Voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Voorstellen

Berichtdoor Ypuh » di 04 mei 2021, 13:57

Hallo,

Mijn naam is Ype, 30 jaar, onervaren koffieliefhebber en lees hier al een tijdje mee. Vanwege het 'Te Koop' gedeelte heb ik me ook maar eens aangemeld, al ben ik vooral een lezer. In mijn andere hobby fietsen -van wielrennen tot fietsen naar de Noordkaap- deel ik wel graag mijn ervaringen, maar dat is in dit geval iets minder relevant.

De afgelopen weken ben ik vanwege het gedwongen thuiswerken me gaan verdiepen in de prachtige espressomachines. Ik heb nog geen keuze kunnen maken, maar wel meer inzicht gekregen in de afwegingen, technieken etc. Daar meteen aan toe te voegen; ik heb een zwak voor de gevestigde namen.

Mijn keuze voor een nieuwe machine heb ik beperkt tot de Lelit Mara-X en Rocket Appartamento. Beide met een E61 zetgroep, HX boiler en voldoen aan het esthetische gedeelte, maar toch nog wel de nodige verschillen.

Lelit Mara-X:
++ Geen cooling flush nodig
+ Prijs (€1.069 bij Coffeefriend.nl)
+ Gebruiksgemak van een PID (denk verder weinig gebruik van te maken temp. instelbaarheid)
+/- Stillere pomp en sneller warm
+/- Compact
- Duurzaamheid nog onbekend
- Electronica kan kapot

Rocket Appartamento
++ Looks/uitstraling
+ Degelijke en bewezen bouwkwaliteit/onderhoudbaarheid
+ Wat er niet op zit kan ook niet kapot
+ Waardevast
+/- Prijs (ca. €1.175 incl. verzending met tijdelijk aanbieding in Duitsland)
- Lichtelijk verouderd
- Bestellen uit het buitenland (in NL zijn ze ca. €175 duurder)

Daarnaast heb ik o.a. de Bezzera BZ10, isomac Tea, Rancilio Silvia, VBM Domobar, QM820 en nog enkele andere overwogen, maar na verschillende afwegingen en om het overzichtelijk te houden heb ik me beperkt tot deze 2.

Ik neig iets meer naar de Rocket, maar ga ik spijt krijgen van de extra functies die je dan mist bij de Lelit bijvoorbeeld tijdens het flushen? Of gaat het geluid van een Rocket je op een gegevenmoment toch tegen staan? Dat de Appartamento geen PID heeft zie ik als een voordeel; minder onderdelen die kapot gaan en ik denk daar toch geen gebruik van te maken, al blijkt de MaraX mede daardoor toch wel 'makkelijker' een goed bakje koffie te zetten. Daarnaast heeft een MaraX een RVS boiler die mogelijk wat beter bestendig is tegen kalkaanslag. Nadeel van de Lelit is misschien wel dat ik in mijn achterhoofd denk; was ik toch maar voor 'een Rocket' gegaan. De koffie zal er niet minder om smaken en waarschijnlijk ben je dit gevoel na een week kwijt.

Mijn grootste twijfel is om voor een 2e hands machine te gaan of toch gewoon nieuw. Enerzijds zal de machine dagelijks gebruikt worden en zich zo snel terugverdienen, anderzijds is een nieuw apparaat een hele investering en blijkt misschien na een jaar dat ik toch wil upgraden of andere wensen heb. Ik heb hierover al even contact gehad met forumlid HanR en het spreek me wel aan om via die weg een machine aan te schaffen, maar anderzijds zul je dan nog enkele weken/maanden geduld moeten hebben tot er iets moois voorbij komt.

Tot zo ver mijn struggles. De komende tijd hoop ik vooral wat meer kennis en ervaring op te doen en wie weet kan ik later nog weer eens iets betekenen voor een ander.
Laatst gewijzigd door Ypuh op di 04 mei 2021, 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen

Berichtdoor fransg » di 04 mei 2021, 14:02

Welkom!

De verschillende opties die je noemt zijn allemaal goed te verdedigen. Ik zou het daarom laten afhangen van welk pad jou persoonlijk het meest charmeert, en dan die weg inslaan. Dan heb je de meeste kans tevreden te zijn met waar je uitkomt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellen

Berichtdoor GuidovW » di 04 mei 2021, 16:55

Welkom Ype.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Voorstellen

Berichtdoor Pti » di 04 mei 2021, 20:21

Welkom! Flinke fietstocht :shock:

Gebruikersavatar
cbeenhackker
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 26 jul 2017, 07:02
Locatie: Loon op Zand (Noord Brabant)

Re: Voorstellen

Berichtdoor cbeenhackker » di 04 mei 2021, 20:44

Welkom Ype! Mooie apparaten beiden en goed dat jij je verdiept er in.
Sanremo YOU / Bentwood Vertical 63 / Acaia Lunar

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Voorstellen

Berichtdoor gilleko B. » di 04 mei 2021, 21:22

Je hebt dus een race- en reis(vakantie)fiets. Daar hoort een espressomachine bij. Op de een of andere manier is er verband tussen koffie(machines) en (mooie) fietsen. Uiteindelijk gewoon 1 van die machines nemen die je het mooist vindt binnen je budget waarbinnen ook een goede molen moet passen. Vooral dat laatste is errug belangrijk. Zou ook nog naar de Profitec's en ECM's kijken. Leuk om al die info van je te zien. Succes op je verdere speurtocht.





Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Voorstellen

Berichtdoor Ypuh » ma 10 mei 2021, 14:20

Bedankt iedereen!

Inmiddels via dit forum een tweedehands Rocket Mozzafiato Evoluzione R aan weten te schaffen. Een beetje boven het beoogde budget, maar wel een prachtige machine (in nieuwstaat) die ruimschoots aan alle eisen voldoet. De maler is een Eureka Mignon Specialita, mede omdat deze nog enigszins compact is en veelgeprezen wordt.

Afbeelding

Wat jullie er niet bij verteld hebben is dat je op de accessoires ook nog redelijk leeg kunt lopen (o.a. Acme kopjes, Brewista weegschaal en Brita kan zijn nog onderweg), maar ik heb maar voor het "in één keer goed" principe gekozen :).

De eerste bakjes waren nog geen denderend succes; het afstellen van de maler en tampen vraagt nog wel enige vaardigheid. Ook heb ik al gemerkt dat je zonder weegschaal niet zo heel ver komt, maar het eerste bakkie wat qua doorloop/kleur redelijk in de buurt kwam smaakte al stukken beter dan de Nespresso die hij vervangt!

@CBeenhackker bedankt voor fijne communicatie en tips!
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen

Berichtdoor fransg » ma 10 mei 2021, 15:06

Gaaf! Mooie set en een fijne start. Ik heb 'in den beginne' ook hele ochtenden verknoeid met hannesen tot ik de espresso eindelijk lekker vond. Gewoon met grote regelmaat en met de nodige aandacht en zorg doen en dan volgt onvermijdelijk het moment 'kwartje valt' en daarna is het routineus verrukkelijke koffie bereiden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 894
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Voorstellen

Berichtdoor Joste » di 11 mei 2021, 07:08

Prachtige set, veel plezier ermee! Maar dat zal zeker wel gaan lukken. Ik heb zelf nog een van de laatste Cellini's gehad, de voorloper van de Mozzafiato. En ook in combinatie met de Specialita. Die espresso wordt vast steeds beter!
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voorstellen

Berichtdoor bobbee » di 11 mei 2021, 09:54

Hele mooie set waar je veel plezier mee zult beleven. En wbt die espresso, mijn espresso's zijn nog steeds niet allemaal goed. Wel een beetje goed, goed, heel goed en geweldig goed. Maar ook vaak niet lekker en een espresso met een Tiger stripe ziet er goed uit op de foto maar kan helemaal niet goed smaken. Ze kunnen zoveel zeggen
Dat is hoe dat gaat als je zelf iets gaat maken, maakt niet uit wat. Een timmerman met jarenlange ervaring ziet nog steeds ruimte voor verbetering als zijn werk af is, een les voor het leven. Goed is goed en wees tevree, kijk naar wat je wel hebt en niet naar wat je niet hebt en geniet van de ervaring en in dit geval je prachtige espresso/cappuccino koffie setup!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron