Even voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Wouter H
Berichten: 8
Lid geworden op: di 03 aug 2021, 22:50

Even voorstellen

Berichtdoor Wouter H » ma 06 sep 2021, 12:38

Hi allemaal,

Na veel gelezen te hebben hier op het forum werd het toch ook eens tijd om mezelf voor te stellen.

Sinds 2012 tot nu hebben wij gebruik gemaakt van een Bosch Verobar 100 volautomaat. Eigenlijk altijd wel redelijk bevallen maar als ik heel eerlijk ben was de kwaliteit van de koffie al enige tijd niet meer om over naar huis te schrijven.

De zoektocht voor iets nieuws werd ergens in juni gestart. Ik dacht er redelijk uit te zien met de keuze voor een Sage The Oracle Touch (bijna volautomaat). Tot ik op een verjaardag van een vriend van mij geïntroduceerd werd aan zijn ECM Mechanika III. Hij overtuigde mij dat een maler los van de machine toch echt beter is. Toen is eigenlijk de zoektocht naar een half-automaat met losse maler gestart, onder andere door een account aan te maken op dit forum.

Na talloze video's gezien en reviews gelezen te hebben moest er toch een keer een keuze gemaakt worden. Qua machine was de overweging een HX of Dual Boiler. Uiteindelijk de keuze gemaakt om voor een Dual Boiler te gaan met het idee om maar in een keer goed een investering te doen i.p.v. achteraf wellicht te denken ''had ik maar'' en alsnog meer geld uit te geven. De merken die ik heb overwogen waren Rocket, Lelit, Profitec en ECM. Qua specs en value for money had de Lelit Bianca van deze merken denk ik de beste kaarten, echter voor mij persoonlijk was de houtlook en de ogenschijnlijke afwerking iets wat mij tegenhield. Flow Control zit standaard op de Lelit Bianca maar ik ben nog niet overtuigd dit nodig te hebben in mijn huidige koffie journey. De ECM Synchronika vond ik de mooiste en helaas ook de duurste van allemaal. Na een recente review gelezen te hebben van forumlid Marc over de ECM Synchronika gaf zijn tip over een winkel in een pb de doorslag.

Gezien de zeer scherpe aanbieding bij een winkel in Duitsland ben ik daar naar toe gereden om de ECM Synchronika aan te schaffen. Wat een prachtig apparaat in het echt, kan er naar blijven kijken. Qua maler vond ik het lastig om hier een keuze in te maken. Ik had inmiddels begrepen dat de maler (en bonen) eigenlijk belangrijker is dan de machine. In eerste instantie had ik het idee om een maler van hetzelfde merk aan te schaffen, in dit geval de ECM S-64 automatik, maar het aantal reviews dat ik hierover kon vinden was best beperkt. Na een aantal reviews gelezen te hebben van de nieuwe Eureka Mignon XL moest dit de maler gaan worden. De winkel had echter ook een Eureka Atom Specialty 75e staan van een maand oud met ongeveer 50 malingen op de teller voor een gereduceerd tarief. Dit was wel erg aantrekkelijk waardoor de keuze snel gemaakt was voor de Atom maler.

De gear is verder nog uitgebreid met een Brewista Smart Scale 2 en losse waterfilter van BWT.

Vooralsnog bevalt het uitstekend, wel veel meer werk om een bakkie te zetten en ik moet nog veel leren, aan de uitrusting zal het in ieder geval niet liggen.

Groeten,
Wouter
Bijlagen
Screen Shot 2021-09-06 at 11.15.08.png
Screen Shot 2021-09-06 at 11.14.32.png

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen

Berichtdoor fransg » ma 06 sep 2021, 13:02

Welkom!

Hele mooie set, een vliegende start zo, geen gehannes.

Welke bonen gebruik je?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Even voorstellen

Berichtdoor doubleb » ma 06 sep 2021, 13:11

Geweldig mooie set. Je bent niet voor half werk gegaan. Welkom en veel plezier!
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1502
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » ma 06 sep 2021, 13:47

Welkom en plezier hier, volgens mij zit je meteen in de 'eerste klasse'.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Wouter H
Berichten: 8
Lid geworden op: di 03 aug 2021, 22:50

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Wouter H » ma 06 sep 2021, 16:09

Welkom!

Hele mooie set, een vliegende start zo, geen gehannes.

Welke bonen gebruik je?
Hi, dankjewel! Qua bonen ben ik nu die ik bij de machine kreeg aan het gebruiken. In de wereld van de verse bonen moet ik me nog echt verdiepen.

Heb je goede tips van bonen die ik zeker een keer geprobeerd moet hebben?

Groet, W

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen

Berichtdoor fransg » ma 06 sep 2021, 16:18

Hi, dankjewel! Qua bonen ben ik nu die ik bij de machine kreeg aan het gebruiken.
Oh, nu zeg je alleen nog niet welke bonen het zijn, slechts hoe je ze hebt ontvangen ;-)

Welke bonen zijn het precies, waarvandaan, wanneer en door wie gebrand?
In de wereld van de verse bonen moet ik me nog echt verdiepen.

Heb je goede tips van bonen die ik zeker een keer geprobeerd moet hebben?
Een goeie brander bij je in de buurt?

Ik weet even niet waar je zit.

Er is een thread op het forum over alle mogelijke branders waar je online kunt bestellen.

o.a. https://www.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even voorstellen

Berichtdoor gilleko B. » ma 06 sep 2021, 16:36

Zo hee dat is geen rommel!!!! Mooie set. Nu nog even verse bonen en gaan met die spullekkes.




ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Even voorstellen

Berichtdoor ErikW » ma 06 sep 2021, 20:21

Èven geheugensteuntje:
branddatum moet erop staan.
bonen zijn goed bruikbaar tussen 3 dagen na branding en uiterlijk 3 weken na branding
gemalen koffie is ongeveer 15 minuten bruikbaar maar liefst zo snel mogelijk in de kop laten stromen

(graag correctie van de opperkoffie-drinkers van dit forum als ik iets fouts :shock: schrijf!)

Wouter H
Berichten: 8
Lid geworden op: di 03 aug 2021, 22:50

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Wouter H » ma 06 sep 2021, 20:33

Hi, dankjewel! Qua bonen ben ik nu die ik bij de machine kreeg aan het gebruiken.
Oh, nu zeg je alleen nog niet welke bonen het zijn, slechts hoe je ze hebt ontvangen ;-)

Welke bonen zijn het precies, waarvandaan, wanneer en door wie gebrand?
In de wereld van de verse bonen moet ik me nog echt verdiepen.

Heb je goede tips van bonen die ik zeker een keer geprobeerd moet hebben?
Een goeie brander bij je in de buurt?

Ik weet even niet waar je zit.

Er is een thread op het forum over alle mogelijke branders waar je online kunt bestellen.

o.a. https://www.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/
Hi Frans,
Dank je, ik woon in Utrecht.

Deze bonen kreeg ik bij de machine:
Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Keyser » ma 06 sep 2021, 20:41

Dat zijn geen verse bonen. Probeer maar eens een bij een brander verse bonen. Weekje na brand datum laten rusten. Ik dacht dat het na 6 weken minder wordt. Je ziet het ook in je extractie. Dan gaat het geleidelijk eruit zien zoals de bonen zoals je nu hebt.

Op het forum staan een aantal adresjes.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten