Veel gelezen, nu een account

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
EwaldK
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 05 nov 2023, 09:28

Re: Veel gelezen, nu een account

Berichtdoor EwaldK » vr 10 nov 2023, 17:21

Prachtig!

Mooi en lekker shot ook

En het kleine weegschaaltje past er perfect bij.

Is het condens of kalk op het metaal boven het water?
Dankjewel Frans.

Toen ik de foto zag verwachte ik al opmerkingen. Het is condens met stof. Haal er regelmatig een doekje over. In het echt ziet het er veel beter uit :roll:

(Heb er nog maar een lapje langsgehaald….)

Waterfilter is iets waar ik nog iets mee moet. Maar het grote voordeel van de CT2 is dat onderhoud echt super eenvoudig is. Was ook een van de redenen om voor deze machine te kiezen. Misschien duur in aanschaf maar onderhoud is echt goedkoper en eenvoudiger dan de Brewtus die ik hiervoor had. (Om over defecten en bijbehorende kosten nog maar niet te beginnen).

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Veel gelezen, nu een account

Berichtdoor Erik82 » vr 10 nov 2023, 18:12

Ja onderhoud is echt geweldig. Eens per maand compleet ontkalken kost je 15minuten en even de boel smeren kost maar 5 minuten. Qua onderhoud ben ik er in 4 jaar tijd en duizenden espresso's maar 100 euro aan kwijt geweest. Dat was voor mij ook een groot pluspunt aangezien de kwaliteit van de espresso te vergelijken is met een 8000 euro kostende LM GS3 MP.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Re: Veel gelezen, nu een account

Berichtdoor TabCam » vr 22 dec 2023, 15:43

Hee, grappig, ik heb vrijwel dezelfde setup, gebruik alleen ook een Kinu M47 afhankelijk van de bonen.

Verder gebruik ik vrijwel alleen Spa Blauw. Ik hoef vrijwel nooit te ontkalken, ik schrok hoeveel kalk er hier in het kraanwater zit, binnen een paar weken mag ik dan wel ontkalken.
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Veel gelezen, nu een account

Berichtdoor Joste » vr 22 dec 2023, 17:06

Heel mooi! Het zet me ook aan het denken voor mijn toekomst van espresso maken. Dit is een kwaliteit en eenvoud in een. En als de ervaringen en smaak dan ook nog eens top zijn, dan is dit een prachtige optie.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

EwaldK
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 05 nov 2023, 09:28

Re: Veel gelezen, nu een account

Berichtdoor EwaldK » vr 22 dec 2023, 17:13

Hee, grappig, ik heb vrijwel dezelfde setup, gebruik alleen ook een Kinu M47 afhankelijk van de bonen.

Verder gebruik ik vrijwel alleen Spa Blauw. Ik hoef vrijwel nooit te ontkalken, ik schrok hoeveel kalk er hier in het kraanwater zit, binnen een paar weken mag ik dan wel ontkalken.
Mooie set heb je dan!

Ik heb inmiddels weer een BWT kan met filters. Kraakhelder weer!

EwaldK
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 05 nov 2023, 09:28

Re: Veel gelezen, nu een account

Berichtdoor EwaldK » vr 22 dec 2023, 17:16

Heel mooi! Het zet me ook aan het denken voor mijn toekomst van espresso maken. Dit is een kwaliteit en eenvoud in een. En als de ervaringen en smaak dan ook nog eens top zijn, dan is dit een prachtige optie.
Met de smaak worstel ik nog regelmatig. De ene dag heb ik een heerlijke espresso en de dag erop kan dat zomaar anders zijn. Maar al doende leert men. Aan de apparatuur zal het vast niet liggen, de boontjes zijn ook top, dus dan blijft er maar één over…… :shock:

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Re: Veel gelezen, nu een account

Berichtdoor TabCam » di 26 dec 2023, 10:00

Heel mooi! Het zet me ook aan het denken voor mijn toekomst van espresso maken. Dit is een kwaliteit en eenvoud in een. En als de ervaringen en smaak dan ook nog eens top zijn, dan is dit een prachtige optie.
Met de smaak worstel ik nog regelmatig. De ene dag heb ik een heerlijke espresso en de dag erop kan dat zomaar anders zijn. Maar al doende leert men. Aan de apparatuur zal het vast niet liggen, de boontjes zijn ook top, dus dan blijft er maar één over…… :shock:
De Strietman is minder gemakkelijk dan ik oorspronkelijk dacht ondanks de enorme temperatuurstabiliteit. Denk dat de hoeveelheid water moeilijk exact in te schatten is en dus erg variabel per keer en dat de temperatuur instelbaar is maakt het weer een extra variabele.

Het weer lijkt ook mee te spelen. Nu het echt winter is stook ik en is de binnentemperatuur en luchtvochtigheid stabiel maar buiten het stookseizoen lijkt dat de doorlooptijd erg te beïnvloeden. Meeste last heb ik van op het juiste moment bonen bestellen, nu met de Kerstvakantie wordt er ineens niet op de woensdag gebrand :evil: dus bij een andere brander besteld en dan is het altijd even afwachten hoe vers en hoe ze gebrand zijn.

De laatste paar dagen werk ik met een puck screen wat de shower screen heel veel schoner houdt. Ook experimenteer ik nu met veeel meer water Maakt ook dat ik iets minder fijn hoef te malen. Malen met de Atom en Kinu maakt ook veel uit, plat vs conisch. Affijn, ben zelf nog veel aan het ontdekken.
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Veel gelezen, nu een account

Berichtdoor fransg » di 26 dec 2023, 10:06

Meeste last heb ik van op het juiste moment bonen bestellen
Dat kun je de Strietman niet kwalijk nemen ;-)

Wisselen van bonen / brander / maler / dosering / watervolume etc zorgt ook voor extra variabelen.

1kg kopen van verrukkelijke bonen en steeds hetzelfde doen en dan gaandeweg merken hoe de smaak zich ontwikkelt naarmate de bonen kunnen rusten na de branding is al genoeg afwisseling in het begin ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Re: Veel gelezen, nu een account

Berichtdoor TabCam » zo 31 dec 2023, 11:56

Meeste last heb ik van op het juiste moment bonen bestellen
Dat kun je de Strietman niet kwalijk nemen ;-)

Wisselen van bonen / brander / maler / dosering / watervolume etc zorgt ook voor extra variabelen.

1kg kopen van verrukkelijke bonen en steeds hetzelfde doen en dan gaandeweg merken hoe de smaak zich ontwikkelt naarmate de bonen kunnen rusten na de branding is al genoeg afwisseling in het begin ;-)
Bonen anders gebrand en niet zo vers gebrand als gehoopt neem ik Strietman zeker niet kwalijk :D . De veroudering proef ik zeker alhoewel het de eerste paar dagen vooral de cremalaag is en minder de smaak die anders wordt.

Qua dosering en malen, beide malers kan ik als zero retention single dose machines gebruiken. Is vrijwel altijd minder 0.1 gram verschil, heel af en toe een halve gram als er een paar koffiebonen vast zaten. Watervolume lukt me niet goed tenzij ik tot de max ga maar dan heb ik meer dan 40 gr. :? Ik zit richting een hoekmeter te denken om daarbij te helpen.
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron