Mijn LM setup

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Menn_o
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 04 sep 2023, 17:32

Mijn LM setup

Berichtdoor Menn_o » vr 19 jan 2024, 20:18

Hallo allemaal,

Even voorstellen. Mijn koffiegeschiedenis is als volgt. Zoals velen begon ik met filterkoffie. Nooit echt lekker gevonden, veel te slap en teveel caffeine waar ik slecht op ging. Al snel ontdekte ik dat espresso me beter beviel. Ik dronk lange tijd alleen Nespresso thuis, omdat ik overdag en doordeweeks altijd op mijn werk was en we thuis eigenlijk alleen maar in het weekend koffie dronken. (''s avonds drink ik nooit koffie). Nespresso is dan ideaal. Je kunt zeggen wat je wilt, het blijft een succesvol concept.

Maar toen kwam Covid, moesten we vanuit thuis werken en bleek dat we samen €90 per maand aan cupjes opdronken. Dat werd wat gortig. Toen heb ik de stap gemaakt naar een Nivona volautomaat. Een soort Jura-kloon, maar dan eentje die je wel van binnen kunt schoonmaken. Dat beviel prima.

Covid kwam en ging en ik bleek nog steeds veel thuis te kunnen werken. Dat bood ruimte voor verbetering. Dus toen heb ik heeeeeeeeel veel gelezen en bekeken voordat ik de overstap naar een halfautomaat ging maken. Welke, was de grote vraag. Toen de La Marzocco Micra op de markt verscheen was ik verkocht. Prachtig, simpel, consistent en degelijk gebouwd. En de 8 minuten opwarmtijd was onovertroffen.

Toen de combi-deal met de La Marzocco Pico grinder beschikbaar kwam heb ik de knoop doorgehakt. Ik had initieel mijn zinnen gezet op een Eureka molen, maar dit was prijstechnisch heel aantrekkelijk. Wat nog verder meespeelde is dat Eureka zulke mooi innovaties had aangekondigt tijdens de beurs in Milaan afgelopen jaar, dat het me waard leek om te wachten totdat die op de markt gaan verschijnen later dit jaar of begin volgend jaar. Het is een prijzige set maar ik ben er superblij mee. Het was nog steeds een gok voor mezelf of ik het niet teveel gedoe ging vinden vergeleken met een volautomaat, maar ik vind het erg leuk. Ik voel me een barista in mijn eigen huis en vind het hele proces erg leuk. De koffie smaakt goed en de capu's zijn nog nooit zo mooi gelukt. Het enige nadeel is dat veel koffie buitenshuis niet meer te hachelen is. Ik vlieg ook af en toe voor mijn werk en wat je dan voor €6 krijgt op het vliegveld is een schande.

Naast koffie ben ik net zo gek op fotografie, lezen, wijn, koken/bakken van mooie en ingewikkelde gerechten, (mooi weer) fietsen en fitness. Ik heb me in het verleden een tijdlang in wijn verdiept. Dat is ook fantastisch, maar iedere dag wijn vond ik slecht te combineren met sporten en gezonde lifestyle. In dat opzicht is koffie veel leuker. Daar kun je elke dag van genieten.

Mijn setup ziet er zo uit:
My setup.jpeg
Next steps?
Ik wil veel meer leren. De eerste cursus latte art staat al gepland. Ook wil ik me verdiepen in welke bonen ik nu echt lekker vindt, welke lokale branders er zijn en hoe ik de espresso nog beter kan maken (waar moet je op letten qua smaak). Ik volg verder graag de online video's van Kaffeemacher (Duits) en Lance Hendrik. Die maken leuke content.

Groeten

Menno

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Mijn LM setup

Berichtdoor bobbee » vr 19 jan 2024, 20:25

Welkom!

Je hebt het mooi voorelkaar! Prachtige spullen!

Van 90 euro aan cupjes per maand naar een La Marzocco setup. Daar gaat je initiële besparing!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5644
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Mijn LM setup

Berichtdoor gilleko B. » vr 19 jan 2024, 20:45

Prachtige set-up, ben benieuwd hoe de Micra gaat bevallen en deze molen.




Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 542
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Mijn LM setup

Berichtdoor Frup » vr 19 jan 2024, 21:01

Mooie ruime koffiehoek heb je! Lekker werken zo.
Koffie is zeker leuk. Ik geniet inmiddels zo’n 58 jaar van m’n zelfgemaakte brouwsels.
Inderdaad raak je met je betere spullen verwend en leg je de lat steeds hoger. Dat betekent ook dat je kritisch moet zijn wáár je je koffie buitenshuis drinkt. Of je moet accepteren dat die soms moeilijk te hachelen is …
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Mijn LM setup

Berichtdoor Dirk Jan » vr 19 jan 2024, 22:16

Welkom en mooi set. Veel plezier ermee en veel doen zou ik zeggen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Mijn LM setup

Berichtdoor mr Blanc » za 20 jan 2024, 07:25

Mooie setup zeg! Benieuwd ook hoe de molen bevalt nog weinig over gehoord! En de micra geen last er van dat ie zo “klein” is…ideale setup lijkt me 😁
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Mijn LM setup

Berichtdoor Ypuh » di 23 jan 2024, 15:44

Een hele mooie set! Ben ook wel benieuwd naar de Pica als new kid on the block. Hoe deze zich verhoudt ten opzichte van de Niche en Mignon XL. Volgens mij een prima bonenpletter!
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron