Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

Berichtdoor Keyser » vr 04 feb 2022, 07:52

Ook de zilveren DE is in veel ogen hier rotzooi. Over smaak valt echter niet te twisten en zelf zal ik het ook drinken. Misschien bedoel je het niet zo, maar het gaat niet alleen om het zelf malen. De anders (vers) gebrande bonen maken het verschil. Ook ik kom net als velen hier uit jouw oude situatie. En ook in die oude situatie kan je lekkere koffie zetten of het verpesten. Maar vers gebrande bonen van koffiebranders hebben veel meer smaken in zich dan supermarktbonen. Het lijkt inderdaad soms thee in vergelijking met de pikzwarte DE koffie. Doordat er zoveel verschillende rassen zijn is het een project opzich om te vinden wat bij je past. Dat is bij supermarkt koffie eenvoudiger. Daar is alles tot de herkenbare bittere zwarte drank "kapot" gebrand.

De Aeropress staat zelf niet garant voor lekkere koffie. Het is een tool. Maar er worden wel internationale wedstrijden mee gehouden. Dus je kan er een hoop mee. Alleen of het lekker is begint met wat je erin stopt. En ook de overstap naar verse bonen is even wennen qua beleving. Ik heb vrienden die hun DE lekkerder vinden. Dat is denk ik, omdat ze het gewend zijn

manduca
Berichten: 904
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

Berichtdoor manduca » vr 04 feb 2022, 12:05

Had nog geen inhoudelijke reactie gegeven.
Een smelt-haartje aan de roerstok ontdekt gelukkig, die wil ik liever niet in mijn buik al zou ik dat vast wel overleefd hebben.
Die komt niet door het filter heen hoor :). Ik moet zeggen dat ik die hele roerstaaf niet gebruik.
Ik wilde recept zoveel mogelijk gelijk houden aan mijn oude methode met de antieke Philips dripper. Dus zelfde koffie (DE 4|Select snelfiltermaling). Temperatuur gegokt op 92. 14 gram koffie, 210 ml water, brouwtijd ca 4 min (althans, dat was de opzet). Kort geroerd direct na het opschenken.

Dat ging niet zoals gewenst. De koffie was al binnen een minuut spontaan doorgelopen voor 80%. Niet vreemd want inderdaad wordt meestal een fijnere maling aangeraden dan "gewoon" snelfiltermaling.
Dat is best een lange brouwtijd. Je werkt zo te zien niet inverse. Heb je de plunger wel erop gedaan na het opschenken van het water? Want anders loopt het er inderdaad doorheen.
Ik doe de plunger erop en trek dan iets omhoog. Door de onderdruk stopt het doorlopen. Wil je dat helemasl voorkomen, moet je inverse gaan werken.
Toch nog 2e keer kort geroerd na een minuut. En drukken na het aflopen van de 4 minuten timer. Gek: dat ging erg moeilijk.
Snelfiltermaling is overigens veel fijner dan ik zou malen, dus ik snap het moeizame doordrukken wel.

Ik gebruik nu zelf de Hoffman aanpak:

- Aeropress gewoon upright, met 1 filter, niet gespoeld
- 11gr koffie, medium/light roast, vers gemalen
- 200gr kokend water, timer start en plunger erop.
- Na 2 minuten een swirl
- Bij 2:30 rustig helemaal doordrukken

Bevalt prima.

Ik denk dat het voor jou pas gaat beginnen met verse boontjes, vers gemalen.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

dolfff
Berichten: 19
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 15:07
Locatie: Haarlem

Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

Berichtdoor dolfff » vr 04 feb 2022, 14:28

Dank voor jullie bijdragen en tips!

Zojuist een A-B vergelijking gedaan tussen m'n antieke dripper en de AeroPress. Deze keer inverted om de veel te snelle doorloop tegen te gaan (ik had de tip van @manduca nog niet gelezen). Wederom 4 minuten, vrij lang ja, om het gelijkwaardig te houden met de dripper. 14 gram, 210 ml, 92°. Niet steeds A-B-A-B maar ook A-A-A-A-B-B-B-B, dat geeft veel betere indruk. Dus ik zit nu aardig te stuiteren :shock: :lol: En ja, zowaar proef ik verschil (gelukkig). Vrij duidelijk zelfs. Ik ken veel van jullie smaaktermen maar zou echt een cursus moeten volgen om te weten wat nou wat is. Wat me vooral opvalt is dat de AeroPress meer naar koffie smaakt, doet meer denken aan bodum koffie die ik wel es maak. In eerste instantie associeerde ik dat met "viezig". Ik dacht altijd dat dat smaakje wordt veroorzaakt door drab maar niet dus want de AeroPress veroorzaakt totaal geen drab. Maar na heen en weer proeven, begon ik juist de dripper viezer te vinden dus dat is een goed teken. De dripper geeft volgens mij ook meer zurigheid en wrangigheid. Naarmate de koffie kouder wordt kun je het eigenlijk beter proeven. De Aeropress vond ik steeds aangenamer en de dripper steeds viezer. Proeven is best een kunst hoor. Nu was ik heel bewust en analytisch bezig maar wat ik vanmiddag en morgen ga doen is gewoon gedachteloos koffie drinken met de AeroPress, zoals ik het altijd doe binnen m'n routine. Op de oude manier denk ik vaak bij de laatste slok: ahhh, wat is dat toch heerlijk. Ga ik dezelfde beleving krijgen met de AeroPress?

@Keyser

Met zilveren DE bedoel ik de 4|select uit die duurste serie. Dat is een mild gebrande (naar verhouding dan) dus zo pikzwart is die niet. Deze lijkt erg veel op de iets donkerder gebrande "excellent" (gouden pakje). Deze serie (ze hebben ook nog een zwarte en een bronzen mokka) is denk ik het beste wat je in een suup kunt krijgen. Maar uiteraard bocht voor de kenners. Daarom grapte ik al over een kotszakje in m'n eerste bericht. Maar om een beetje te begrijpen wat ik doe wil ik niet alles in één keer veranderen. Nu eerst het zetten, later de koffie en de maler. Ik begrijp wat je bedoelt hoor met kapot gebrand. Zag laatst een programma (keuringsdienst van waarde?) over koffie, hoe ze de slechte kwaliteit verdoezelen door het maar heel donker te branden.

En ja, die koffie zal nog een zoektocht worden. Zodra ik toe ben aan kwaliteitskoffie, begin ik zo "gemiddeld" mogelijk. Eigenlijk begreep ik van video's dat juist dat verse malen zo belangrijk is omdat al vanaf de eerste minuut vluchtige aroma's verloren gaan.

@manduca

De plunger deed ik er wel op, maar niet zo snel en ook nog een 2e keer geroerd. Maar toch goeie tip, uiteraard remt dat de doorloop af. Hoewel je juist die eerste centimeter extra ongewenste doorloop krijgt. Vanochtend heb ik wel inversed gedaan, daarmee is dat probleem sowieso opgelost.

Ik begreep juist dat de meesten qua maling tussen filter en espresso in gaan zitten? Maar jij dus een stuk grover? Ik ben erachter dat het zware doordrukken helemaal niet komt door het filter maar door het rubber zelf dat bij mij erg stroef gaat. Misschien wordt dat soepeler na een tijdje.

Yup, die Hoffmann methode spreekt mij dus ook aan, meer dan de methode om een extract te maken met 30 gram en dan americano te gaan. Ik denk nl dat ik wel iemand ben van de hogere extractie want ik hou wel van bittertjes. Maar goed, kan best zijn dat mijn smaak erg verpest is en dat ik er over een paar weken heel anders over denk wanneer ik bezig ben met versgemalen kwaliteitskoffie.

manduca
Berichten: 904
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

Berichtdoor manduca » vr 04 feb 2022, 15:29

Iedereen die van DE komt houdt van bittertjes :D .
Bereid je maar vast voor dat je straks verpest bent. Je gaat heel veel andere smaken herkennen en waarderen in koffie, en die DE vind je in no time niet meer te hachelen.

Af laten koelen is inderdaad altijd een goede test. Goede koffie is koud ook nog steeds lekker :).

Ik krijg inderdaad ook altijd een kleine centimeter doorloop voor dat ik de plunger erop heb, maar daar blijft het dan bij. Het resultaat is prima, dus ik doe er niet moeilijk over. Roeren doe ik door het hele ding (kopje met aeropress) even een korte draai te geven. Daarom gebruik ik dat roerding ook helemaal niet.

Dat rubbertje wordt wel soepeler. Het helpt ook om de binnenzijde van de aeropress niet brandschoon te schrobben. Die olieresten van de koffie werken als smering. Ik spoel af met heet water en laat aan de lucht drogen of veeg het droog met een papiertje.

Koffie@work:
Afbeelding
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

Berichtdoor ErikW » vr 04 feb 2022, 16:55

Pas op met zo'n foto!
Moet geen Ollegronnetje worden toch? :(

dolfff
Berichten: 19
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 15:07
Locatie: Haarlem

Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

Berichtdoor dolfff » vr 04 feb 2022, 17:53

Net als Hoffmann, die walst ook ipv roeren, meent zelfs smaakverschil te proeven... (dat zou ik em wel es blind willen zien testen)

Ja ik zal die DE vast vies gaan vinden, ik vind em koud nu al vies.

Ik ben zojuist vergeten het water te laten afkoelen. Ik had zelfs de AeroPress voorverwarmd (vanochtend niet). Dus dit was een zeer heet gezet bakkie. Ik dacht: verpest. Maar dat valt best mee. Ter compensatie wel wat korter getrokken, minuut of 2. Ik heb de slag nog niet te pakken, dat is duidelijk. Ik meen nu wel een rare bijsmaak te proeven. Misschien toch iets te heet voor het plastic of het rubber. Morgen toch maar terug naar 92°.

manduca
Berichten: 904
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

Berichtdoor manduca » vr 04 feb 2022, 18:14

Pas op met zo'n foto!
Moet geen Ollegronnetje worden toch? :(
Niks te zien toch? En het ministerie van Cyber is beveiligd met de smart cyberblockchain van Rianne. dus daar kan niks fout gaan.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13299
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

Berichtdoor bobbee » vr 04 feb 2022, 18:19

Wat is een Ollegronnetje?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

manduca
Berichten: 904
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

Berichtdoor manduca » vr 04 feb 2022, 18:35

Minister Ollongren die met gevoelige documenten (Omtzigt positie elders) onder de arm werd gefotografeerd…..
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

Berichtdoor GuidovW » vr 04 feb 2022, 20:58

Welkom dolfff,

De AeroPress zet een prima bakkie, maar hier wordt de hele week uitgekeken naar het weekend, als de La Pavoni aan gaat.
Die verslaat de AeroPress op alle fronten. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron