Een heel goede morgen!

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Lemmy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 13:31

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor Lemmy » ma 16 okt 2023, 12:00

Nieuwe koffie goed krijgen is wel een ding zeg, pfoe. Ik heb nogal wat parameters en kan aan de andere kant soms niet veranderen wat ik wel zou willen.
't Is kunst en vliegwerk, maar ik heb nu iets redelijks en probeer daar dan maar de juiste koffie bij te vinden. Kijken of het op die manier wel wil lukken, maar ik ben er nog even mee bezig. De koffie die ik nu heb gaat er snel doorheen, dus ik kan me beter op de volgende batch richten denk ik. En dan opnieuw beginnen... en vooral blijven oefenen zodat ik dingen meer en meer elke keer gelijkwaardig doe. Maar het is wel duidelijk dat mijn setup niet de eenvoudigste is voor 'gewoon een goede koffie'.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor fransg » ma 16 okt 2023, 12:10

Maar het is wel duidelijk dat mijn setup niet de eenvoudigste is voor 'gewoon een goede koffie'.
Ik heb even teruggezocht en klopt het dat je een Flair Neo hebt? Wat verder aan setup?
Je kunt die info ook kwijt in je profiel zodat het onder elk bericht staat, dan hebben mensen eerder door waarover het gaat.

Welke boontjes heb je het over, hoeveel had je ervan gekocht, hoe lang hadden die na branding gerust, wat was je dosering etc?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Lemmy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 13:31

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor Lemmy » ma 16 okt 2023, 16:39

Ja klopt. Doet het goed (het is vooral leuk), maar je moet net even wat meer gokken. Ik heb geen drukmeter en maar een heel beperkt reservoir, dus ik zit eigenlijk meer vast aan de waterhoeveelheid dan aan iets anders.

Daarnaast dan een Rok GC handmaler, vind ik gewoon een heel fijn ding. 't Is allemaal handwerk, dat maakt het voor een deel juist leuk.
Ik had een zakje van 250 gram Yulchen laten komen, dat gaat best snel op. Wat ik nu zal nemen weet ik nog niet. Hiervoor had ik Malabar, is prima en ken ik al wat langer, maar voor ik daar weer naar teruggrijp wil ik eigenlijk nog veel meer proberen.

Lemmy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 13:31

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor Lemmy » di 31 okt 2023, 20:16

Tof! De vorige boontjes heb ik allemaal opgemaakt, dus 't was weer tijd voor nieuw. Dit keer gekozen voor een pondje Peru Toterani. Nog steeds niet alles gehad, dus nog steeds maar afwachten.

Daarnaast heb ik nog een extra weegschaaltje, wat het allemaal net weer wat makkelijker maakt. En uiteindelijk zat ik dus in no time op een best wel binnen te houden bakkie :D En sowieso is dit meer mijn ding dan de vorige... dus stel nou dat ik met verloop van tijd nog beter word, wordt die koffie ook gewoon alleen maar smakelijker. Nice!

Lemmy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 13:31

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor Lemmy » do 23 nov 2023, 12:13

Pfoe, het is wel extra spannend om iets in te dialen met zoveel handwerk, maar de laatste paar bakkies worden steeds consistenter. Ben nu (eindelijk) het zure wat ik nog had een beetje kwijt en heb een mooi neutraal shot.

Ik zit alleen wel redelijk tegen de randen van m'n opties nu, door de beperkte afmetingen van het apparaat. Ik heb voor 't mooie best wel wat druk (met 't handje, maar dat kan ik dus wél variëren), maar heb voor dit resultaat wel de huidige hoeveelheid en maalgraad nodig.

Ik kan er mee leven, maar een volgende op de verlanglijst gaat denk ik toch een manometer worden. En in de tussentijd blijven we gewoon stug doorgaan. Routine, feeling en ook genieten van het resultaat zijn best belangrijk. En dan kunnen we het hele liedje bij de volgende boon weer opnieuw doen :D


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten