Even voorstellen en vraagje

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Even voorstellen en vraagje

Berichtdoor Giessie » di 30 mar 2021, 20:23

Hallo allemaal,

In 2014 ben ik aangestoken door het espresso virus. Mijn eerste apparaat was de Bacchi, heerlijke espresso uit zo'n eenvoudig apparaatje.
Niet lang daarna bij Peter Goede en leuk setje aangeschaft, Mazzer maler en een ECM Technika. Tot de dag van vandaag geniet ik daarvan.

Maar iets nieuws lonkt natuurlijk ook. Mijn oog is gevallen op meer eenvoud, de pure vorm van het espresso maken. Een hevel espressomachine.

Natuurlijk op dit forum de nodige items gelezen en ben nu serieus aan het kijken naar een La Pavoni.

Ik heb twee vragen :
Los van de boiler, is er nog een ander verschil tussen de europiccola en de professional?
Wat zijn goede sites om een leuke La Pavoni op de kop te tikken. Restauratie project zie ik niet tegen op.

Gr Jeroen

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen en vraagje

Berichtdoor fransg » di 30 mar 2021, 20:28

Welkom!

Over alle Pavoni's en hun kenmerken: http://www.francescoceccarelli.eu/lapavoni_eng.htm
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: Even voorstellen en vraagje

Berichtdoor Giessie » di 30 mar 2021, 20:37

Welkom!

Over alle Pavoni's en hun kenmerken: http://www.francescoceccarelli.eu/lapavoni_eng.htm
Ja, die site heb ik vandaag bekeken en daarin wordt aangegeven dat rond 1990/1993 beide dezelfde features hebben. Als drukregelaar en temp regelaar. Of heb ik iets gemist...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen en vraagje

Berichtdoor fransg » di 30 mar 2021, 20:50

daarin wordt aangegeven dat rond 1990/1993 beide dezelfde features hebben.
Ik denk dat je ergens overheen hebt gelezen.

Europiccola, zonder drukmeter:
https://www.vanpommeren.nl/Espresso-mak ... ola-chroom

Pro, met drukmeter:
https://www.koffiewarenhuis.nl/producte ... ssional-pl

Dat is bijvoorbeeld een verschil. Voorts zijn er nog allerlei kleine verschillen in uitvoering, chroom of messing, houten handvatten, metalen rooster op lekbakje, de Stradivari etc, pre-millennium en millennium en ga maar door.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: Even voorstellen en vraagje

Berichtdoor Giessie » di 30 mar 2021, 21:36

Hoi Frans,

Dat klopt maar kan je die niet achteraf op de europiccola aanbrengen, die druk meter.
Zaken als handvatten en dergelijke vind ik iets minder relevant. Persoonlijk vind ik de combi van chroom met de zwarte knoppen en handvatten wel mooi.

Maar ik heb het vaak voorbij zien komen de term pre millenium en post millennium. Wat is er zo bijzonder aan deze twee groepen?
Bijvoorbeeld met de teflon sleef, maar zit die niet op beide? En wat ik vreemd vind is dat ze weer op een messing/koperen sleef zijn overgestapt. Terwijl de teflon sleef juist vanwege de hitte controle was.

Dus inderdaad een hoop vragen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen en vraagje

Berichtdoor fransg » di 30 mar 2021, 21:45

http://www.francescoceccarelli.eu/lapavoni_pr_eng.htm

Hier worden ook veel kleine en grotere verschillen uit de doeken gedaan.

De Millennium groep is o.a. wat groter.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: Even voorstellen en vraagje

Berichtdoor Giessie » di 30 mar 2021, 21:56

Blijft een mooie site. Maaar, welke zaken zijn vanuit een technisch perspectief nu echt van wezenlijk belang? Dat vind ik nog lastig om in te schatten.

Ik drink dagelijks 2 a 3 espresso's in de ochtend en that's it.
Als we bezoek hebben maak ik ook nog wel eens een capo.

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: Even voorstellen en vraagje

Berichtdoor Giessie » wo 31 mar 2021, 10:04

Goedemorgen,

Ik heb de informatie van Francesco over de europiccola en de professional eens in 1 overzicht gezet. Voor de liefhebber die in dezelfde fase is als ik, welke La Pavoni is nu goed om te kiezen en welke minder (geheel persoonlijk natuurlijk).

Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat de Professional interessant is vanaf versie 2.2 of versie 2.3 met de thermofuse. De Europiccola is interessant vanaf versie 2.4 in verband met de pressurestat.

Tenzij jullie nog tips/adviezen hebben van features welke van groot belag zijn in toekomstige versie.

Qua boiler maakt het voor mij eigenlijk niet uit of ik een Europiccola of een Profesional kies, sterker nog met 2 a 3 kopjes zou een Europiccola beter zijn, aangezien die sneller op temperatuur is. Al zal de boiler van de Profesional weer stabieler zijn, meer massa.

Wat ik sowieso wil toevoegen is een bong isolator, om de temp. beter onder controle te houden.

Nu ik dit weet, blijft de vraag staan wat zijn goede locaties om gebruikte La Pavoni's te vinden? Hoe komt het dat Max uit Duitsland zo veel gebruikte La Pavoni's heeft, terwijl de prijzen op Ebay giga (hoger dan de nieuw prijs) zijn en op sites als marktplaats, catawiki en tweedehands.be amper iets te koop hebben. Is er nog een site welke ik mis en zeker interessant is om in de gaten te houden?
Bijlagen
Overzicht La Pavoni europiccola en professional.xlsx
(12.78 KiB) 76 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Giessie op wo 31 mar 2021, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen en vraagje

Berichtdoor fransg » wo 31 mar 2021, 10:09

http://redspresso.nl/ heeft weleens gebruikte Pavoni's, je zou contact met hem op kunnen nemen.

Marktplaats kan ook, maar door alle enthousiaste berichten, blogs en YouTube video's van ons denken veel eigenaren dat een Pavoni goud waard is, vooral als die er karaktervol aangeroest bijstaat.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Giessie
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 10:19

Re: Even voorstellen en vraagje

Berichtdoor Giessie » wo 31 mar 2021, 10:15

http://redspresso.nl/ heeft weleens gebruikte Pavoni's, je zou contact met hem op kunnen nemen.

Marktplaats kan ook, maar door alle enthousiaste berichten, blogs en YouTube video's van ons denken veel eigenaren dat een Pavoni goud waard is, vooral als die er karaktervol aangeroest bijstaat.
Haha, ja heel herkenbaar, zag laatst nog een renovatie object voor 500 euro ;)

Goeie tip van redspresso, ga daar eens kijken.

Mijn budget is trouwens 500 euro. Daarvoor wil ik helemaal klaar zijn. Of na renovatie of met een goede qua aankoop. Is dat reëel?


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron