Voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Voorstellen

Berichtdoor omeCo » di 11 mei 2021, 10:18

Gefeliciteerd met je mooie set. Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van een Giotto EVO R. Fijne machine hoor!!

Ik wens je een mooie leercurve !


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » di 11 mei 2021, 20:09

Nou, daar kan je wel mee beginnen. Plezier!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

manduca
Berichten: 866
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen

Berichtdoor manduca » wo 12 mei 2021, 10:10

Hele mooie set waar je veel plezier mee zult beleven. En wbt die espresso, mijn espresso's zijn nog steeds niet allemaal goed. Wel een beetje goed, goed, heel goed en geweldig goed. Maar ook vaak niet lekker en een espresso met een Tiger stripe ziet er goed uit op de foto maar kan helemaal niet goed smaken. Ze kunnen zoveel zeggen Afbeelding
Dat is hoe dat gaat als je zelf iets gaat maken, maakt niet uit wat. Een timmerman met jarenlange ervaring ziet nog steeds ruimte voor verbetering als zijn werk af is, een les voor het leven. Goed is goed en wees tevree, kijk naar wat je wel hebt en niet naar wat je niet hebt en geniet van de ervaring en in dit geval je prachtige espresso/cappuccino koffie setup!
En zo is het maar net! :ugeek:
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Voorstellen

Berichtdoor Ypuh » zo 18 jul 2021, 21:06

Bedankt voor de reacties! Inmiddels zijn we 2-3 maanden verder en zit het begin van de leercurve erop. Enerzijds wil ik 'eindelijk' zeggen, maar anderzijds ook een leuke om mee te maken. Het is in ieder geval een hobby waar ik het nodige plezier aan beleef en dat hopelijk nog jaren mag doen.

Een paar van mijn eerste ervaringen:
- Er zijn best veel variabelen waar je rekening mee moet houden en dit duurt een paar weken voor je ze onder de knie hebt
- Een weegschaal en timer maken het leven een stuk makkelijker, zeker aan het begin
- Smaak ontwikkelt zich redelijk snel tot het punt dat het altijd wel iets te verbeteren valt
- Grootste uitdaging is consistentie
- Een goede boon maakt het een stuk makkelijker om altijd drinkbare koffie te produceren
- Eenmaal lekkere koffie geproefd te hebben, drink je ook veel vaker mindere lekkere koffie

Qua espressomachine ben ik erg te spreken over de Rocket. Voordeel was dat ik hem als 2e hands van een mede-forumlid over heb kunnen nemen waardoor de afstelling vanaf dag 1 goed was. Inmiddels kan ik me ook wel vinden in de reacties dat een machine -eenmaal goed afgesteld- niet per se het verschil maakt. De Evo R voelt ook wel (te) luxe aan, maar de extra opties zoals PID, drukmeters, temperatuur sensor maken het leven wel lekker makkelijk.

De Specialita maler was ik in eerste instantie wat minder tevreden over. Met 18gram in zo'n 18-20 seconden vond ik deze nogal langzaam. In dit topic ben ik op onderzoek uitgegaan en een setje nieuwe maalschijven deed wonderen, maar ondertussen had ik al een Mignon XL besteld die er nu nog staat. Daarnaast was de smaak ook niet perfect wat vooral lag aan de supermarktbonen die ik had om uit te proberen, dit is een zinloze tijdsbesteding geweest. De Initio Mild budget bonen van Fascino waren al beter om het proces onder de knie te krijgen met meer consistentie en mooiere kop te produceren, maar de smaak bleef tegenvallen (bitter, weinig accenten). Eenmaal begonnen aan de Yellow Bourbon (nog steeds niet helemaal mijn voorkeur, maar wel een smaakvollere espresso) en nu de Onyx Blend van Brandzaak en ik zit op het niveau dat eigenlijk iedere kop een succes is. Het lukt nu ook om binnen 1-2 minuten een fijne cappuccino klaar te hebben, al is het met 5 gasten over de vloer nog wel een uitdaging :) .

Leuke is nu ook om te kunnen spelen met de variabelen; wat doet een iets langere doorlooptijd, 5 gram meer output, iets hogere temperatuur, aanpassing in je puck prep etc. De laatste aanschaf was een IMS filterbakje met een (na de maler aangepast te hebben) mooiere doorloop en de koffie soms niet meer alle kanten opspoot.

Ergens wel blij dat de initiële leercurve er nu een beetje op zit en je wat meer aandacht kunt besteden aan het finetunen, herkennen van smaken en uitproberen van verschillende bonen. Het hielp dat ik al die tijd thuiswerk en dus iedere dag mocht genieten van een goede bak, maar wat koffie betreft kijk ik niet echt meer uit terug naar kantoor te gaan :lol:.

Afbeelding
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen

Berichtdoor fransg » zo 18 jul 2021, 21:35

Mooi en herkenbaar verslag!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Voorstellen

Berichtdoor mr Blanc » ma 19 jul 2021, 09:59

Mooi verslag en leercurve erg herkenbaar. Ik ben je ook nog steeds dankbaar dat je het aan bent gegaan met de nieuwe maalschijven, daardoor loopt die van mij nu ook als een zonnetje en dat in bijna de helft van de tijd. Een goede en lekkere boon is idd essentieel maar aangezien ik ook van afwisseling hou blijft dat ook vaak nog wel een beetje proberen en spelen! Lekker bezig iig en laat dat thuiswerken nog maar even duren ;)
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron