Ook even voorstellen!

1
Hallo allemaal,

Ik ben Robbert uit Nijmegen, 34 en inmiddels een paar jaartjes koffie-hobbyist.
Dat is aangewakkerd doordat ik heb gewerkt achter de bar in een restaurant. We hadden toen een mooie 3-groeps machine staan (type weet ik niet meer, het was niet een Mirage oid maar mijn baas zei wel dat er samenwerking was met Van der Westen), maar een waardeloze maalmolen, althans, de afstelling.. Mijn baas wilde ons koffie-niveau hoger tillen met een cursus koffie bij Peeze. Vanaf dat punt is bij mij het enthousiasme gegroeid.

Tijdens en na mijn studie in Nijmegen heb ik gewerkt bij Van Hilst koffie- en theespeciaalzaak waar ik verder ben gegaan in de wereld van koffie. Niet alleen de horeca-setting, maar nu ook echt de herkomst van de bonen, en zetwijzen anders dan espresso (en veel over thee tegelijkertijd, ook dat vind ik een fantastisch product). De winkel had flink wat weg van hoe Simon Levelt is, maar de koffie vele malen verser!

Inmiddels niet meer werkzaam in de koffie of de horeca, maar als Data beheerder.

Ik heb sinds 2017 altijd gebruik gemaakt van een Ascaso Steel Duo uit 2006. Die kon ik toen voor een prikkie kopen, en heb ik eigenlijk altijd veel plezier van gehad als eerste machine, samen met een gratis verworven, stokoud horeca-monster van Cunill. Afzichtelijk en maakte flink kabaal, maar deed het prima! Grote schijven en genoeg power!!

Sinds een jaartje heb ik een Eureka Mignon Single Dose om het gebruikersgemak omhoog te tillen, en is helaas de boiler van mijn Ascaso gesneuveld en de machine total loss verklaard. Dus zet ik nu met mokka-potjes, Aeropress en V60 mijn koffie.

Ik heb welgeteld 3 dagen de Eureka kunnen uitproberen toen mijn Ascaso het liet afweten...De zoektocht naar een nieuwe espresso-machine is dus bezig, en dit was ook de aanleiding hier lid te worden en mee te doen! Ook natuurlijk om op andere fronten wat op te steken!

Dus gegroet allen :)

Re: Ook even voorstellen!

3
Leuke intro en welkom! Ben benieuwd welke machines je op het oog hebt. Met de Eureka kun je in ieder geval nog jaren vooruit en past eigenlijk wel bij iedere machine.

V.w.b. thee, geinig dat je het noemt. Ik dronk eigenlijk nooit thee tot ik een luxe espresso machine had waarbij het heet water altijd ready-to-go is. Gezien 10 espresso's op een dag geen goed idee is, wissel ik het vaak af en ben zo ook thee steeds interessanter gaan vinden.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

6
Ypuh schreef: do 17 nov 2022, 14:02 Leuke intro en welkom! Ben benieuwd welke machines je op het oog hebt. Met de Eureka kun je in ieder geval nog jaren vooruit en past eigenlijk wel bij iedere machine.

V.w.b. thee, geinig dat je het noemt. Ik dronk eigenlijk nooit thee tot ik een luxe espresso machine had waarbij het heet water altijd ready-to-go is. Gezien 10 espresso's op een dag geen goed idee is, wissel ik het vaak af en ben zo ook thee steeds interessanter gaan vinden.
Dat is grappig inderdaad. Ik kwam met de focus 100% op koffie binnen bij de speciaalzaak maar heb toen echt thee ontdekt! Was een aangename verrassing destijds.

Wat espressomachines betreft:
Het zal nieuwprijs een beetje in de range vallen van 1000 tot 1500/1600 euro. Ik kijk bv naar de Brewtus 4/5, en op van Pommeren zo'n BIEPI model gezien. De grote vraag voor mij is of ik aan HX genoeg heb, of een dubbele boiler wil. Ik zal geen liters melk per week opschuimen namelijk, en de prijs schiet hard omhoog bij dubbele boilers heb ik het idee.
bobbee schreef: do 17 nov 2022, 14:15 Welkom op het forum!

Iedereen helpt je graag met zoeken naar een mooie machine. Nieuw of 2e hands, het is allemaal mogelijk.
2e hands ook naar gekeken, maar het aanbod is vooralsnog niet reuze. Dan heb ik het met name over marktplaats. De prijzen relatief hoog met gevaar voor kwaaltjes en slijtage. Er staan bijvoorbeeld 20 jaar oude Domobars voor 600 euro op... Een beetje sleutelen ben ik niet vies van, ik heb de Ascaso bijvoorbeeld ook meermaals uit elkaar gehaald en met nieuwe componenten in elkaar gezet. Ergens is dat zelfs ook leuk, maar het moet geen "klus" worden.

7

Nagano schreef:
bobbee schreef: do 17 nov 2022, 14:15 Welkom op het forum!

Iedereen helpt je graag met zoeken naar een mooie machine. Nieuw of 2e hands, het is allemaal mogelijk.
2e hands ook naar gekeken, maar het aanbod is vooralsnog niet reuze. Dan heb ik het met name over marktplaats. De prijzen relatief hoog met gevaar voor kwaaltjes en slijtage. Er staan bijvoorbeeld 20 jaar oude Domobars voor 600 euro op... Een beetje sleutelen ben ik niet vies van, ik heb de Ascaso bijvoorbeeld ook meermaals uit elkaar gehaald en met nieuwe componenten in elkaar gezet. Ergens is dat zelfs ook leuk, maar het moet geen "klus" worden.
Het 2e hands aanbod verandert per minuut. Het gaat om dat ene juweel en wanneer je een goede kwaliteit machine kiest (waar wij bij kunnen helpen) kun je een onderhoudsbeurt in calculeren bij 1 van de adressen die het stempel "koffiepraat verified" draagt.
Afbeelding

Dan ga je na zo'n onderhoudsbeurt naar huis met een perfecte machine.

Het gaat erom wat jij wilt maar het is echt mogelijk om een goede 2e hands machine te kopen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
Tweedehands is een beetje hit-or-miss. Er staat nu bijvoorbeeld een Lelit Bianca op Marktplaats. Daar zal niets aan mankeren, maar de persoon vraagt dan ook slechts €100 minder dan de nieuwprijs: https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... n-garantie
Er zitten wel (nieuwe) prijsverhogingen aan te komen dus wie weet is het straks alsnog een goede deal.

Een iets ouder model Lelit Bianca stond onlangs nog op dit forum voor €1.150. Die was twee uur later dan ook al verkocht, maar zoiets zie ik vooral als een vriendelijk gebaar van een forumgenoot en niet iets waar je op mag rekenen.

Desondanks heeft tweedehands wel vaak mijn voorkeur. Wil niet zeggen dat ik alles tweedehands koop, maar als je een mooi artikel met de kop eraf aan kunt schaffen of iemand anders blij kunt maken met een machine waar goed op gepast is, dan is dat alleen maar leuk.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

10
Nagano schreef: do 17 nov 2022, 23:05 2e hands ook naar gekeken, maar het aanbod is vooralsnog niet reuze. Dan heb ik het met name over marktplaats.
Maar er zitten ook pareltjes tussen! Hier thuis staat zo'n pareltje. Mooie machine, mooie prijs. Uiteindelijk kwam deze toevallig langs in de suggesties van Marktplaats omdat ik daarvoor wat had zitten zoeken op espressomachines.

En als je zelf al eens een machine uit elkaar hebt gehaald, dan is de kans op een miskoop natuurlijk ook kleiner. En inderdaad, alles is te maken maar het moet geen klus worden!

Nu ik eraan denk, ik was begonnen met een koffiemolen, omdat mijn Baratza ('altijd lawaai door plastic overbrenging die ook nog eens kapot gaat') W270i in reparatie was en ik met de kerstdagen toch ook koffie wilde drinken. Het werd een Compak K6 van € 35. Schoonmaken, set nieuwe schijven erin en draaien maar! Inmiddels staat er natuurlijk weer iets anders. Dus ja, Marktplaats kan enorm bijdragen aan de hobby!

En tenslotte kan je natuurlijk ook een tweedehands kopen bij een vertrouwd adresje, zoals de diverse bekenden van dit forum.

Succes met de zoektocht!