Nieuw op et forum

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor mr Blanc » di 26 sep 2023, 16:54

Oh en ik heb de schroef bovenop de zetgroep even los gedraaid om te zien hoe e.e.a. eruit zag. Het "trompetje" was dus helemaal schoon. Geen enkele aanslag. Alleen het zwarte rubbertje leek mij tzt wel aan vervanging toe. Is mijn conclusie dan juist dat waarschijnlijk de hele zetgroep nog wel mooi schoon zal zijn of moet je om dat te kunnen beoordelen echt eerst de hele zetgroep uit elkaar halen?
Trompet is het eerste onderdeel waar kalkaanslag zal zitten. Denk dat je er dus wel van uit kan gaan dat het voor de rest ook wel goed uit zal zien.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » wo 08 nov 2023, 13:07

Ok we zijn nu zo'n 1,5 maand verder de 3 kg koffiebonen van Lavazza en de Hema zijn op.

Ik heb van het weekend ook nog de Rancilio Rocky vervangen (prima maler overigens) door een Macap MDX Extreme. Dat laatste, dus de extreme versie, is inderdaad een beetje overdreven voor een thuisbarista. Een gewone mdx was wat mij betreft ook genoeg maar het was nauwelijks duurder en er zitten nieuwe titanium gecoate schijven in dus die hoef ik met mijn gebruik van ± 5 koppies per dag gedurende mijn leven nooit meer te vervangen. Mijn nabestaanden moeten maar besluiten wat ze er daarna mee gaan doen. De maler voldoet aan al mijn verwachtingen: ik kan de hoeveelheid koffie per shot eenvoudig instellen, het onderhoud/schoonhouden is simpel, hij is supersnel, is veel stiller dan de Rancilio, maalt prima (beetje klontering bij heel fijne maling) en is bovendien mooi om te zien vind ik. T'is nu dus één glimmende koffiehoek die bijna zeer aan je ogen doet.

Ik moet nog zeggen dat, enigszins tot mijn verbazing, nog met de Rancilio en bonen van de Hema/Lavazza, er met de Expobar wel een prima espresso uitkwam met 9 bar terwijl dat dus bij de Quickmill (met opv) absoluut niet het geval was.

Maar je hebt prima en....
De bonen van Lavazza en de Hema waren dus gisteren eindelijk op en ik ben dan ook vanochtend, na telefonisch een afspraak gemaakt te hebben, naar een lokale brander hier in Enschede gegaan om twee kilo net gebrande bonen op te halen. Superleuke ervaring, de branderij zit gewoon in een loods en daar staat één onverwoestbare grotendeels gietijzeren koffiebrander uit 1951 die maximaal ± 60 kg bonen per uur kan branden. Die machine heb ik ook even aan het werk gezien. En ja wat kan ik zeggen? Ik heb nu net m'n eerste bakkie op met deze bonen en dat is echt wel andere koffie! Ik moet natuurlijk nog even verder experimenteren met maalgraad, temperatuur e.d. en een cappuccino is ook niet de beste manier om de koffie goed te proeven maar dit was wel een verschrikkelijk lekker bakkie hoor. Kortom de hobby loopt steeds verder uit de hand maar ik geniet volop.

De glimmende koffiehoek:
Afbeelding
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor fransg » wo 08 nov 2023, 13:10

Gaaf!
naar een lokale brander hier in Enschede gegaan om twee kilo net gebrande bonen op te halen.
Net gebrande koffie is vanaf 7-10 dagen rusten echt lekker!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » wo 08 nov 2023, 13:39

Net gebrande koffie is vanaf 7-10 dagen rusten echt lekker!

Ah ok, ik leer weer wat, deze bonen zijn nu 1 dag geleden gebrand. Dat rusten kan gewoon in het donker in een afgesloten zak/bus?
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor fransg » wo 08 nov 2023, 13:55

Net gebrande koffie is vanaf 7-10 dagen rusten echt lekker!
Ah ok, ik leer weer wat, deze bonen zijn nu 1 dag geleden gebrand. Dat rusten kan gewoon in het donker in een afgesloten zak/bus?
Een jaar of 11 gelee stond ik ook bij het schap van de koffiezaak alle zakken te checken op datum zodat ik het aller-allermeest verse pakje bonen mee kon nemen, hetgeen ervoor zorgde dat ik extra lang worstelde vooraleer ik mijn eerste echt lekkere espresso eruit kreeg
:lol:

Fel direct zonlicht is niet goed voor de boontjes maar verder hoeft het niet aardedonker te zijn en luchtdicht is evenmin nodig vind ik, al is het zo dat sommigen er weer lol in hebben de doos min of meer vacuüm te trekken. Een Amsterdamse Itilaiaan husselt de bonen in een kist met gaten juist dagelijks om zodat alle bonen evenveel lucht kunnen happen ;-)
(typo heb ik expres laten staan)

Doen wat je leuk vindt en genieten!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » wo 08 nov 2023, 14:45

Net gebrande koffie is vanaf 7-10 dagen rusten echt lekker!
Ah ok, ik leer weer wat, deze bonen zijn nu 1 dag geleden gebrand. Dat rusten kan gewoon in het donker in een afgesloten zak/bus?
Een jaar of 11 gelee stond ik ook bij het schap van de koffiezaak alle zakken te checken op datum zodat ik het aller-allermeest verse pakje bonen mee kon nemen, hetgeen ervoor zorgde dat ik extra lang worstelde vooraleer ik mijn eerste echt lekkere espresso eruit kreeg
:lol:

Fel direct zonlicht is niet goed voor de boontjes maar verder hoeft het niet aardedonker te zijn en luchtdicht is evenmin nodig vind ik, al is het zo dat sommigen er weer lol in hebben de doos min of meer vacuüm te trekken. Een Amsterdamse Itilaiaan husselt de bonen in een kist met gaten juist dagelijks om zodat alle bonen evenveel lucht kunnen happen ;-)
(typo heb ik expres laten staan)

Doen wat je leuk vindt en genieten!

Tsja eigenlijk vertel je me nu dat ik nog ff zo'n 7 tot 10 dagen beter thee kan gaan slurpen of zo dan m'n nieuwe bonen om te zetten in een bakkie leut. Ik denk niet dat ik dat geduld helemaal op kan brengen.. Maarr ik heb nog wel een "of zo" bedenk ik mij net. Ik kan met de perculator, welliswaar met een pak gemalen koffie, mij wel min of meer een paar dagen redden, denk ik, toch, soort van, ruim een hele week dus? Pffftt.. :D
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor fransg » wo 08 nov 2023, 15:12

Wat ook kan is een schaaltje met bonen vullen en die open en bloot in de kamer laten staan, dus niet alles doen om ze zo vers mogelijk te houden.

Of het maalsel een minuut of twee laten staan voordat je de tamper erop zet en er espresso mee maakt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » wo 08 nov 2023, 15:16

Wat ook kan is een schaaltje met bonen vullen en die open en bloot in de kamer laten staan, dus niet alles doen om ze zo vers mogelijk te houden.

Of het maalsel een minuut of twee laten staan voordat je de tamper erop zet en er espresso mee maakt.

Ah twee minuten dat moet lukken. Dank je Frans, ik ga weer even een bakje doen nu.
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor fransg » wo 08 nov 2023, 15:20

Wat ook kan is een schaaltje met bonen vullen en die open en bloot in de kamer laten staan, dus niet alles doen om ze zo vers mogelijk te houden.

Of het maalsel een minuut of twee laten staan voordat je de tamper erop zet en er espresso mee maakt.

Ah twee minuten dat moet lukken. Dank je Frans, ik ga weer even een bakje doen nu.
Leuk! Maakt het merkbaar smaakbaar verschil?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » wo 08 nov 2023, 16:07


Leuk! Maakt het merkbaar smaakbaar verschil?

Nou ja ik moet zeggen hij (een cappuccino dus, ook al mag dat eigenlijk niet meer..) smaakte weer uitstekend maar ik ben bang dat ik inmiddels, in mijn enthousiasme, vandaag wat te veel koffie heb gedronken. De doorloop is in ieder geval nu nog niet optimaal (wat te langzaam, te fijn gemalen dus). Dus vandaag dwing ik mijzelf maar niet nog meer koffie te zetten en morgen ga ik verder met fine tunen. T'is toch echt een geweldige hobby, elke dag kijk ik er weer naar uit naar die kadootjes die ik mijzelf (en soms ook anderen) geef. Ehm misschien zegt dat ook wel iets over mijn uiterst spannende dagelijkse leven, bedenk ik mij nu, maar ach who cares! :D

Nog even een plaatje voor het smaakgevoel:

Afbeelding
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron