Koffiebar maken thuis: advies gevraagd

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
Daniël
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 okt 2019, 10:05

Koffiebar maken thuis: advies gevraagd

Berichtdoor Daniël » zo 20 sep 2020, 11:35

Zoals de titel aangeeft wil ik graag een koffie bar maken thuis.

Ideeen genoeg, dat is niet het punt.
Alleen ben ik wel op zoek naar do’s and don’ts
En nog veel belangrijker de maten. Hoeveel werk oppervlakte heb je nodig.
Welke machines en accessoires heb ik?

Bezzera bb005tm
Bezzera mitica top
Middelgrote klop lade.
Paar melk kannen, tamper.

Wat wil ik er nog graag bij:
Een weegschaaltje en tamp station.

Hier een plaatje van de huidige opstelling die ik wat krap vind.

Afbeelding


Hier een plaatje dat mij interesse heeft

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daniël op zo 20 sep 2020, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daniël
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 okt 2019, 10:05

Re: Koffiebar maken thuis: advies gevraagd

Berichtdoor Daniël » di 22 sep 2020, 09:02

In het nieuwe huis wil ik straks de bezzera vast op het water aansluiten. We krijgen daar ook een water ontharder.
Moet ik nog ergens rekening mee houden?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffiebar maken thuis: advies gevraagd

Berichtdoor fransg » di 22 sep 2020, 09:33

kan goed zijn om na te gaan wat de waterdruk is. Ook kijken welke waterontharder wordt gebruikt. Wat goed is voor de wasmachine hoeft niet het lekkerste water voor je espresso te wezen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Daniël
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 okt 2019, 10:05

Re: Koffiebar maken thuis: advies gevraagd

Berichtdoor Daniël » di 22 sep 2020, 09:49

Ja klopt. De man van de ontharder komt over 2 weekjes. Ik zal er eens naar vragen.

Voor je espresso ben je nog wel wat kalk nodig? En andere mineralen?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffiebar maken thuis: advies gevraagd

Berichtdoor fransg » di 22 sep 2020, 10:17

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Koffiebar maken thuis: advies gevraagd

Berichtdoor Marcje » di 22 sep 2020, 10:23

Ik heb een (in line) Everpure Claris ontharder voor de espresso machine gezet.
Ik neem aan dat je de lekbak ook aansluit op een afvoer? Dat vind ik zo mogelijk een nog groter genot dan vast water aanvoer!

Verder zou je kunnen overwegen om alvast een reduceer in de leiding te zetten. Heb je nu niets aan met een Magica (want die doet de pre-infuse met de pomp), maar ik heb een Strega en bij mij gaat de PI op de leidingdruk. Misschien iets voor de toekomst om met je aanvoerdruk (PI) te kunnen spelen/varieren.
dus...

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Koffiebar maken thuis: advies gevraagd

Berichtdoor Pti » di 22 sep 2020, 10:27

Reken voor een 1 groeps machine en molen toch lekker een meter breedte.

Ik heb thuis mijn machine en twee molens op een dubbel keukenkastje staan. Een van die molens is relatief klein maar de espressomachine is naar verhouding juist wat groter.

De ruimte die je op 120*60 cm aanrecht hebt is royaal en dat zorgt ervoor dat je altijd schoon en netjes kunt werken.
Naast de machine is echt nog wel ruimte voor een kruidenpotje of fruitschaal maar ik hou van een opgeruimd aanrecht. De uitkloplade heb ik in de binnenlade van het kastje staan, als je keukenkastjes/lades van goede kwaliteit zijn is het uitkloppen daar in geen probleem...

De techniek heb ik zoveel mogelijk verstopt. Met een paar kleine aanpassingen paste de externe pomp achter de plint. De afvoer zit in een koofje rechts naast het kastje en in het kastje zit een aparte 16amp groep waar de machine en een molen uit het zicht op aan kunnen worden gesloten. Daarnaast een waterkraan met reduceertoestel (omdat ik die toch nog had liggen van mijn eerdere hendelmachine).
Een zwarte afwerkdop in het werkblad zorgt ervoor dat de techniek grotendeels uit het zicht verdwijnt.
Ohja en ik heb een waterontharder voor het hele huis, maar doe kleine BWT/Brita filters passen ook prima in het kastje.

IKEA heeft trouwens hele leuke vrijstaande keukenkastjes/blokjes of servicetafels die een mooie basis voor een koffiebar buiten de keuken kunnen dienen.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Koffiebar maken thuis: advies gevraagd

Berichtdoor Marcje » di 22 sep 2020, 10:49

Foto!
dus...

Gebruikersavatar
Daniël
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 okt 2019, 10:05

Koffiebar maken thuis: advies gevraagd

Berichtdoor Daniël » di 22 sep 2020, 12:01

Goed 120x60 is wel te maken en een vast water aansluiting kan oor relatief makkelijk, de eetkamer waar de koffie bar zal komen loopt onder door de kruipruimte een waterleiding die ook maar de buitenkraan loopt.
De afvoer wordt iets meer een uitdaging en weet niet zeker of dat überhaupt mogelijk is.
De keuken en bijkeuken hebben wel een afvoer alleen is dat beton op zand. De eetkamer is later aangebouwd en heeft dus wel een kruipruimte maar daar loopt geen afvoer .

De waterontharder komt gelijk in de kelder waar het water binnenkomt.
Dus moet ik ergens op letten? Specs van de ontharder.

Of zou ik ergens vlak voor dat het water in het apparaat gaat nog weer iets toevoegen? ( een bwt filter?) kan die dan in het barretje tussen de waterleiding?

@pti foto’s ter inspiratie zijn altijd welkom.

Reduceer ventiel is voor mij nog niet interessant. De druk in ons dorp is erg erg laag en voldoet net aan de de waarde waar het aan moet voldoen (2.5bar bij binnenkomst in de woning). En ik heb de mitica nog maar een jaartje, die kan nog heel lang mee. En de wensen die ik heb voldoet deze machine prima.
Laatst gewijzigd door Daniël op di 22 sep 2020, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Koffiebar maken thuis: advies gevraagd

Berichtdoor HanR » di 22 sep 2020, 12:10

Wat Marc zegt: afvoer, desnoods naar een emmer/jerrycan. En voor als je echt een stille machine wilt: pomp set in het kastje (dus buiten de machine).


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron