Beste Mensen even voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13287
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Beste Mensen even voorstellen

Berichtdoor bobbee » wo 27 sep 2023, 20:21

Ps..... Zie geen roast date op de zak....
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Jannes_G
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 27 aug 2023, 12:56

Re: Beste Mensen even voorstellen

Berichtdoor Jannes_G » do 28 sep 2023, 13:27

Een kleine update of ja eigenlijk een grote.

Vanochtend had ik het radicale idee om dan toch maar een ander filter bakje te gebruiken. Nu heb ik bij de machine ook nog een 21gr basket gekregen. Nu is het niet ideaal om daar maar 16 gram in te doen maar so be it. Nou daar ga ik bonen maken beetje roeren en vervolgens tampen. Tot mijn positieve verbazing blijft m’n tamper deze keer niet vast zitten. Nog verbazingwekkender is dat mijn resultaat van 35 seconden 30 gram naar 35 gram 30 seconden ging. Ik met mijn huisgenoot lekker proeven en ja hoor zuur is nagenoeg weg en oppeens is ie best wel bitter. Toen dacht ik Mischien dan met een lagere temperatuur proberen om het bittere minder te maken. Resultaat: deed weer iets langer over het shot (denk door de druk van de temperatuur) kwam een klein beetje zuurtje terug, het bittere werd minder en de mokka nasmaak kwam deze keer echt omhoog. Was zeker een ochtend vol opluchtingen. Nu dus opzoek naar een bakje in de goeie maat :)!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15167
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Beste Mensen even voorstellen

Berichtdoor fransg » do 28 sep 2023, 13:44

Super!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

jelveen
Berichten: 70
Lid geworden op: do 16 jun 2022, 22:05

Re: Beste Mensen even voorstellen

Berichtdoor jelveen » do 28 sep 2023, 19:09

Nice! Fijn om te horen. Ik heb hem altijd met een ims bakje gebruikt. Naar volle tevredenheid

Jannes_G
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 27 aug 2023, 12:56

Re: Beste Mensen even voorstellen

Berichtdoor Jannes_G » ma 02 okt 2023, 17:31

Om dan maar weer eens een update te maken van mijn espresso reis! Vandaag bij Han een IMS bakje opgehaald voor 14-20 gram koffie. Hier paste mijn 16 gram perfect in :)! Resultaat was een veel langere zet tijd dus heb ik grover gemaald en kom nu uit op 32gr uit in 34 seconden(kan daar nog mee spelen). Qua smaak is het al een stuk beter dus dat is een stap de goeie richting in! Vond de espresso echt al smaakvol de verschillende smaken beginnen langzaam hun balans te vinden! Nu dus lekker verder oefenen en waarschijnlijk na deze bonen eens wat bonen uitproberen die jullie aanraden :)!

Jannes_G
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 27 aug 2023, 12:56

Re: Beste Mensen even voorstellen

Berichtdoor Jannes_G » do 05 okt 2023, 15:11

Het zakje bonen is bijna leeg dus nu ben ik wel benieuwd wat jullie aan zouden raden qua bonen. Ben niet zo van een zuurtje in m’n espresso maar hij hoeft ook niet super bitter te zij

Hk87
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Beste Mensen even voorstellen

Berichtdoor Hk87 » vr 06 okt 2023, 08:27

Het zakje bonen is bijna leeg dus nu ben ik wel benieuwd wat jullie aan zouden raden qua bonen. Ben niet zo van een zuurtje in m’n espresso maar hij hoeft ook niet super bitter te zij
Probeer de brazil van het hoofdkwartier.
Eventueel de koffie van de maand malabar erbij.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Hk87
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Beste Mensen even voorstellen

Berichtdoor Hk87 » vr 06 okt 2023, 11:49

Hou er trouwens wel rekening mee dat je de bonen waarschijnlijk nog te vers binnen zal krijgen. Let dus goed op de datum wat op de verpakking staat. 1 tot 2 weken rust hebben ze nodig om op de optimale punt te komen.
Profitec go - Eureka mignon Turbo


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten