Voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
GAEvakYD
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 20:45

Voorstellen

Berichtdoor GAEvakYD » ma 25 jan 2021, 08:40

Hoi,

Sinds enkele weken ben ik in de wondere wereld van een halfautomaat gesprongen. Ik kom van een Nespresso machine en door het vele thuiswerken wilde ik toch iets beters. Ook omdat we op het werk altijd een prima functionerende Jura hadden staan. Dus was ik oorspronkelijk van plan een Jura E6 of E8 te kopen. Tot ik allerlei forums ging nalezen en zag dat veel mensen na jaren Jura alsnog een opstap maken naar een halfautomaat. Uiteidelijk op advies van vele lezers van het GoT forum ben ik op zoek gegaan naar een Rancilio Silvia. En via o.a. dit forum las ik heel veel goede verhalen over Peter de Goede.

Ik heb contact opgenomen met Peter en hij had nog een zeer nette V4 staan. Nerd dat ik ben wist Peter mij snel te overtuigen om dan gelijk een PID, betere pomp en membraam te nemen. Vorige week zondag de machine opgehaald incl mini cursus van Peter. Gelijk wat zelf gebrande bonen van Peter meegenomen. Als maler had ik in de week ervoor al een Eureka Mignon Specialita gekocht, dus thuis kon ik gelijk aan de slag.

Dat zelf afstellen van de maler, hoeveelheid, kracht met tampen, etc was in begin toch echt wel even zoeken. Ik weet dat ik zondag op maandag nacht slecht geslapen heb. Niet van de spanning, maar van de vele (mislukte) shots die ik opgedronken had. Ik lag letterlijk te stuiteren in het bed. :) :)

Vanaf woensdag heb ik bonen van Peter goed onder controle en kan ik hele mooie 1:2 shots reproduceren. Ondertussen ook een andere zak bonen gebruikt. Ook die afstelling duurde een paar shots. Ik verkeek mij erop hoe mij hoe fijn gevoelig de knop op de maler is. In het begin zat ik veel te veel te draaien.

Ik zal hier regelmatig meelezen en indien ik wat zinnigs kan toevoegen dan zal ik dat ook niet laten. Maar voorlopig voel ik mij nog wel een noob. Voor nu nog twee foto's. Een van de setup en één van mijn eerste shots met de bodemloze portofilter.
IMG_8707.jpeg
Schermafbeelding 2021-01-24 om 20.44.21.png
Gebruikt Rancilio Silvia incl PID en Eureka Mignon Specialita

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen

Berichtdoor manduca » ma 25 jan 2021, 09:08

Welkom, en een mooie set!
Volgende aankoop: espresso kopjes (en een weegschaaltje? Kon niet zien of je die al had)
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Voorstellen

Berichtdoor Marcje » ma 25 jan 2021, 09:19

Welkom!
Ik heb wel een zwak voor Rancilio Silvia's...
dus...

GAEvakYD
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 20:45

Re: Voorstellen

Berichtdoor GAEvakYD » ma 25 jan 2021, 11:07

Welkom, en een mooie set!
Volgende aankoop: espresso kopjes (en een weegschaaltje? Kon niet zien of je die al had)
Klopt. Kopjes staan ondertussen ook. Op de foto is het slecht te zien, maar het zijn drie verschillende maten kopjes. Single shot, dubble shot en cappuccino. Een betere weegschaal is nog onderweg. Hopelijk arriveert die deze week. Die weegschaal heeft ook een timer en dan hoef ik net meer met mijn telefoon en stopwatch te timen. Tot die tijd gebruik ik een heel simpel klein weegschaaltje.
IMG_8791.jpg
Mijn vrouw vind me echt malle pietje. Als ik de maling tot op de tiende gram aan het afwegen ben en vervolgens mij mijn hoofd onder het bodemloze portofilter ga kijken en tot op de tiende seconde nauwkeurig een shot zet.
Gebruikt Rancilio Silvia incl PID en Eureka Mignon Specialita

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen

Berichtdoor fransg » ma 25 jan 2021, 11:37

Mooi plekje, met Giraffe kopjes serie.
Mijn vrouw vind me echt malle pietje. Als ik de maling tot op de tiende gram aan het afwegen ben en vervolgens mij mijn hoofd onder het bodemloze portafilter ga kijken en tot op de tiende seconde nauwkeurig een shot zet.
;-) herkenbaar -- maar het resultaat maakt wel gelukkig!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Voorstellen

Berichtdoor swimmer » ma 25 jan 2021, 12:43

Inderdaad herkenbar.

Laat haar gewoon een kopje met afstemming en eentje zonder afstemming drinken ... gaat ze weer anders naar je kijken ;)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen

Berichtdoor manduca » ma 25 jan 2021, 13:27

Kijk goed bezig! Ik zag in je eerste foto een grote mok onder je machine staan. Vandaar :).

Je zettijd is veel minder belangrijk hoor. Dat mag ook op de seconde ;). Wel de output wegen natuurlijk.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » ma 25 jan 2021, 19:28

Mooie machine en leuk om te horen hoe je aan de slag bent gegaan. Plezier!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voorstellen

Berichtdoor bobbee » ma 25 jan 2021, 21:24

Welkom op het forum!

Wat een mooie plek heb jij daar voor je setup!
Heel veel plezier met jouw koffie avontuur.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron