Voorstellen + advies bonen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Rosanne
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Voorstellen + advies bonen

Berichtdoor Rosanne » zo 21 mei 2023, 13:50

Ik doe het ook altijd zoals Dirk Jan zegt.
Soms speel ik daarnaast ook nog met de temperatuur. Normaal staat mijn Lelit bianca op 94 graden, maar soms kan ik zuur dempen door hem op 95 graden te zetten. Heel veel parameters waar je aan kan draaien :)
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Saritas
Berichten: 18
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 10:34

Re: Voorstellen + advies bonen

Berichtdoor Saritas » zo 21 mei 2023, 16:55

Dank voor de reacties. Ik heb nog wat moeite met het onderscheiden van sterkte (deze neemt af bij hogere yield / meer output ) en bitterheid (deze neemt toe bij hogere yield / meer output).

Het helpt dan ook niet dat ik nu proefpakketten van 250gr heb. Ga hierna voor 1kg zak 1 koffie tot die op is. Kan ik meer simulaties doen en ben ik niet door de bonen heen als ik de smaak te pakken heb :lol:

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Voorstellen + advies bonen

Berichtdoor gilleko B. » di 23 mei 2023, 17:23


Ga hierna voor 1kg zak 1 koffie tot die op is. Kan ik meer simulaties doen en ben ik niet door de bonen heen als ik de smaak te pakken heb Afbeelding

Slim, zinvol en wijs. Met 1 kilo kan je lekker uitgebreid aanklooien totdat je de juiste aanpassing hebt gevonden.


Afbeelding


Saritas
Berichten: 18
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 10:34

Re: Voorstellen + advies bonen

Berichtdoor Saritas » vr 26 mei 2023, 16:35

Van alle bonen van de Brandzaak vond ik de Peru boon wel de beste (goed met melk en als Americano nog te zuipen).

Ik ga over een kleine week over op bonen van branderij hoofdkwartier (500gr koffie vd maand, 500gr brazil en 500 gr italiaanse melange met robista). Bonen bewust week van te voren besteld (nu binnen), omdat eerste week nog niet optimale smaak geeft begreep ik.

Ben mn benieuwd naar de Italiaanse blend met Robusta.

Ik heb wat filmpjes bekeken over verschil tussen Americano en Lungo (ook hoe je een Lungo moet zetten). Zijn er leden hier die deze varianten beiden hebben getest en een eigen conclusie hebben wat beter is? Het is uiteraard een smaakkwestie, maar ik lees bv dat een Lungo overall zachter is. Klopt dat?

Saritas
Berichten: 18
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 10:34

Re: Voorstellen + advies bonen

Berichtdoor Saritas » wo 31 mei 2023, 11:39

Korte update; gisteren voor het eerst de autodose/auto tamp van de Sage Barista Express Impress getest met een naked portafilter, of er gespetter zou optreden etc.

Niks, nada. Gewoon een zuivere/mooie glow en overal gelijkmatig. Twijfel of ik nog een puck screen en/of vst basket moet aanschaffen maar dat bekijk ik nog wel voor op de lange termijn.

De autodose/autotamp hebben mij wel in positieve zin verrast, zeker als ik lees dat het gespetter in het begin heel vaak voorkomt.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron