Een heel goede morgen!

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Lemmy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 13:31

Een heel goede morgen!

Berichtdoor Lemmy » ma 08 mei 2023, 10:21

Wat blijkt... ik heb me ooit (in 2014!) eens aangemeld, zomaar vier keer iets gepost en me verder op mijn eigen merry way begeven.

Tijd voor wat opschudding, te beginnen bij een voorstelrondje.
Nou zal ik me hier toch voornamelijk als lezer bezighouden, maar dat maakt voor een beetje manieren niet uit. De reden dat ik dit nu toch maar typ is dat ik me de laatste tijd weer bezig hield met inlezen. En nu dan nog een berichtje er bij.

Het is ook niet dat ik me zó extreem met experimenteren bezighoud, ik ben dik tevreden met wat ik heb en dat al jaren. Ik heb zo eens wat verzameld en ben daar nog steeds blij mee. Klein molentje dat het goed genoeg doet, een vacuümsetup voor de ochtendkoffie, ik heb me met een heel rudimentair brandertje ooit ook eens op dat vlak begeven (doe ik alweer lang niet meer, ik zou het weer eens kunnen proberen) en zo mijn ochtendritueel tot een gewoonte gemaakt.

Totdat het uiteindelijk toch begon te kriebelen. Ik ben nooit echt een espressofan geweest, maar drink er af en toe wel eentje. Heb nota bene in het Rijksmuseum dankzij een prima gezette espresso macchiato het laatste zetje gekregen; ik ben me gaan verdiepen in de opties, zónder meteen mijn rekening te kraken. Want: ik weet niet of en zo ja hóe leuk ik het vind... en ook geen idee hoeveel ik dan in mijn alleentje zou gaan gebruiken.

Een lang verhaal iets korter: na veel lezen en zoeken heb ik onlangs als verjaarscadeau een Flair Neo ontvangen. Ik ben erg gecharmeerd van het hele handmatige deel, dat maakt het toch wat meer hands-on dan iets met een knopje. En gezien wat ik hierboven net schreef, is het ook helemaal niet erg om alles er omheen ook met de hand, zonder pompjes en overig, te doen. Maar ik kan dan eindelijk wél gewoon af en toe een koffie maken zonder meteen een hele sloot te zetten. En gezien de beperking van mijn molen leek me het idee van de Flair ook een uitkomst. Dat is het ook.

Maar wat je natuurlijk kon verwachten is het daar niet bij gebleven. Na wat aanloopmoeite kwam ik er achter dat uitgerekend de slimme uitloopmond niet helemaal goed zat. Kort overlegd met Amerika en de leverancier en ik had in no time een nieuw uitloopmondje in huis. Topservice, dat moet gezegd worden. En toen kon het helemaal los. Dat resulteerde in heul veul espresso's afgelopen weekend, maar ook meteen de eerste modificatie. Het eerst geleverde uitloopmondje heb ik namelijk mooi kunnen gebruiken om daar 't drukplaatje uit te peuteren (dat zat los, dat was het euvel) en zo kan ik dus ook 'normale' espresso uit 't ding toveren. Moet ik wel mijn handmolen voor gebruiken vanwege de maalgraad, maar het wérkt. Ik had niet gedacht dat ik zó snel deze stap zou maken :mrgreen:
IMG-20230507-WA0002.jpeg
Enfin, ik ben dus happy met wat ik heb, ik kan me mooi uitleven en koffie produceren zoals ik het wil, wanneer ik het wil. En nu dan weer lonkend uitkijken naar de volgende stappen; een molentje voor de fijne maalgraad, een chiquere tamper, waarschijnlijk ooit de drukmeter-mod (al vind ik het op gevoel werken ook wel echt leuk... het heeft iets).
Ik ben verre van een fanatieke koffieprofessor, dat zal ik ook niet gaan worden. Geen behoefte aan. En daarom werkt deze setup ook zo goed; het doet wat ik wil, zonder poespas. Dikke prima. Wat ik liever doe is soorten koffie proberen, wat waarschijnlijk ook het eerstvolgende plan is.

Maar goed, tot dat moment... bedankt voor het lezen en wie weet wanneer ik ooit nog eens wat update. Fijne werkdag allemaal!

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor omeCo » ma 08 mei 2023, 10:47

‘Welkom’ is misschien wat laat maar leuk dat je wat schrijft! En tof hoe je van je koffie geniet! Uiteindelijk gaat het om dat lekkere drankje. Ik neem er 1, iets minder handwerk, wel wat spierkracht nodig. Fijn zo!

Wellicht tot over 9 jaar maar eerder is leuker. Met verhalen over de verschillende bonen die je hebt ontdekt.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor Dirk Jan » ma 08 mei 2023, 12:14

Van mij ook een welkom. Leuk welkom verhaal schrijf je. En ja, dat handwerk ken ik, heerlijk ritueel.
Veel plezier met het testen van nieuwe bonen. Als je binnenkort een berichtje daarover schrijft, dan graag met een filmpje van je handwerk! Lijkt me leuk, want ik ken de Flair niet.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor ErikW » ma 08 mei 2023, 19:56

Welkom terug op het forum.
Ook met handdingen kan je koffie en espresso maken van eenvoudig lekker tot hemels.
Goed om bij jezelf te blijven qua ambitieniveau en misschien krijg je ooit toch zin in een stapje verder op de smaakladder.
Niemand hoeft al de 'koffie-idioten' die hier ook zijn te volgen. ;)
Bonen zijn het begin en daar ga je mee variëren. Prima insteek en veel plezier!

Lemmy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 13:31

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor Lemmy » vr 25 aug 2023, 12:26

Nou, om daar maar eens op verder te gaan: ik heb zojuist een handmolen besteld. Eigenwijs als ik ben heb ik niet gekozen voor het gemak van een motortje, maar maak er zo wel -als het goed is- een feestje van. Van waterkoker tot vingerhoedje espresso, volgens mij heb ik het nu wel. En er komen ook weer twee smaken verse koffie aan.
Maar ik kan nu tenminste (als het goed is) wel overstappen op 't andere uitloopmondje omdat ik de maalgraad fijn genoeg kan afstellen.

Nu weer settlen en me behoeden voor nog meer aankopen. Ik moet ook nog een wasmachine vervangen....

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor fob » vr 25 aug 2023, 22:20

Leuk dat je eenvoudig van koffie geniet zonder met geld te smijten. Tenzij je een Comandante hebt gekocht natuurlijk. Welke handmolen is het geworden?
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor manduca » vr 25 aug 2023, 22:54

Vind een commandante nou niet echt geld smijten hoor. Een aankoop voor je leven :).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Lemmy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 13:31

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor Lemmy » za 26 aug 2023, 15:36

Na het lezen van een boel reviews, positief en negatief, ben ik toch gezwicht voor de ROK GC. Andere zijn mogelijk beter, maar ik heb ervaring met een handheld en dat vind ik echt ruk. En deze is bovendien ook mooi :)

Vanmorgen gearriveerd, meteen geprobeerd, enige wat ik kan zeggen is dat 'ie helemaal dicht véél te fijn maalt voor mijn gebruik. Da's prima voor het stelbereik, alleen... zit de stelknop echt muur- en muurvast. Dus ik zal maandag even wat moeten contacten met de leverancier, want zo heb ik er weinig aan. Als 't eenmaal werkt lijkt het me volledig aan mijn wensen te voldoen, het is alleen jammer dat ik tot die tijd alleen maar kan kijken naar 't ding. Voor een pressepapier is het wel een tikje aan de prijs.

Lemmy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 13:31

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor Lemmy » zo 27 aug 2023, 12:58

Nou, eindelijk heb ik er beweging in gekregen. Een flinke opluchting, nu kan het in- en afstellen beginnen. Daar zal ik nog wel even mee bezig zijn denk ik, ik ben een heel eind nu maar het is nog verre van perfect. Van de week komt er verse koffie binnen, daar zal ik verder mee gaan, voor nu heb ik meer dan genoeg gemalen, gemaakt en geproefd.. deze sessie sluit ik af, volgende keer verder. Maar 't is nu tenminste een bruikbare setup.

Lemmy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 13:31

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor Lemmy » do 31 aug 2023, 13:16

En nu heb ik ook koffie! Gister eindelijk een bestelling versgebrande binnengekregen, direct mee aan de slag gegaan en binnen heel afzienbare tijd iets knap smakelijks geproduceerd. Nu gaat 't de goede kant op!

Het verschil tussen vers en 'niet zo vers' is echt bizar... maakt enerzijds dat je heel snel meent te vinden dat er 'geen koffie zo goed is', anderzijds... moet 't allemaal maar net betaalbaar blijven en in huis zijn. Als mijn koffie op is, haal ik echt wel gewone bonen op de hoek (ik vind wel/geen koffie belangrijker dan wel/niet beneden mijn stand). Maar als 't even kán.... dan zou ik het wel weten. 8-)


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron