Voorstellen - dynamicafeine

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Voorstellen - dynamicafeine

Berichtdoor Ypuh » do 22 dec 2022, 15:43

Deel anders eens een filmpje van je doorloop?

58s klinkt voor mij veel te lang. Je krijgt dan inderdaad een heftig bittere bak en mogelijk zelfs een beetje verbrand/overextractie. Te bitter is voor ons Nederlanders makkelijker verdraagbaar dan zuur. 'Sterke koffie' staat in NL vaak gelijk aan bittere smaken, maar met espresso wil je juist wat meer de balans.

Ik zou eens proberen om ergens rond de 30-35 seconden uit te komen vanaf het overhalen van de hendel, en dan wel gewoon een 1:2 ratio. Even vanuitgaande dat je wel gewoon verse bonen gebruikt en geen pre-infusie. Met een filmpje is het voor de mensen hier makkelijker te beoordelen welke machine je hebt, of de doorloop juist is, de tijd etc.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

dynamicafeine
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 25 nov 2022, 00:14

Re: Voorstellen - dynamicafeine

Berichtdoor dynamicafeine » do 22 dec 2022, 16:05

Dat komt nog, maar ik rommel nog heel even aan. Nog steeds te bitter maar nu heb ik gewoon teveel koffie. Molen staat nu op 2,9 en gaat dus veel te snel door de bonen heen, dus moest ik de maaltijd flink verkorten. Duurt even maar we komen er wel! :lol:

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen - dynamicafeine

Berichtdoor manduca » vr 23 dec 2022, 08:56

Je doet ook 23,5 gram in je 22grams bakje. Dat is sowieso een flinke dosering, en ook voor het bakje.
Probeer dat eens op 21 gram te houden. (persoonlijk gebruik ik altijd rond de 17-18gr in, 33gr uit, maar heb ook een kleiner filterbakje).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

dynamicafeine
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 25 nov 2022, 00:14

Re: Voorstellen - dynamicafeine

Berichtdoor dynamicafeine » di 03 jan 2023, 16:23

Nou... flink wat aangerommeld, maar ik krijg het nog niet goed. Ga ik richting de 3 met de afstelling van de molen, dan komt de druk niet meer boven de 5 bar, tenzij ik echt teveel koffie in de houder doe (d.w.z. kammen, licht tampen, meer gemalen koffie toevoegen, kammen, stevig tampen). Het resultaat van teveel koffie in de houder is niet te drinken.

Bij lage druk krijg ik weinig smaak en crema, zet ik de molen dan fijner (inclusief een paar gram malen voor de prullenbak), dan neemt de druk toe, maar wordt de koffie niet echt goed van smaak. Ik krijg dan last van "channeling"; de koffie loopt op allerlei punten uit het portafilter en spettert hier en daar zelfs. Daarnaast wordt de puck dan heel erg nat en plakkerig. Héél stevig tampen (ik ben sterk en zwaar), vrij subtiel tampen, het maakt allemaal niets uit.

Ik heb zowel het 22 grams bakje als de originele 18 gram geprobeerd.

Ik steek er binnenkort wel weer eens een paar uur in, de komende dagen heb ik geen tijd en eigenlijk ook even geen zin meer om ermee te prutsen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen - dynamicafeine

Berichtdoor fransg » di 03 jan 2023, 16:46

Deel anders eens een filmpje van je doorloop?
Nog steeds een goed advies. Laat even alles zien, van je bonen, dosering, maling etc tot het in je kopje zit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

tvanarnhem
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2019, 23:11

Re: Voorstellen - dynamicafeine

Berichtdoor tvanarnhem » di 03 jan 2023, 23:46

Welkom op het forum! Jammer dat we niet tot een deal kwamen voor mijn Pro 700, maar met die Go moet ook meer dan zeer degelijke espresso te zetten zijn :-) Het forum is een schat aan kennis en kunde waar je ongetwijfeld veel aan gaat hebben, veel plezier!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Voorstellen - dynamicafeine

Berichtdoor omeCo » wo 04 jan 2023, 00:10

Misschien wil iemand wel thuis met je meekijken. Mocht je daar voor open staan; in welke omgeving woon je?

dynamicafeine
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 25 nov 2022, 00:14

Re: Voorstellen - dynamicafeine

Berichtdoor dynamicafeine » wo 04 jan 2023, 00:37

Deel anders eens een filmpje van je doorloop?
Nog steeds een goed advies. Laat even alles zien, van je bonen, dosering, maling etc tot het in je kopje zit.
Ga ik op korte termijn even doen. Dank!
Misschien wil iemand wel thuis met je meekijken. Mocht je daar voor open staan; in welke omgeving woon je?
Da's ook wel een goed idee, en behalve handig ook gezellig. Woon in Rotterdam, volgens mij zitten er wel wat liefhebbers in de buurt :)
Maar laat ik eerst eens een filmpje maken. Misschien lukt het morgenvroeg nog (moet halverwege de ochtend weg).

Wordt wel even een beetje gokken want m'n weegschaal heeft het opgegeven.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen - dynamicafeine

Berichtdoor fransg » wo 04 jan 2023, 10:17

Wordt wel even een beetje gokken want m'n weegschaal heeft het opgegeven.
Misschien beter eerst de weegschaal in orde brengen. Op de gok / gevoel lekkere espresso maken komt later wel. (ik doe het nog steeds met weegschaal).
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Voorstellen - dynamicafeine

Berichtdoor gilleko B. » wo 04 jan 2023, 11:13

Lees alles nog eens een keer door. Toch een kwestie van tweaken dosage en malingsgraad. Een filmpje posten zou helpen tot beter advies. Puckprep is ook een ontdekkingsreis die ik nu vooralsnog teruggebracht heb naar 3 tool. IK ben vandaag bij het puckprep draadje bezig een verslagje over te schrijven. Welke mandje gebruik je?





Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron