Eventjes voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
BSdV
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 okt 2021, 21:53
Locatie: Lingen, Duitsland

Eventjes voorstellen

Berichtdoor BSdV » vr 22 okt 2021, 00:18

Hallo allemaal,

de naam is Ben, 46 jaar, en ben me sinds enige tijd aan het oriënteren op de aanschaf van een espressomachine.

Van beroep ben ik zeevarende, werktuigkundige om precies te zijn en zodoende doorgaans tweemaal per jaar voor een aantal maanden weg.

Ik drink al jaren graag koffie en espresso. Maar het gros van deze jaren dronk ik deze vooral verkeerd, behoorlijk verkeerd. Aan boord is normale koffie amper te hachelen, en dit compenseerde ik dan met een bovengemiddelde hoeveelheid koffie creamer en suiker. Als je maar genoeg van dat spul in de koffie mikt wordt het vanzelf drinkbaar..En zo dronk ik de koffie thuis eigenlijk ook veelal.

Een goede 10 jaren geleden zijn we verhuisd naar Duitsland en hebben vrijwel meteen een Gastroback (de Duitse variant van Breville) espressomachine gekocht, waar we in het begin best tevreden mee waren. De laatste jaren heeft deze stilgestaan omdat ik de koffie/espresso niet meer lekker vond uit deze machine. Goede kans dat dat net zo goed aan mij lag dan aan de machine, maar dat terzijde.

Mijn vrouw heeft altijd, of in ieder geval al ver voordat ik haar heb leren kennen, zwarte koffie gedronken zonder suiker. Thee zonder suiker. Etc.
Een paar jaren geleden ben ik dan ook overstag gegaan. Kreeg het ineens in mijn hoofd om met suiker en melk of creamer te stoppen en dat was een behoorlijke omslag.
Ik ben me gaan inlezen in andere koffie’s en kwam al snel uit bij andere bonen, waarna ik zelf ben gaan malen. Van het een kwam het ander en kort daarna ging ik over op V60.
Heb toen vlot een Specialita gekocht, welke net uit was en voor alles geschikt moest zijn. Denk ik nu inmiddels ook anders over maar dat terzijde. Maar ook moest er een handmolen komen zodat ik ook aan boord mijn eigen bonen kon malen. Van een korte periode - week of 2-3 - met een porlex ben ik overgestapt op een Comandante c40 - verjaardagscadeau van mijn vrouw.
Dat heeft me de ogen geopend. Wat smaakte de koffie gemaakt van met de c40 gemalen bonen veel beter, ook beter dan met de Specialita..
Sindsdien reist de V60 set eigenlijk altijd met ons mee. Op vakantie, tijdens een weekendje weg, tijdens lange autoritten waar we ipv automatenkoffie langs de weg een kan water op een brander zetten en ook V60 koffie opgieten. Of een mokapot op de brander zetten die we in allerlei maten hebben.
Heb de V60 set ook aan boord, samen met de comandante en doorgaans genoeg vers gebrande bonen voor een reis van 3-4 maanden.
Koffie zetten is een dagelijks ritueel geworden dat ik erg kan waarderen.

Mijn vrouw is een grotere koffieleut dan ik, maar minder kritisch. Voor mij is smaak/kwaliteit belangrijker. Mijn vrouw waardeert goede koffie en espresso echt, maar bij gebrek aan beter kan ze ook slootwater dat onder de noemer koffie verkocht wordt opdrinken. Daar verschil ik tegenwoordig in. Er zijn inmiddels bonen die als ik ze ruik mijn maag doen omkeren. Koffie die ik vroeger lekker vond vind ik nu niet meer om te drinken. Ik ben inmiddels behoorlijk verwend en verpest..

Ik kijk al een tijdje naar een klassieke espressomachine. Een degelijke machine waarmee echt hoogwaardige espresso gemaakt kan worden. Maar ook een machine die heel robuust is en jaren meekan. Daardoor ben ik altijd aangetrokken geweest tot lever / hevel machines. Nagenoeg niets dat kapot kan, en als het wel kapot gaat dan kan ik het hoogstwaarschijnlijk zelf repareren. Machines al la Pavoni, of liever nog, de Cremina.
Ondanks dat ik de Pavoni’s leuke machines vind om te zien vind ik ze vooral leuk voor bij een ander.. een Cremina is meer het ontwerp dat me aanstaat. Simpele strakke lijnen, met de reputatie als zijnde oerdegelijk. Hier heb ik een groot zwak voor. Maar deze Cremina is me altijd te duur geweest, of in ieder geval zo duur dat Ik deze nooit serieus heb overwogen.

Naarmate ik me verder heb ingelezen kreeg ik toch heel sterk het gevoel dat je best wel een hoop oefening nodig hebt om goede resultaten met zo’n machine te bewerkstelligen. Dat is mij wel naar het zin, maar mijn vrouw zal vrees ik minder enthousiast zijn. En aangezien ik toch 6 maanden weg ben per jaar, en ook geen twee machines wil aanschaffen zoek ik iets anders. Iets wat een hogere vergevingsgezindheid dan een volledig handbediende hevel en een wat steilere leercurve.

Zodoende ben ik bij de spring levers beland.

In eerste instantie kwam ik uit bij de elektra MCaL maar ergens had ik mijn twijfels. Zeker toen ik zag dat je voor ongeveer hetzelfde bedrag een Strega kunt aanschaffen.

Met een schuin oog begon ik ook naar de Profitec Pro 800 te kijken. Gevoelsmatig, terecht of niet terecht, een kwalitatief betere (lees duurzamere) machine, in ieder geval een simpelere of meer traditionele machine waar over het algemeen heel erg positief over bericht wordt.
Het is een weinig spannende machine, meer een zakelijke Duitser dan een charismatische Italiaan, maar ergens heb ik er een goed gevoel bij. En iets beter dan bij de Strega.

De Londinium is zo’n beetje het summum wat bij betreft in deze categorie, maar een ruim 40% prijsstijging over de Pro 800 vind ik toch wat te heftig op dit moment.

Er zijn meer hele mooie machines, maar velen hiervan moeten aan de waterleiding en hebben geen waterreservoir. Dit is voor mij wel een vereiste.

Inmiddels heb ik een wat ik een leuke uitvoering vind gevonden bij een Duitse koffiebrander die ik verder niet ken. Een pro 800 met zwarte zijpanelen en van die hevel stoom en water kranen.. optisch spreekt deze machine me wel aan en ik heb een zwarte uitvoering laten reserveren.
Zodra ik weer thuis en uit de quarantaine ben, zijn we van plan deze op te halen.

Ik hoop dat dit een goede keuze gaat worden.

Als er nog mensen met tips zijn, misschien wat ik er beslist direct aan moet veranderen (binnenste veer eruit, douchescherm veranderen, misschien direct siliconen afdichtingen op de zuiger zetten als de veer toch verwijderd wordt, andere filterbaskets etc etc) dan hoor ik dat heel graag.
Of misschien zijn er andere machines die ik over het hoofd gezien heb.. Deze pro 800 is nog niet besteld, enkel gereserveerd.

Misschien ook wel interessant te weten, ik verwacht dagelijks 2 tot 4 cappuccino’s te maken en voor in de middag zo’n 4 espresso’s. Misschien wel meer maar waarschijnlijk zal ik ook nog dagelijks v60 opgieten. Dat is als ik thuis ben, wanneer ik op zee zit zal dit waarschijnlijk gehalveerd worden.

Onze Specialita molen heeft kuren en doet het regelmatig niet. Ik ben er op gewezen dat dit wel eens veroorzaakt kan worden door een slecht condensator. Is dat niet het geval dan slipt de onderste maalschijf on de een of andere manier op de as. In ieder geval ga ik proberen deze te repareren. Lukt dit dan blijft dit voorlopig onze espresso molen, lukt dit niet dan moet er ook nog een vervanging voor de molen komen.

Zat te denken richting Mazzer of Ceado (tweedehands e37s) vanwege de veelal geprezen robuustheid en denk ik bovengemiddelde maal kwaliteit. Erg mooi vind ik ze niet, maar dat is niet perse een dealbreaker.
Of een Niche, ook erg leuk. Maar liever een hopper molen denk ik.

Dit was het eerst wel zo’n beetje denk ik. Opmerkingen en tips zijn van harte welkom. Waarvoor alvast dank.

Mvg,
Ben
Laatst gewijzigd door BSdV op vr 22 okt 2021, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

BSdV
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 okt 2021, 21:53
Locatie: Lingen, Duitsland

Re: Eventjes voorstellen

Berichtdoor BSdV » vr 22 okt 2021, 00:19

Zo, ik zie dat dit een aardige lap tekst is geworden. Excuses alvast…

Ben

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Eventjes voorstellen

Berichtdoor ArjenT5R » vr 22 okt 2021, 13:52

Hoi Ben! Collega wtk hiero. Bij welke reder vaar je?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eventjes voorstellen

Berichtdoor fransg » vr 22 okt 2021, 14:03

Wow, goed en grondig verhaal, petje af voor je aanpak!

En welkom.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

BSdV
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 okt 2021, 21:53
Locatie: Lingen, Duitsland

Re: Eventjes voorstellen

Berichtdoor BSdV » vr 22 okt 2021, 14:37

Hoi Ben! Collega wtk hiero. Bij welke reder vaar je?
Hoi Arjen,

Stolt Tankers, sinds ‘99. Enige reder waarvoor ik gewerkt heb. Als Marof cadet begonnen en inmiddels de laatste bijna 9 jaar als hwtk.

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Eventjes voorstellen

Berichtdoor De B. Cormorant » vr 22 okt 2021, 16:40

Amai, je maakt niet alleen grote reizen met je schip maar ook in je koffietraject.

Weet dat ik heel tevreden ben van mijn pro 800. Ben nu al even aan het vergelijken met een Londinium. Eerlijk, ik zou moeite hebben met de meerprijs qua nieuwe model en ik zou terug voor een pro 800 gaan.

Alvast veel plezier

BSdV
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 okt 2021, 21:53
Locatie: Lingen, Duitsland

Re: Eventjes voorstellen

Berichtdoor BSdV » vr 22 okt 2021, 17:50

Amai, je maakt niet alleen grote reizen met je schip maar ook in je koffietraject.

Weet dat ik heel tevreden ben van mijn pro 800. Ben nu al even aan het vergelijken met een Londinium. Eerlijk, ik zou moeite hebben met de meerprijs qua nieuwe model en ik zou terug voor een pro 800 gaan.

Alvast veel plezier
Bedankt. Ben ook voor 95% zeker van de keuze voor een Pro800. Alleen iets dat qua machine en prijs vergelijkbaar is komt eventueel in overweging.
De Londiniums zijn werkelijk absoluut schitterende machines maar ruim €1600 prijsverschil kan ik niet rechtvaardigen. Misschien als ik meer ervaring had gehad met espresso en dit type machines, maar niet nu.

Mag ik vragen of je de Pro800 met enkele veer of dubbele gebruikt? De indruk die ik krijg is dat door de meeste mensen wordt aangeraden de binnenste veer te verwijderen. En als ik dit direct doe dan misschien maar beter ook direct de zuiger afdichtingen vervangen. De Cafelat afdichtingen van siliconen rubber drogen niet uit en dan hoef ik er ook niet over in te zitten dat mijn vrouw hier wanneer ik aan boord ben mee moet gaan stoeien.
Niet dat ze dat overigens niet zou kunnen, maar ik hou het gebruik van deze machine graag zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk. Diep van binnen denk ik dat als het aan haar had gelegen er een Jura volautomaat was gekomen..

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Eventjes voorstellen

Berichtdoor De B. Cormorant » vr 22 okt 2021, 18:05

Hoi,
Mijn machine is standaard. Na 2 jaar gebruik zit ik nog met de originele dichtingen. Mijn dealer heeft ze nog maar net gecontroleerd. Ik zou me er niet direct zorgen om maken .
Groeten

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eventjes voorstellen

Berichtdoor bobbee » za 23 okt 2021, 06:47

Welkom. Veel succes en plezier met je zoektocht en aanschaf!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron