Voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
annefleur.gerrit
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 14:00

Voorstellen

Berichtdoor annefleur.gerrit » vr 11 jun 2021, 22:50

Hoi!

Ik ben Anne-Fleur, 35 jaar en mijn man noemt mij een koffiesnob (ook al denk ik dat hij die naam wel bijstelt als hij op een koffieforum als dit gaat lezen;)). Dat koffiesnob komt omdat ik de laatste jaren alleen koffie drink bij restaurants/vrienden/familie als ik het idee heb dat er wat smaak aan de koffie zit. Anders drink ik thee. :)

Vorig jaar oktober hebben we een tweedehands Gaggia Classic gekocht en een nieuwe Eureka Mignon maler. Eerst kregen we alleen maar zure espresso dus toen hebben we de Gaggia laten controleren bij van Pommeren. Niks aan het handje behalve dat wij geen kennis hadden van espresso zetten. Ik (mijn man was inmiddels afgehaakt;)) ben toen veel gaan lezen (ook op dit forum, waarvoor dank!) en het gaat steeds beter.

Inmiddels heb ik verschillende bonen geprobeerd o.a.:
- Yellow Bourbon (zowel Hoofdkwartier als Brandzaak]
- Decaf (Hoofdkwartier)
- Salitre Cerrado (van Pommeren)
- Guatemala Huehuetenango (Brandzaak)
- Onyx Blend (Brandzaak)

Ik drink vooral cappuccino's/flat white en mijn man espresso. De kwaliteit van de koffie is een stuk beter dan in het begin... Het is in ieder geval niet meer te zuur. En met een nieuwe koffieboon lukt het na een tijdje om een aardig bakkie te zetten.
Maar de smaak/kwaliteit wisselt nog wel sterk. Ik vermoed dat het te maken heeft met de inconsistentie van de temperatuur van de Gaggia. Tenminste dat lees ik op internet. Een oplossing zou zijn om een PID te installeren (of een andere machine...). Maar als ik het goed lees, bestel je dan een do it yourself pakketje in Amerika en moet je zelf met draden gaan prutsen... En ik (en mijn man) ben totaal niet technisch. Als iemand nog een tip/advies heeft, hoor ik het graag!

Het liefst drink ik een krachtige cappuccino / flat white met een zuurtje. Maar omdat ik lees dat temperatuur instellen belangrijk is bij de koffiebonen met een zuurtje, kies ik eerder voor wat 'simpele' krachtigere bonen. Ik heb het idee dat ik bij de Gaggia classic niet te ingewikkelde bonen moet nemen. Ik zit nu te kijken naar nieuwe bonen om te proberen, bijvoorbeeld Sumatra Orang Utan (Fascino), Colombia La Guamara (Hoofdkwartier) en Malabar (hetBrandhuys). Tips zijn hier ook welkom:)

In ieder geval bedankt voor alle info op dit forum! Het heeft mij veel geholpen.

Groet,
Anne-Fleur

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voorstellen

Berichtdoor bobbee » za 12 jun 2021, 00:19

Welkom Anne-Fleur!
Zo te lezen ben je goed bezig en aan enthousiasme geen gebrek, en daardoor gaat het al zo goed en gaat het lukken om te verbeteren.
Het zure kan aan van alles liggen, temperatuur inderdaad ook maar de maalgraad ook. Loopt het water te snel door de koffie krijg je zuur en je bent opzoek naar fruitig als je een "zuurtje" lekker vindt . Heb je de Gaggia met overdrukventiel. Ik meen mij te herinneren dat er verschillende versies zijn uitgebracht.
Wat betreft de pid kan ik je niet helpen maar aangezien je graag met melk drinkt kun je toch serieus gaan kijken naar een andere machine met een HX. Dan kun je behoorlijk stomen...

Als je hier verteld wat precies je werkwijze is dan kunnen we wellicht wat tips geven. Hoeveel gram gemalen doseer je? Hoeveel gram espresso trek je daar uit in hoeveel seconden? Dat soort dingen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Voorstellen

Berichtdoor gilleko B. » za 12 jun 2021, 00:43

Leuk om te lezen. Ik wist niet dat er sumatraanse mensenaap koffie bestond. Ik vermoed dat jij binnen een jaar vanaf nu een ander machine zal kopen.

Succes op dit forum.




Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Voorstellen

Berichtdoor Keyser » za 12 jun 2021, 07:55

Welkom Anne-Fleur!

Helemaal niets mis om te weten wat je lekker vind. Dus die titel van koffie snob zou ik met trots dragen

Je bent lekker bezig. Dat proces van groei is heel herkenbaar. Struikel zelf soms ook nog over een boon die niet helemaal wil lukken. Maar soms matched de boon ook niet met mijn machine.

Zelf ben ik ook op zoek gegaan naar bonen met weinig zuur. Sommige branders geven dat goed aan. Een Malabar is bijvoorbeeld weer heel wat anders. Geen zuur te vinden in die ik heb gedronken. Of de Cuba van het Hoofdkwartier. Deze is nu helaas uitverkocht, maar hou die in de gaten. Erg lekker! Dutchbarista is ook een goede brander het een mooi divers aanbod.

Genoeg om te ontdekken dus, maar ik kijk al stiekem uit naar je upgrade post

annefleur.gerrit
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 14:00

Re: Voorstellen

Berichtdoor annefleur.gerrit » za 12 jun 2021, 10:46

Welkom Anne-Fleur!

Helemaal niets mis om te weten wat je lekker vind. Dus die titel van koffie snob zou ik met trots dragenAfbeelding

Je bent lekker bezig. Dat proces van groei is heel herkenbaar. Struikel zelf soms ook nog over een boon die niet helemaal wil lukken. Maar soms matched de boon ook niet met mijn machine.

Zelf ben ik ook op zoek gegaan naar bonen met weinig zuur. Sommige branders geven dat goed aan. Een Malabar is bijvoorbeeld weer heel wat anders. Geen zuur te vinden in die ik heb gedronken. Of de Cuba van het Hoofdkwartier. Deze is nu helaas uitverkocht, maar hou die in de gaten. Erg lekker! Dutchbarista is ook een goede brander het een mooi divers aanbod.

Genoeg om te ontdekken dus, maar ik kijk al stiekem uit naar je upgrade post Afbeelding
Wat leuk de snelle reactie! Dank voor de koffiebonen tip, daar kan ik zeker wat mee! Cuba van Hoofdkwartier wacht ik tot die weer op voorraad is en dan ga ik die proberen. En Dutch Barista ga ik ook eens kijken.

annefleur.gerrit
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 14:00

Re: Voorstellen

Berichtdoor annefleur.gerrit » za 12 jun 2021, 11:01

Welkom Anne-Fleur!
Zo te lezen ben je goed bezig en aan enthousiasme geen gebrek, en daardoor gaat het al zo goed en gaat het lukken om te verbeteren.
Het zure kan aan van alles liggen, temperatuur inderdaad ook maar de maalgraad ook. Loopt het water te snel door de koffie krijg je zuur en je bent opzoek naar fruitig als je een "zuurtje" lekker vindt Afbeelding. Heb je de Gaggia met overdrukventiel. Ik meen mij te herinneren dat er verschillende versies zijn uitgebracht.
Wat betreft de pid kan ik je niet helpen maar aangezien je graag met melk drinkt kun je toch serieus gaan kijken naar een andere machine met een HX. Dan kun je behoorlijk stomen...

Als je hier verteld wat precies je werkwijze is dan kunnen we wellicht wat tips geven. Hoeveel gram gemalen doseer je? Hoeveel gram espresso trek je daar uit in hoeveel seconden? Dat soort dingen.
Dank!

Ik heb de Gaggia uit 2015... geen idee of dat met overdrukventiel is. Wat betekent dat?
De espresso is nu niet meer te zuur, dus daar ben ik blij mee. Ik zou uiteindelijk graag wel een espresso maken met een zuurtje, maar probeer eerst maar eens een consistente espresso te krijgen met volle smaak.

Ja die andere machine is ook al te sprake gekomen.:) Nu gebruik ik een losse melkopschuimer, want dat lukt me niet goed met de gaggia (zal een combi zijn van machine en melkopschuimkennis;)) De spaarpot moet nog wat verder worden aangevuld maar komend jaar zou zo maar kunnen. Wat zou je dan aanraden als next step? Waar moet ik opletten of over nadenken? Wat is HX bijvoorbeeld?

Mijn werkwijze:
- Als ik met een nieuwe boon begin probeer ik eerst 14 gram, 25 sec -> 28 gram (brew ratio 1:2) te halen. En daarna ga ik finetunen: meer of minder gram, korter / langer laten doorlopen etc.
- ik gebruik meestal de standaard 14 gram filter en soms een naked 21 gram portafilter. Ik zit te denken om een IMS 18 gram filter erbij te kopen omdat ik lees dat dat de kwaliteit ten goede komt?
- Tips zijn zeker welkom!

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstellen

Berichtdoor bvds » za 12 jun 2021, 13:30

Welkom!

Je zou voor een PID eens met HanR of Peter de Goede hier op het forum contact op kunnen nemen.

Maar wellicht is sparen voor een betere machine dan slimmer. De Gaggia heeft een klein boilertje van aluminium dus makkelijk te "temperatuur surfen".

Succes.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellen

Berichtdoor GuidovW » za 12 jun 2021, 19:08

Welkom Anne-Fleur.
Goed bezig zeg! :idea:
Al heel veel tips gehad, zie ik.
De groeicurve zal vast steiler gaan verlopen.. :mrgreen:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

annefleur.gerrit
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 14:00

Re: Voorstellen

Berichtdoor annefleur.gerrit » zo 13 jun 2021, 20:31

Dank voor alle reacties!

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen

Berichtdoor manduca » ma 14 jun 2021, 17:06

Welkom en goed bezig inderdaad. Het blijft vooral veel proberen en ervaren.

En aangezien je bij van Pommeren komt gok ik dat je bij mij in de buurt komt en wil ik je best wel een keertje een beetje op weg helpen.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron