even voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
jazznova
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 13:53

even voorstellen

Berichtdoor jazznova » ma 22 aug 2022, 09:40

goedendag koffie liefhebbers,

Ik ben Pier uit Den Haag met een paar passies waaronder een heerlijk espresso bereiden.

Ik ben ooit een korte tijd wijnboer in Frankrijk geweest, dus goed eten en drinken vind ik een belangrijk iets in mijn leven
(maar ook delta/parapentevliegen, snowboarden, muziek maken).

Ik had al een jaar of 30 een dombobar van Vibiemme en ik brand mijn eigen (kwaliteits) bonen; eerst met een eenvoudige brander, maar het laatste jaar met een Hottop met een laptopje. Nooit meer gebrande bonen uit een pakje...

Wat de Vibiemme betreft:

Toen ik eenmaal een koffie nam van een Cremina was ik verkocht ; zo veel meer smaaktonen dan de Vibiemme. Een Cremina gekocht; tweedehands want de nieuwprijs van zo'n apparaat is niet leuk meer.

Ik drink nauwelijks meer alcohol ( de huidige wijn zit vol met smaakmakertjes dat het voor mij als oud wijnboer niet meer lekker is) vandaar dat een kwaliteits espresso maken zo waardevol is.

Ik heb het idee dat ik pas bij het begin van de leercurve van een Cremina ben. Dus kom met suggesties svp.

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: even voorstellen

Berichtdoor Madencio » ma 22 aug 2022, 09:49

Welkom! Wat een mooie reis om dan hier te komen, en een Cremina als tweede machine is ook helemaal niet verkeerd.
Lelit Bianca / Eureka Mignon XL

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: even voorstellen

Berichtdoor bobbee » ma 22 aug 2022, 15:54

Welkom Pier! Dank voor jou voorstelling.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: even voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » ma 22 aug 2022, 16:54

Welkom Pier en plezier hier.
Dan kan je in de Huiskamer vast wel eens een leuk en mooi wijnverhaal vertellen ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: even voorstellen

Berichtdoor Joste » di 23 aug 2022, 17:20

Goede smaak wordt hier gewaardeerd! Welkom!
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: even voorstellen

Berichtdoor ErikW » di 23 aug 2022, 17:32

Welkom in deze hobby!

Wijn is voor mijn ook een hobby in de passieve zin.

"Ik drink nauwelijks meer alcohol ( de huidige wijn zit vol met smaakmakertjes dat het voor mij als oud wijnboer niet meer lekker is) "

Ik zoek al jaren naar oer-wijnen om inderdaad niet compleet namaak en kunst door te slikken.

Het kan echt wel bij gecontroleerde bio-dynamische wijnboeren.
Niet knoeien in de wijngaard en niets knoeien in de kelder.
Er hoeft eigenlijk niets te gebeuren!
Oude stokken en lage rendementen zijn ten slotte de 2 andere criteria.

Ik drink dus alleen wijn als het zo gemaakt en lekker is. :lol:

jazznova
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 13:53

Re: even voorstellen

Berichtdoor jazznova » wo 24 aug 2022, 14:05

Dank voor jullie vriendelijke woorden!
Wat de wijn betreft: Ik geloof niet dat het mogelijk is om biologische wijnen te maken.Was het maar zo.Als je vele kilometers met alleen wijn ranken hebt is het "biologisch" -grap ik- verklaarbaar dat er constant ziektes en beestjes zijn. Alles besmet elkaar. Het enige wat de biologische boeren doen is het beestje (de pesticiden en ander spul ) een vriendelijke naam geven. Bijvoorbeeld Bordeauxe sap. Na de gisting moet je het SO2 peil bewaken van de wijn en dat doe je door er vloeibare SO2 bij te doen.
Maar nu wordt ongeveer elke wijn "verrijkt" met smaakmakertjes. De wijnlobby is zo machtig dat het niet op het etiket vermeld hoeft te worden. Het argument was dat wijn een romantisch product is en dat gevoel mag niet verstoord worden.

Om die smaakmakertjes drink ik bijna geen wijn meer want ik vind het limonade drankjes.

Dus vandaar nog een grotere omarming van een geweldige glas (geen kop; ik blijf wijnboer) koffie

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Profitec 800

Berichtdoor bobbee » wo 24 aug 2022, 19:27

Dank voor jullie vriendelijke woorden!
Wat de wijn betreft: Ik geloof niet dat het mogelijk is om biologische wijnen te maken.Was het maar zo.Als je vele kilometers met alleen wijn ranken hebt is het "biologisch" -grap ik- verklaarbaar dat er constant ziektes en beestjes zijn. Alles besmet elkaar. Het enige wat de biologische boeren doen is het beestje (de pesticiden en ander spul ) een vriendelijke naam geven. Bijvoorbeeld Bordeauxe sap. Na de gisting moet je het SO2 peil bewaken van de wijn en dat doe je door er vloeibare SO2 bij te doen.
Maar nu wordt ongeveer elke wijn "verrijkt" met smaakmakertjes. De wijnlobby is zo machtig dat het niet op het etiket vermeld hoeft te worden. Het argument was dat wijn een romantisch product is en dat gevoel mag niet verstoord worden.

Om die smaakmakertjes drink ik bijna geen wijn meer want ik vind het limonade drankjes.

Dus vandaar nog een grotere omarming van een geweldige glas (geen kop; ik blijf wijnboer) koffie
Maakt mij wel geïnteresseerd in hoe een echte wijn zou proeven!
Hoe zit het met natuurlijke wijnen?

https://www.josbeeres.nl/wijnkennis/1/w ... qwQAvD_BwE
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: even voorstellen

Berichtdoor bvds » wo 24 aug 2022, 20:19

welkom!

tsja ik ben dan wel geen wijnboer maar mag graag een goed glas wijn drinken.

er is gelukkig nog genoeg mooie wijn die niet naar limonade smaakt.

kortom, geniet lekker van je koffie maar ik snap niet helemaal waarom je wijn belangstelling is gekelderd...het argument 'toegevoegde stofjes' lijkt de lading niet helemaal te dekken als je het mij vraagt.

proost!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

jazznova
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 13:53

Re: Profitec 800

Berichtdoor jazznova » do 25 aug 2022, 13:09

Dank voor jullie vriendelijke woorden!
Wat de wijn betreft: Ik geloof niet dat het mogelijk is om biologische wijnen te maken.Was het maar zo.Als je vele kilometers met alleen wijn ranken hebt is het "biologisch" -grap ik- verklaarbaar dat er constant ziektes en beestjes zijn. Alles besmet elkaar. Het enige wat de biologische boeren doen is het beestje (de pesticiden en ander spul ) een vriendelijke naam geven. Bijvoorbeeld Bordeauxe sap. Na de gisting moet je het SO2 peil bewaken van de wijn en dat doe je door er vloeibare SO2 bij te doen.
Maar nu wordt ongeveer elke wijn "verrijkt" met smaakmakertjes. De wijnlobby is zo machtig dat het niet op het etiket vermeld hoeft te worden. Het argument was dat wijn een romantisch product is en dat gevoel mag niet verstoord worden.

Om die smaakmakertjes drink ik bijna geen wijn meer want ik vind het limonade drankjes.

Dus vandaar nog een grotere omarming van een geweldige glas (geen kop; ik blijf wijnboer) koffie
Maakt mij wel geïnteresseerd in hoe een echte wijn zou proeven!
Hoe zit het met natuurlijke wijnen?

https://www.josbeeres.nl/wijnkennis/1/w ... qwQAvD_BwE
grote kans dat bij natuurlijke wijnen het wel OK is. Ik heb een eigen geïmporteerde wijn uit Italie. Ik heb een heel pallet uit Italie laten komen en het is onder 3 mensen verdeeld waaronder ik zelf. Ik drink er inmiddels een paar jaar van. Om de drie weken drinken we een fles leeg en ik heb nog een doos of 5 (6 stuks per doos ) Als dat op is, weet ik het niet meer...


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron