Hallo, ik ben Daan

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Sheikah
Berichten: 6
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 20:57

Hallo, ik ben Daan

Berichtdoor Sheikah » za 08 mei 2021, 15:54

Goedemiddag allemaal,

Ik ben Daan, 33 jaar, developer en ik woon samen met mijn partner Daisy in Gouda. 11 jaar geleden ging ik uit huis en toen besloot ik aan de slag te gaan met Nespresso in plaats van verse bonen. De reden die ik er toen voor had "in de cupjes blijft het allemaal verser omdat ik maar 4 bakken koffie per week drink". Het apparaat wat er tot op heden nog steeds voor dient is de Magimix Nespresso Citiz M190 milk.

Inmiddels drink ik per dag 2 bakken koffie (espresso of lungo in formaat) en mijn partner drinkt ook 1 of 2 cappuccinos met Oatly Haver Barista.

Vorig jaar zijn we verhuisd en we hebben nu een prachtige nieuwe keuken waar op 29 mei ook nog een uitbreiding voor komt in de vorm van een klein eiland. Dit eiland heeft voor mij 1 doel, een barista hoek!

Ik ben al maandenlang aan het researchen op internet naar malers en half automatische espresso machines. Ik ben er nog steeds niet uit!

Na veel ook op dit forum te hebben gelezen stuitte ik op een bericht van Ricking08 (viewtopic.php?f=8&t=9554) en heb ik me aangemeld bij deze gezellige community.

De laatste stand van mijn onderzoek kwam uit op de ECM Synchronika in combinatie met de Ceado E37SD. Alleen 5000 euro voor deze combinatie is wel een hele hoop geld.
Reden van deze combi: Het uiterlijk van beide machines spreekt mij zeer aan, de Ceado heeft grote 83mm burrs en is zeer geschikt voor single dosing wat ik uitsluitend van plan ben om te doen (ik loer ook al naar die prachtige Lyn Weber bean cellar glass)

Hierna verdiepte ik mij in HX machines en besefte ik me wel dat ik niet van plan ben om mee te gaan met de upgraditis maar om eenmalig een set te kopen waar ik minstens 10 jaar mee vooruit kan.

Op dit moment heb ik een lijstje met de volgende espresso machines als mogelijke opties:
- Bezzera Duo MN -> 2075
- ECM Synchronika -> 2999
- Lelit Bianca V2 -> 1948
- Expobar Brewtus4 Rot -> 1599
- CREM ONE 2B R-GSP Dual -> 2099
- CREM ONE 2B R-LFPP Dual (geen idee of ik dit nodig heb) -> 2499
- Rocket R58 -> 2550

Mijn lijst voor malers is als volgt op het moment:
- Ceado E37SD -> 1990
- Eureka Mignon XL -> 699
- Eureka Helios 80 -> 1199 (huiverig ivm de fabrieksfout van het verbuigende element. bron: https://www.home-barista.com/grinders/e ... 72353.html)

Heel graag zou ik jullie advies willen vragen. Mijn budget ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vind 5000 euro een hoop geld zeker als ik ook nog iets van een Acaia Luna/Pearl erbij wil aanschaffen en mogelijke andere accessoires zoals een goede leveler of ISM onderdelen.

Bij voorbaat heel erg bedankt en ik hoop dat ik over een tijdje zelf ook mijn ervaringen hier kan delen :D

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hallo, ik ben Daan

Berichtdoor HanR » za 08 mei 2021, 16:07

Welkom!
Wat ik mis in het rijtje dubbelboiler machines zijn de Profitec 700 en de Serieus Coffee "Emilia".

Bij de makers zie ik geen werkelijk single dode malers. Eerder malers welke er geschikt voor zijn.
Van James Hoffman is een leuk filmpje waarin hij een aantal single dode malers bespreekt.
Dichterbij zijn de reviews van Bas, van de Niche en de GIOTA lezenswaard.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hallo, ik ben Daan

Berichtdoor fransg » za 08 mei 2021, 16:13

Van James Hoffman is een leuk filmpje waarin hij een aantal single dose malers bespreekt.










LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Sheikah
Berichten: 6
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 20:57

Re: Hallo, ik ben Daan

Berichtdoor Sheikah » za 08 mei 2021, 16:39

Die heb ik inderdaad allemaal gekeken op de dag dat ze uitkwamen! Zeer interessant maar stuk voor stuk wel boven / ver boven de 2000 euro of niet leverbaar de komende maanden.

Ik vind het toch wel vreemd dat er weinig wordt gesproken over de Ceado malers. Terwijl deze in Nederland juist wel goed verkrijgbaar zijn en de E5SD en E37SD zijn toch wel specifiek gemaakt voor single dosing waar steeds meer vraag naar is vanuit de thuisgebruikers.

@fransg ik zie dat jij een Mignon XL hebt, is er een reden dat je deze niet zou adviseren voor single doser?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hallo, ik ben Daan

Berichtdoor fransg » za 08 mei 2021, 16:47

Ik vind het toch wel vreemd dat er weinig wordt gesproken over de Ceado malers.
Twee koffiemakkers hebben er een gehad maar allebei hebben ze die kort daarna toch weer weggedaan. De malers doen het, maar bijzonder veel enthousiasme was er toch niet, kennelijk.
@fransg ik zie dat jij een Mignon XL hebt, is er een reden dat je deze niet zou adviseren voor single doser?
Ik kan daar niets over beweren want ik heb 'm nog nooit voor single dosing gebruikt, daar heb ik de grote "GRR" R120 voor maar die is voor wie er nu een wil wel extreem duur geworden.

Voor afwisseling tussen verschillende soorten bonen gebruik ik meerdere malers (met hoppers), waarbij ik dan op de koop toe neem dat elke maler zijn eigen typische 'draai' geeft aan de boon.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Sheikah
Berichten: 6
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 20:57

Re: Hallo, ik ben Daan

Berichtdoor Sheikah » za 08 mei 2021, 16:49

Welkom!
Wat ik mis in het rijtje dubbelboiler machines zijn de Profitec 700 en de Serieus Coffee "Emilia".
Bedankt voor je reactie, vanwege de aesthetics heb ik de Synchronika boven de Profitec neergezet omdat het verder dezelfde apparaten zijn kwa internals. De Emilia had ik nog niet eerder gezien. Deze is nog ietsje duurder dan de Synchronika dus ik vraag me af wat daar dan nog beter aan is.
Bij de makers zie ik geen werkelijk single dode malers. Eerder malers welke er geschikt voor zijn.
Van James Hoffman is een leuk filmpje waarin hij een aantal single dode malers bespreekt.
Dichterbij zijn de reviews van Bas, van de Niche en de GIOTA lezenswaard.
Hmm.. De SD in de E37SD staat voor 'Single Dosing' dus dan ben ik ook heel benieuwd waarom dit geen 'werkelijke single dose malers' zijn.

De Niche is zga niet verkrijgbaar en de G-Iota zag ik ook al eerder voorbij komen en hierbij vraag ik me af hoe de kwaliteit is in verband met de lage prijs.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hallo, ik ben Daan

Berichtdoor fransg » za 08 mei 2021, 16:51

de G-Iota zag ik ook al eerder voorbij komen en hierbij vraag ik me af hoe de kwaliteit is in verband met de lage prijs.
Good value for money, voor zover ik 'm heb geprobeerd en van wat ik erover hoor.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Sheikah
Berichten: 6
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 20:57

Re: Hallo, ik ben Daan

Berichtdoor Sheikah » za 08 mei 2021, 18:12

Good value for money, voor zover ik 'm heb geprobeerd en van wat ik erover hoor.
Knoop doorgehakt na alles erover te hebben gelezen en deze besteld. Voor mij een mooie instap en misschien dan ooit nog eens overstappen naar de Lagom P100 :lol:
Zelf heb ik eerst nog een hoop te leren want bij Nespresso kon je zelf nooit zo vaak iets fout doen.

Heeft er voor de espresso machines iemand nog een duidelijke voorkeur? Ik neig nog steeds wel naar de Synchronika. Enige wat ik wel jammer vind aan deze machine is dat deze geen kalender functionaliteit heeft dus dat je dan een slimme stekker moet gebruiken om aan/uit te plannen in de ochtend.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hallo, ik ben Daan

Berichtdoor fransg » za 08 mei 2021, 19:14

bij Nespresso kon je zelf nooit zo vaak iets fout doen.
Wat ik bij Nespresso-eigenaren vaak zie is dat ze niet voordat ze een koffie maken de kop even doorspoelen. Als je dat dan eens doet en ziet wat voor vies water uit het spuitmondje komt, weet je met wat voor oude troep ze hun dure shots ongemerkt aanlengen. Ook direct na een shot even de oude cup wegdoen en de spuitmond doorspoelen wordt niet altijd gedaan, waardoor het niet echt schoon is in die plasser.
Heeft er voor de espresso machines iemand nog een duidelijke voorkeur? Ik neig nog steeds wel naar de Synchronika.
Ik zie dat je best een kostbare machine bovenaan de lijst hebt staan maar een Londinium komt er niet op voor. Die is toch wel min of meer binnen bereik. Met wifi verbinding, app op je telefoon en op je app instelbaar wanneer die aan/uit moet en welke pre-infusiedruk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Sheikah
Berichten: 6
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 20:57

Re: Hallo, ik ben Daan

Berichtdoor Sheikah » za 08 mei 2021, 20:07

Wat ik bij Nespresso-eigenaren vaak zie is dat ze niet voordat ze een koffie maken de kop even doorspoelen. Als je dat dan eens doet en ziet wat voor vies water uit het spuitmondje komt, weet je met wat voor oude troep ze hun dure shots ongemerkt aanlengen. Ook direct na een shot even de oude cup wegdoen en de spuitmond doorspoelen wordt niet altijd gedaan, waardoor het niet echt schoon is in die plasser.
Ok dat is het enige wat je wel moet doen want het is inderdaad nasty!
Ik zie dat je best een kostbare machine bovenaan de lijst hebt staan maar een Londinium komt er niet op voor. Die is toch wel min of meer binnen bereik. Met wifi verbinding, app op je telefoon en op je app instelbaar wanneer die aan/uit moet en welke pre-infusiedruk.
Mooie machines die Londiniums. Ik heb niet echt gekeken naar lever machines, weet niet of dat wat voor mij is. Wat is jouw ervaring met een lever machine boven de half automatische (of worden lever machines ook geschaard onder de categorie half automatisch?)


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron