Voorstellen en nieuwe set-up

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Voorstellen en nieuwe set-up

Berichtdoor yakneev » ma 09 aug 2021, 11:12

Hoi allen,

Ben al aantal jaren op en af gast van dit forum.
Na jaren van open en af frustratie met espresso heb ik eindelijk een stabiele basis gevonden door kennis, kunde en veel uren proeven proberen en testen.

Huidige set-up
Lelit Bianca (1 jaar in bezit nu)
Niche zero (mnd of 8 in bezit) gebruik ik eigelijk alleen voor espresso
Comandante c40 grinder voor de kleine slow koffie sessies (15 tot 20 gram)
Tal van slow koffie spul van v60, kalita, chemex tot oragami dripper

Zijn sinds 3 maandjes verhuisd en daar hebben we speciaal ruimte gemaakt voor onze machine.
Omdat wij onze keuken in een soort nis hebben ingebouwd hebben we op de kopse kant waar de trap achter zit een extra stukje keuken gemaakt omlijst door een wand/koof. Wij vinden het enorm geslaagd geworden. Koffie / Wijnbar it is 😀

Onder de machine zit een la met 3 binnenlade's voor allerlei koffie accessoires, koffie voorraad enz, slow koffie spul, portafilter, schoonmaak spullen enz.
IMG_7602e.jpg

Hier de keuken net nadat hij geplaatst was nog zonder machine links, en zonder wandjes er omheen.
koffiebar2.jpg

Ik twijfel nog aan 2 upgrades.

1. Ik denk er aan om een hopper grinder naast de niche te gaan gebruiken.
We drinken meer en meer koffie en merk dat als er gasten zijn ik altijd terug van op nespresso omdat het afwegen, grinden enz best veel tijd kost. Daarnaast moet ik altijd de koffie voor mijn vrouw zetten omdat ik nogal veel wissel van bonen. Ik vind het leuk te spelen met smaken, specialty coffee uitproberen enz. De rest vind het altijd maar een zure zooi :D Daarnaast zou ik ook vaker espresso's drinken als ik gewoon even snel een "ok" espresso kan zetten.
Kortom ik inventariseer om richting een mazzer mini E te gaan of Specialita xl ofzo. (vind de mazzer wel mooier ofzo) Dus beetje zoeken naar looks vs prestaties.

2. Er zit achter het muurtje al een water voorbereiding. Ik twijfel dan ook om de Lelit op vast water aan te gaan sluiten.
Voordeel is natuurlijk comfort, nadeel is flexibiliteit. Mocht er ooit een andere machine komen die ik liever rechts wil plaatsen heb ik de aansluiting al links zitten bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen en nieuwe set-up

Berichtdoor fransg » ma 09 aug 2021, 11:19

Schitterend!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Voorstellen en nieuwe set-up

Berichtdoor Marcje » ma 09 aug 2021, 11:56

Mooie hoek!

Ik ben zelf een enorme vastwater fan (en vooral ook van de afvoer).
Zou hem gewoon aansluiten. Als er ooit een andere machine komt die echt aan de andere kan 'moet', dan het vast wel om te leggen met een mooie plint oid.

Ik ben zelf ook een fan van de GOG maler, maar wij wisselen amper van boon en maken best veel koffies. Als je af- en toe om die reden naar de Nespresso grijpt, terwijl je zo'n mooie machine hebt dan zou ik niet lang twijfelen.
Over de Mazzer kan ik niet oordelen, maar de Eureka is een uitstekend apparaat (maatje van me heeft er 1). Ik heb zelf de Atom 75, wat best een lelijk apparaat is, maar dat zie je na een dag ook niet meer ;-)
dus...

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Voorstellen en nieuwe set-up

Berichtdoor gilleko B. » ma 09 aug 2021, 12:34

Mooie klimaatkast, er ligt toch geen romanée conti of een petrus in? Hoewel de grootte en de vorm van de keuken het wel doet vermoeden. Mooie set, een Speedster past er ook wel mooi bij denk ik.






Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellen en nieuwe set-up

Berichtdoor GuidovW » ma 09 aug 2021, 16:50

Welkom, dat ziet er allemaal tiptop uit! :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Voorstellen en nieuwe set-up

Berichtdoor Dirk Jan » ma 09 aug 2021, 17:01

Welkom hier!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

CriMsoN81
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 04 jul 2021, 20:20

Re: Voorstellen en nieuwe set-up

Berichtdoor CriMsoN81 » ma 09 aug 2021, 17:09

Prachtige keuken en mooie set!

Een fijne grote maler met hopper is echt heel fijn. Zelf overweg ik zo’n niche-achtige ernaast om precies dezelfde reden; af en toe ook een eigen aparter zakje naast de “makkelijker en gangbaarder” bonen.

Mocht je geen problemen hebben met een doser, er staat nog een mooie Compak K10 te koop 😜

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Voorstellen en nieuwe set-up

Berichtdoor yakneev » ma 09 aug 2021, 17:45

Mooie hoek!

Ik ben zelf een enorme vastwater fan (en vooral ook van de afvoer).
Zou hem gewoon aansluiten. Als er ooit een andere machine komt die echt aan de andere kan 'moet', dan het vast wel om te leggen met een mooie plint oid.

Ik ben zelf ook een fan van de GOG maler, maar wij wisselen amper van boon en maken best veel koffies. Als je af- en toe om die reden naar de Nespresso grijpt, terwijl je zo'n mooie machine hebt dan zou ik niet lang twijfelen.
Over de Mazzer kan ik niet oordelen, maar de Eureka is een uitstekend apparaat (maatje van me heeft er 1). Ik heb zelf de Atom 75, wat best een lelijk apparaat is, maar dat zie je na een dag ook niet meer ;-)
Mja, tis inderdaad vooral het comfort van niet meer hoeven te legen van de driptray en water bijvullen.
Nadeel is de gaten in je muur of keukenkast (denk dat muur beter is aangezien er nog een blad op gemonteerd wordt. (composiet) en er kan altijd een nieuwe geplaatst worden mocht het echt nodig zijn.

en ja een hopper grinder moet er echt gaan komen, nu down the rabbit hole op te kijken welke het beste bij me gaat passen
- Mazzer Mini (evt met jolly schijven) vind ik een leuk uitzient ding.
- Fausto zag ik voorbij komen
- Specialita xl (wel vet lijkt me 75mm schijven, maar vind hem niet briljant mooi ofzo)
en zo is er nog wel een flinke lijst te maken.
Vind vooral belangrijk dat niet na 1 espresso het hele aanrecht vol licht met gemale koffie, dat is naast grind quality denk de belangrijkste must.

Mooie klimaatkast, er ligt toch geen romanée conti of een petrus in? Hoewel de grootte en de vorm van de keuken het wel doet vermoeden. Mooie set, een Speedster past er ook wel mooi bij denk ik.Afbeelding

Afbeelding
Ja speedster zeker naar gekeken prijzig beestje maar wel geweldig. Andere optie was evt een marzocco linea mini. Vind ik erg mooi!

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Voorstellen en nieuwe set-up

Berichtdoor gilleko B. » ma 09 aug 2021, 19:12

Mooie hoek!

Ik ben zelf een enorme vastwater fan (en vooral ook van de afvoer).
Zou hem gewoon aansluiten. Als er ooit een andere machine komt die echt aan de andere kan 'moet', dan het vast wel om te leggen met een mooie plint oid.

Ik ben zelf ook een fan van de GOG maler, maar wij wisselen amper van boon en maken best veel koffies. Als je af- en toe om die reden naar de Nespresso grijpt, terwijl je zo'n mooie machine hebt dan zou ik niet lang twijfelen.
Over de Mazzer kan ik niet oordelen, maar de Eureka is een uitstekend apparaat (maatje van me heeft er 1). Ik heb zelf de Atom 75, wat best een lelijk apparaat is, maar dat zie je na een dag ook niet meer ;-)
Mja, tis inderdaad vooral het comfort van niet meer hoeven te legen van de driptray en water bijvullen.
Nadeel is de gaten in je muur of keukenkast (denk dat muur beter is aangezien er nog een blad op gemonteerd wordt. (composiet) en er kan altijd een nieuwe geplaatst worden mocht het echt nodig zijn.

en ja een hopper grinder moet er echt gaan komen, nu down the rabbit hole op te kijken welke het beste bij me gaat passen
- Mazzer Mini (evt met jolly schijven) vind ik een leuk uitzient ding.
- Fausto zag ik voorbij komen
- Specialita xl (wel vet lijkt me 75mm schijven, maar vind hem niet briljant mooi ofzo)
en zo is er nog wel een flinke lijst te maken.
Vind vooral belangrijk dat niet na 1 espresso het hele aanrecht vol licht met gemale koffie, dat is naast grind quality denk de belangrijkste must.

Mooie klimaatkast, er ligt toch geen romanée conti of een petrus in? Hoewel de grootte en de vorm van de keuken het wel doet vermoeden. Mooie set, een Speedster past er ook wel mooi bij denk ik.Afbeelding

Afbeelding
Ja speedster zeker naar gekeken prijzig beestje maar wel geweldig. Andere optie was evt een marzocco linea mini. Vind ik erg mooi!
Linea mini is idd erg mooi klassiek seventies vorm gegeven. Ook kleur kan je kiezen. Alleen marzocco prijzen. Maar voor jou niet aan de orde. Staan mooie spullen .

Afbeelding


yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Voorstellen en nieuwe set-up

Berichtdoor yakneev » ma 09 aug 2021, 20:35

Mooie hoek!

Ik ben zelf een enorme vastwater fan (en vooral ook van de afvoer).
Zou hem gewoon aansluiten. Als er ooit een andere machine komt die echt aan de andere kan 'moet', dan het vast wel om te leggen met een mooie plint oid.

Ik ben zelf ook een fan van de GOG maler, maar wij wisselen amper van boon en maken best veel koffies. Als je af- en toe om die reden naar de Nespresso grijpt, terwijl je zo'n mooie machine hebt dan zou ik niet lang twijfelen.
Over de Mazzer kan ik niet oordelen, maar de Eureka is een uitstekend apparaat (maatje van me heeft er 1). Ik heb zelf de Atom 75, wat best een lelijk apparaat is, maar dat zie je na een dag ook niet meer ;-)
Mja, tis inderdaad vooral het comfort van niet meer hoeven te legen van de driptray en water bijvullen.
Nadeel is de gaten in je muur of keukenkast (denk dat muur beter is aangezien er nog een blad op gemonteerd wordt. (composiet) en er kan altijd een nieuwe geplaatst worden mocht het echt nodig zijn.

en ja een hopper grinder moet er echt gaan komen, nu down the rabbit hole op te kijken welke het beste bij me gaat passen
- Mazzer Mini (evt met jolly schijven) vind ik een leuk uitzient ding.
- Fausto zag ik voorbij komen
- Specialita xl (wel vet lijkt me 75mm schijven, maar vind hem niet briljant mooi ofzo)
en zo is er nog wel een flinke lijst te maken.
Vind vooral belangrijk dat niet na 1 espresso het hele aanrecht vol licht met gemale koffie, dat is naast grind quality denk de belangrijkste must.

Mooie klimaatkast, er ligt toch geen romanée conti of een petrus in? Hoewel de grootte en de vorm van de keuken het wel doet vermoeden. Mooie set, een Speedster past er ook wel mooi bij denk ik.Afbeelding

Afbeelding
Ja speedster zeker naar gekeken prijzig beestje maar wel geweldig. Andere optie was evt een marzocco linea mini. Vind ik erg mooi!
Linea mini is idd erg mooi klassiek seventies vorm gegeven. Ook kleur kan je kiezen. Alleen marzocco prijzen. Maar voor jou niet aan de orde. Staan mooie spullen .

Afbeelding
Een mooie nieuwe keuken staat niet gelijk aan onbeperkt geld uit kunnen geven. 4k+ voor alleen een machine vind ik een krankzinnige uitgave, en alleen te verantwoorden als je alles in deze hobby steekt en ook nog echt een flinke stap in kwaliteit bied. Dat laatste betwijfel ik (wellicht in bouw kwaliteit, degelijkheid e.d.)


Wat grinder betreft ben Ik Er denk ik wel uit.
Eureka mignon XL heeft wat mij betreft de beste papieren. Snel, grote platte schijven, relatief klein. Iets minder mooi ontwerp maar beter dan de atom ofzo.

Mahlkonig X54 ook nog een optie maar lees er te weinig positiefs over. We mooi ding!


Sent from my iPhone using Tapatalk


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron