit nu prima of is het een No Go. Als ik het goed lees moet het prima kunnen als je ze ook maar luchtdicht laat ontdooien (hoeveel tijd moet ik hier voor rekenen?)

Alvast bedankt voor al jullie hulp, ik heb al veel gelezen/geleerd op deze site en het is altijd leuk om kennis en info te delen met andere enthousiastelingen.

Gr May
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor fransg » do 16 jan 2020, 10:29

- Als ik een espresso zet zodat de Zaffiro 9 bar aangeeft tijdens het zetten gaat de "flow" veelste snel echt binnen 14 sec een shot. Ook smaakt de espresso dan niet lekker. Pas als ik het malen aanpas zodat de shot met 11 bar (op de meter) eruit komt smaakt ie pas lekker. In principe zie ik het niet als een probleem maar lees overal dat die 9 bar redelijk heilig is. Hoe kan dit? Ligt dit aan de meter die misschien kapot/niet volledig werkt of ligt het toch aan mijn kunsten? Als ik blind filter loopt de druk ook op tot +/- 11bar weet niet of dat een goede indicatie is.
In de meeste machines zit een OPV / Over Pressure Valve die ervoor zorgt dat de zetdruk een maximum heeft. Heb je die, dan kun je die het beste zo afstellen dat deze bij blindfilteren niet boven de 9 bar komt.

Wat voor bonen gebruik je, van welke brander, hoe vers?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor mr Blanc » do 16 jan 2020, 10:35


In de meeste machines zit een OPV / Over Pressure Valve die ervoor zorgt dat de zetdruk een maximum heeft. Heb je die, dan kun je die het beste zo afstellen dat deze bij blindfilteren niet boven de 9 bar komt.

Wat voor bonen gebruik je, van welke brander, hoe vers?
Uhhh...nou ben nog niet begonnen aan de "verse" bonen :? wilde eerst de basis een beetje onder de knie krijgen en afstellen van molen etc begrijpen! Weet dat t vloeken in de kerk is maar vind de koffie al een stuk "diepere" smaak hebben dan bijv Nespresso. Binnenkort aan de verse bonen Las hier een tip van iemand van een zaakje in Kralingen (Rotterdam) dus ga daar binnenkort is langs.

Wbt die OPV hoe kan je die instellen dan?

Iig bedankt voor de snelle reactie. :D
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor fransg » do 16 jan 2020, 10:46

Uhhh...nou ben nog niet begonnen aan de "verse" bonen :?
Dan kan het nog niks wezen ;-)
Wbt die OPV hoe kan je die instellen dan?
http://coffeetime.wikidot.com/opv-over-pressure-valve
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor Fisherman » do 16 jan 2020, 11:47

Zonder verse bonen wordt het niks nee.. probeer eens Shokunin in Rotterdam (Katendrecht, Phoenix Food Factory), Man met Bril (Hofbogen) of Manhattan (weet niet of je branderij aan de Industrieweg kan bezoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor Keyser » do 16 jan 2020, 12:18

Verse bonen werken ook anders dan supermarkt bonen. Wanneer je je op die markt wil begeven zou ik daar persoonlijk gelijk mee beginnen. Anders moet je weer aan die verandering wennen. Neem wel voor lief dat je de eerste kilo wat meer kan "verpesten". Het verpesten is ook best leuk: zo leer je goed je setup kennen. En neem een eenvoudige boon

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor mr Blanc » do 16 jan 2020, 14:15

Zonder verse bonen wordt het niks nee.. probeer eens Shokunin in Rotterdam (Katendrecht, Phoenix Food Factory), Man met Bril (Hofbogen) of Manhattan (weet niet of je branderij aan de Industrieweg kan bezoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Thanks daar kan ik wat mee. Ga volgende week is op pad voor "verse" bonen ben benieuwd.

Nu nog even over het invriezen van bonen, is dit aan te raden. Stel ik koop 1 kilo verse bonen kan ik dan die andere halve kilo invriezen in aparte zakjes?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor mr Blanc » do 16 jan 2020, 14:16

En neem een eenvoudige boon Afbeelding
Thanks ik ga er mee aan de slag
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor mr Blanc » vr 17 jan 2020, 16:50

Uhhh...nou ben nog niet begonnen aan de "verse" bonen :?
Dan kan het nog niks wezen ;-)
Wbt die OPV hoe kan je die instellen dan?
http://coffeetime.wikidot.com/opv-over-pressure-valve
Ziet er naar uit dat ik een OPV zonder stelschroef aan de achterkant heb. Betekend dit dat ik t tuutje voor t slangetje die terug naar de bak gaat moet/kan uitdraaien?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor fransg » vr 17 jan 2020, 17:45

Nu nog even over het invriezen van bonen, is dit aan te raden.Stel ik koop 1 kilo verse bonen
Koop rustig 1kg en vries die niet in, maar geniet van de ontwikkeling van de smaak en de doorloop, van wanneer ze nog net te vers zijn, tot de espresso heel mooi begint te smaken, de ontplooiing van de mooie smaken als het te-verse eraf is en de extractie niet meer lastig is maar zonder moeite mooi loopt, en dan gedurende de weken daarna dat de bonen, als het goed is, wel milder worden van smaak maar toch rijk van complexiteit, tot ze uiteindelijk nog wel plezierig eindigen maar ook wat afvlakken. Sommige bonen zijn juist na een maand nog wonderbaarlijk en het zou zonde zijn dat mis te lopen door allerlei rare invries-fratsen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten