Ook maar even voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor Marc O. » wo 28 okt 2020, 18:38

Om weg te geven zelfs? U is filantroop? ;)
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor Marc O. » wo 28 okt 2020, 19:11

Maar zonder gekheid: Van Pommeren inderdaad ook bekeken, alleen verkoopt die dan weer geen Bezzera. Liefst koop ik alles in één keer bij dezelfde zaak.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor Marc O. » zo 22 nov 2020, 10:22

Inmiddels alweer een maandje verder. Veel gelezen, veel filmpjes op youtube bekeken en besloten om niet voor een normale Mitica (met vibratiepomp) maar voor een Mitica TOP (met rotatiepomp) te gaan. Vooral omdat die op het vaste water kan worden aangesloten. Helaas bleek de 'normale' Mitica TOP niet meer leverbaar, maar de TOP PID wel. Nog even gedacht om nog iets meer uit te gaan geven voor een Bezzera Duo (dual boiler), maar besloten om het rabbithole niet verder af te dalen. Ik begon de oriëntatiefase met in gedachten een Bezzera BZ10 van ca 1000,- en zit nu al op bijna het dubbele. Genoeg is genoeg :) Komende week de def. opdracht geven aan een van de leveranciers waarmee ik afgelopen weken contact heb gehad.

Inmiddels ook alvast een BWT waterfilterset aangeschaft om tussen waterleiding en Bezzera te plaatsen (deze: https://youtu.be/A0rHIurKFzQ).
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor HanR » zo 22 nov 2020, 10:34

Elke hx, of DB machine met vibratiepomp kan op vastwater. Als je voor het geluid een rotatie pomp kiest. Zet deze dan naast je waterontharder in je keukenkastje. Goedkoper en stiller dan een machine met rotatie pomp.

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor Marc O. » zo 22 nov 2020, 11:35

Elke hx, of DB machine met vibratiepomp kan op vastwater.
Ik heb idd begrepen dat er componenten zijn waarmee je een apparaat met vibratiepomp kunt ombouwen zodat deze op vastwater kan worden aangesloten. Heb er echter de voorkeur voor om dat soort aanpassingen niet te gaan doen en het apparaat origineel te houden.

Als je voor het geluid een rotatie pomp kiest. Zet deze dan naast je waterontharder in je keukenkastje. Goedkoper en stiller dan een machine met rotatie pomp.
Ook dat soort aanpassingen is iets te ver buiten mijn comfortzone, dus ik houd de boel liever origineel. Maar respect voor degenen die dit wel kunnen en doen :)
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor Marcje » zo 22 nov 2020, 12:06

Ik heb een paar jaar geleden een gewone Mitica op vast water aan gesloten.
Stelt echt niet veel voor en wil je daar best bij helpen.
Als je het geld wat je daarmee bespaart in een molen stop ga je een grotere stap maken!
dus...

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor Marc O. » zo 22 nov 2020, 12:56

Stelt echt niet veel voor en wil je daar best bij helpen.
Zeer symphatiek aanbod, dank je! Ik zal het in overweging nemen!
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor HanR » zo 22 nov 2020, 15:35

Voordeel van deze aanpassing is dat deze 100% omkeerbaar is.

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor Marc O. » wo 09 dec 2020, 16:44

Jongens, ik weet het echt even niet meer. :mrgreen: Ik was er emotioneel klaar voor om ruim 2k te spenderen aan een Mitica met rotatiepomp plus Specialita maler, maar toen begon vrouwlief dat ze een ECM eigenlijk toch ook wel erg mooi (lees: mooier, en degelijker) vond. En dat als we nú veel geld gaan besteden aan deze 'hobby', dat we er dan wel voor moeten zorgen dat we écht iets goed kopen, en niet over een jaar een vervolgstap naar iets beters willen (een dual boiler bijvoorbeeld). Prima, ik oriënteer me dus weer wat verder, want zomaar een paar honderd extra uitgeven doe ik liever niet als het niet echt nodig is, ook al is het peanuts als je het over de levensduur van zo'n machine afschrijft (bij mijn werkgever ben ik ook verantwoordelijk voor de centjes, en die eigenschap verlies ik thuis niet zo makkelijk).

Dus ik ben gaan kijken naar wat je zou kopen als 'logische next step'. En dan denk ik aan een hevelmachine. Bijvoorbeeld een Bezzera Strega (een La Pavoni is me iets te hardcore, ook al omdat we redelijk wat cappuccino's drinken). Maar gisteren ben ik ook eens wat verder gaan kijken, o.a. naar een Lelit Bianca (met flowcontrol). Beide zijn erg mooie machines. Het idee van een hevelmachine vind ik bovendien wel erg gaaf en ik merk dat ik een zwak heb voor het merk Bezzera. Maar een Bianca lijkt me weer wat veelzijdiger en bovendien wat vriendelijker in de bediening voor/door de dame des huizes. En er staat er eentje te koop op dit forum (voor een eigenlijk net wat te hoge prijs in vergelijking met een nieuwe).

Kortom, keuzes, keuzes. Ik verwacht niet meteen dat jullie me gaan zeggen wat ik moet kopen, maar wellicht kunnen jullie me wat overwegingen meegeven. :) En ja, het belangrijkste is dat we zelf eens wat machines gaan uitproberen en de resultaten ervan proeven.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor Marcje » wo 09 dec 2020, 18:16

Mijn (bevooroordeelde :mrgreen: ) 2 centen:

Het verschil tussen een ECM en een Bezzera ga ik niet proeven, en ik denk dat er amper (geen?) verschil in kwaliteit zit. Zeg ik op basis van de ECM van een maatje van me, en m'n eigen Mitica van plm 2 jaar geleden.

Met een Bianca heb je met de paddle een extra 'knop' waarmee je het drukprofiel, en daarmee de smaak kunt beinvloeden. Je moet je denk ik afvragen in hoeverre je dat daadwerkelijk gaat gebruiken.
- Ik denk dat het 'lekkerste' profiel er eentje is met een afnemende druk, en dat krijg je juist automatisch met een lever.
- Wil je een gelijkblijvende druk (a la een Mitica), dan kan dat ook met een Strega (op de pomp) en uiteraard met de Bianca.
- Als je een drukprofiel zoekt wat je niet met een lever bereikt, dan heeft de Bianca voordelen.

Met onze Strega zet mijn vrouw makkelijk en consistent een lekker bakje koffie. Die heeft wel de genoemde PSM mod gehad, dus die bediening is een stukje lichter. Een paddle om handmatig een drukprofiel aan te brengen zou niks voor haar zijn; te veel variabelen. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die de extra knop van de Bianca juist een pluspunt vinden.

Het zijn allemaal prima machines, en er is geen goed of fout. Je gevoel is met een machine is ook een belangrijk. Dus, zoals je zelf al terecht zegt, zou je ze eigenlijk allemaal een keer aan de tand moeten voelen. Een keuze maken op basis van een papieren beschrijving is inderdaad erg lastig.
dus...


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron