Na een lolly ...

1
... en veel lezen op dit forum als gast, is dit mijn eerste bericht waarin ik me om te beginnen kort aan jullie voorstel (Jan Willem, 55, Leeuwarden). Hieronder vertel ik iets over de apparatuur die ik gebruik(te) voor het maken van koffie en over onze koffie-ervaring.

Mijn koffie avontuur begon in maart 2021. Ik merkte dat ik toe was aan iets anders dan Nespresso. Na de nodige opwaartse bijstellingen van het budget heb ik uiteindelijk een Lelit PL41TEM gekocht in combinatie met een Demoka M203.

Voor melkopschuimen vond ik de Lelit minder handig. Verder viel de kracht plus de kwaliteit van de stoom me tegen. Weliswaar bood een Philips Senseo melkopschuimer uitkomst, maar dat was niet wat ik oorspronkelijk in gedachten had. Daarom begin december de knoop doorgehakt, de Lelit aan een vriend geschonken en alsnog een Bezzera Magica gekocht.

Toen de Bezzera een midweekje terug moest naar de leverancier voor een garantiereparatie heb ik uit nieuwsgierigheid een Clever Dripper (500ml) gekocht met Filtropa 1x4 filters.

Voor wie het interessant vindt, verder gebruik ik onder meer twee no-name weegschalen, een IMS douche (200IM), randloze dubbele filterbakjes van IMS (24E) en VST (18g), van Motta een doseerbekertje (#2400), een 58,5mm tamper (#3100) en een leveler (#2101), van Scarlet espresso een 58,5mm doseerring en van Londinium de distributeur. Voor het melkopschuimen heb ik twee kannetjes van Motta (35cl en 50cl).

Op het wenslijstje staan een bodemloze filterdrager en een goede, oplaadbare weegschaal met auto-start functie. Verder overweeg ik een enkelkops IMS filter (9,5g) en als tweede maler een Eureka Mignon XL.

We (mijn vrouw en ik) drinken voornamelijk café crème, americano, cappuccino en cortado of als snel kopje een "cialde" (Cagliari of de blauwe van Izzo). Pure espresso vinden we nog wat te intens. Voor de afwisseling drinken we af en toe filterkoffie uit de Clever Dripper.

De zoektocht naar dé koffieboon is nog in volle gang. De afgelopen maanden hebben we de nodige proefpakketten uitgeprobeerd. Niet vers gebrand vinden we Diemme Oro en Cagliari SuperOro tot nu toe het lekkerst. Vers gebrand vielen Ethiopia van Fortin, Sodade van Brandmeester's en Grande Alta van Fascino goed in de smaak. Wie weet leidt de lolly tot nieuwe ontdekkingen.

JW

Bezzera Magica - Eureka Mignon XL - Demoka M203 - Clever Dripper