Piacere tutti!

1
Buongiorno,

Mijn naam is Stupendo. Ik heb rond 1999 in Italie caffe leren drinken, daarvoor lustte ik geen koffie (vond de geur wel lekker maar filterkoffie niet). Sindsdien drink ik 1 espresso per dag of beter gezegd al sinds jaren 1 dubbele ristretto per dag. In de loop der jaren ben ik de caffe in Noord-Italie te slap gaan vinden. Of dat aan mijn smaak ligt of dat de Italianen slapper zijn geen drinken weet ik niet. Ik drink in ieder geval de laatste jaren alleen nog maar Borbone (uit Napoli).

Die ristretto zet ik al sinds 2012 met een Bezzera BZ10 PM en Bezzera BB005 TM. De molen vind ik echt fantastisch, ik krijg precies de maling die ik wil, cremig en heel sterk met chocoladesmaak (bij wijze van spreken dan). De molen heeft maar 1 nadeel vind ik en dat is het sproeien (vandaar dat ik wel een Quamar zou willen).

Maar sinds enkele maanden gooit de molen het maalsel er niet meer uit en hoopt het zich op in de maalkamer. Omdat ik niet wist wat het probleem was heb ik de hele molen uit elkaar gehaald. De motor loopt nog goed, de aandrijving heb ik opnieuw gesmeerd met Duckhams Grease (pfte), spul kocht ik in 1995 (!) om de ketting van mijn motorfiets te smeren maar sinds 2003 geen motor meer maar een Vespa (met riem). Achteraf gezien was het smeren misschien niet eens nodig geweest want het verstoppingsprobleem is gebleven. Ik heb ook de conische maalstenen schoongemaakt met een kwastje, geen beschadigingen te zien en de molen heeft nu zo'n 130 kilogram gemaald.

Er kwam op een gegeven moment eigenlijk helemaal geen maalsel meer uit de molen maar toen las ik de tip (wellicht op deze site) dat de maalschijven groffer gezet moeten om het euvel te verhelpen. Dat heb ik gedaan, waarna de molen nu wel maalsel uitspuugt maar toch nog zeer onregelmatig of zelfs weer helemaal niet, waardoor het maalsel zich weer ophoopt in de maalkamer. De schijven lijken mij nog niet versleten, dus dat kan het probleem niet zijn. Het enige blijft nog over, bedacht ik me, dat de stenen vettig kunnen zijn. Of eigenlijk is het schoepenrad direct onder de maalstenen misschien vettig, waardoor het maalsel daar aan blijft plakken en het er niet meer goed uitgespuugd wordt. Iemand een idee? Dit zou toch voor meerdere molens moeten gelden.

Re: Piacere tutti!

4
bobbee schreef: za 28 okt 2023, 18:11 Welkom!

Heet je echt stupendo?
Haha, nee. Maar nu je het zo vraagt, het is eigenlijk best een goede naam voor een zoon. Althans in Nederland, in Italie is het een beetje raar gezien de betekenis. Ik heb het overigens van het gelijknamige nummer van Vasco Rossi. Dat is ook een "geweldig" nummer.

5
fransg schreef: za 28 okt 2023, 18:39 Wat voor bonen gebruik je precies?
Ook andere geprobeerd?
Ik gebruik Borbone Blu en Rosso (weinig verschil; "rood" is denk ik nog net iets sterker) en de dame gebruikt nog Borbone Dek (decafinato). Ik heb nog geen andere bonen geprobeerd maar ik heb nog wat bonen staan van de Eurospin (supermarktketen in Italie), die ik wel even kan proberen om te testen. Dat zijn spotgoedkope bonen (ik meen 3,99 de kilo juni jl.) die een bijzonder goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben maar niet kunnen tippen aan Borbone.

6
Het zou goed kunnen dat betere kwaliteit versere bonen van kleine lokale branders hier in NL minder fijn hoeven te worden gemalen en daardoor je maler niet verstoppen...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

7
In welke omgeving woon je als ik vragen mag?

In Hilversum en Harderwijk zit caffe tiramisu. Gerund door een Italiaanse familie die samenwerken met verschillende koffiebonen leveranciers / branders uit Italië. Ze hebben veel Italiaanse koffiebonen blends op voorraad en vrij vers. Verder hebben ze ook een technische dienst waar je je molen na kan laten kijken (of eventueel kan inruilen mocht je willen upgraden), al vind ik zelf de molens die bijv. van Pommeren in Utrecht heeft staan beter.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

8
Stupendo schreef:
fransg schreef: za 28 okt 2023, 18:39 Wat voor bonen gebruik je precies?
Ook andere geprobeerd?
Ik gebruik Borbone Blu en Rosso (weinig verschil; "rood" is denk ik nog net iets sterker) en de dame gebruikt nog Borbone Dek (decafinato). Ik heb nog geen andere bonen geprobeerd maar ik heb nog wat bonen staan van de Eurospin (supermarktketen in Italie), die ik wel even kan proberen om te testen. Dat zijn spotgoedkope bonen (ik meen 3,99 de kilo juni jl.) die een bijzonder goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben maar niet kunnen tippen aan Borbone.
Normaal gesproken geef ik het advies wat Frans zo ongeveer al geeft maar omdat je specifiek benoemt dat je pittige donkere koffie zoekt tegen budget prijs zou je die van de Hema kunnen proberen, op de zakken van hun koffie staat namelijk ook de brand daarom vermeld en kies dan de meest verse, niet ouder dan paar weken. Ligt die er niet bij dan skippen. Ze kosten 10 Euro per kg en zijn donker gebrand, niet mijn keus maar denk dat het wel aansluit bij jou smaak.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’