Beginner - even voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Brammm
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 15 apr 2024, 20:04

Beginner - even voorstellen

Berichtdoor Brammm » vr 19 apr 2024, 18:14

Hi allemaal,
Bram hier. Ik ben me al een tijd aan het inlezen op het forum en heb na een tijd maar besloten een account aan te maken. Het blijft me verbazen hoeveel ervaring en kennis er gedeeld wordt en is op dit forum! Bedankt daarvoor allemaal!
Momenteel ben ik nog niet in het bezit van een goed koffiezet apparaat, ik heb namelijk alleen een nespresso cupjesaautomaat staan met nespresso melkschuimer, maar ik hoop daar snel verandering in te brengen ;).
Ik zag een Sage Barista Express voorbij komen en besloot, voor de aanschaf even goed research te doen. Hierdoor kwam ik er al snel achter dat dit niet veel soeps was voor mij. Ik ben een persoon die ervan houdt als iets lang meegaat en de kwaliteit goed is, dus heb me toen in verschillende fora gestort om te kijken welke machine bij mij zou passen; zowel nu als in de komende jaren. Zelf drinken wij (mijn vriendin en ik) voornamelijk cappuccino's, maar ik vindt een espresso ook erg lekker. Mijn oog viel daardoor eerst op een QuickMill 3004 (die kan tegelijk espresso zetten en stomen), echter las ik dat de Thermoblock van het stoompijpje kwalitatief minder wordt na x jaar en dat de kracht hiervan te wensen overlaat. Hierdoor ben ik toch weer een stapje hoger in mijn budget gegaan en ben ik gaan kijken naar mooie HX-machine's. Mijn oog viel al snel op de Rocket Appartamento en de Lelit MaraX V2. Na wat research hier en daar kwam de Lelit MaraX er toch als winnaar uit. Binnenkort dus maar richting van Pommeren om deze eens in het echt te bekijken en wellicht aan te schaffen. (mochten jullie een andere goede aanbieder weten in de buurt van Almere, dan hou ik mij aanbevolen ;) )

Daarnaast ben ik ook nog aan het kijken naar een mooie single dose maler. Mijn oog viel eerst op de Varia VS3, maar ik vernam dat deze vrij traag maalt. Mijn budget hiervoor ligt rond de 400 euro, dus een Niche of Single dose Eureka Mignon wordt dan al iets lastiger ;) Ook de DF64 gen2 ligt iets boven budget. Mochten jullie nog mooie aanraders hebben of iets in de verkoop hebben, let me know! :D
Na die keuze wil ik alle accessoires uit gaan zoeken; weegschaal, verdeler, afklopbak, doseerring, matjes etc.
Kortom; nog genoeg research te doen en keuze's te maken, maar dat gaat vast helemaal goedkomen met alle topics hier op het forum! :D

p.s. alle tips, aanbevelingen en opmerkingen zijn zeker welkom!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15119
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Beginner - even voorstellen

Berichtdoor fransg » vr 19 apr 2024, 18:42

Welkom Bram!

Voor Lelit kun je ook hier een kijkje nemen bij een van onze forumleden:

https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... omachines/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Beginner - even voorstellen

Berichtdoor Ben70 » vr 19 apr 2024, 19:52

welkom bram. en succes met je keus. en idd zoals vermeld hoofdkwartier is een vertrouwd adres voor Lelit
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Beginner - even voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » vr 19 apr 2024, 22:01

Welkom Bram. Voor de malers zou ik zeker ook kijken naar tweede hands machines. In Duitsland zijn er ook velen die aangeboden worden. https://www.kleinanzeigen.de
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Beginner - even voorstellen

Berichtdoor manduca » za 20 apr 2024, 07:52

Welkom Bram! Welcome in the rabbit hole :)
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

MichaelvDuuren
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 05 apr 2023, 14:01

Beginner - even voorstellen

Berichtdoor MichaelvDuuren » za 20 apr 2024, 08:03

Goedemorgen Bram en welkom!

Altijd leuk maar ook een lastige je eerste espressomachine.

Tip vanuit mijn ervaring: kijk ook naar de opwarmtijd als dit geen probleem is dan heb je een grote range om uit te zoeken en zijn de Appartamento en Mara X hele goeie machines (de Lelit wat mij betreft ietsje beter ivm de semi PID).

Wil je niet te lang hoeven wachten op je bakkie of aan de gang met slimme stekkers dan kan je ook kiezen voor apparaten met een kleinere boiler: Gaggia Classic of thermoblok: Ascaso steel of dream of Quickmill.

Voor de maler heb je tegenwoordig ook veel keuze. Als ik jou was zou ik eens op MP kijken naar een Eureka Specialita en die om bouwen naar single dose. Zo gebruik ik hem nu. Op die manier heb je toch alle voordelen van de timer, mocht je die toch handig vinden en met deze hopper kan je evt ook nog tot 4 bakkies aan bonen erin stoppen en 0 retentie Afbeelding

Ik drink 50/50 espresso’s en cappuccino’s en ben erg blij met de prestaties tot dus ver. Het opwarmen van het hele systeem incl portafilter duurt 10 min. (Zou je nog kunnen verkorten door tussendoor te spoelen). Na de espresso duurt het nog geen minuut voor je kan stomen. Het stomen duurt wel wat langer dan bij een HX of dual boiler maar daardoor heb je ook meer controle.

Een winter project voor de Gaggia wordt de Gaggiuino [https://youtu.be/V4pTFCGVlmQ?feature=shared]

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brammm
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 15 apr 2024, 20:04

Re: Beginner - even voorstellen

Berichtdoor Brammm » zo 21 apr 2024, 17:43

Goedemorgen Bram en welkom!

Altijd leuk maar ook een lastige je eerste espressomachine.

Tip vanuit mijn ervaring: kijk ook naar de opwarmtijd als dit geen probleem is dan heb je een grote range om uit te zoeken en zijn de Appartamento en Mara X hele goeie machines (de Lelit wat mij betreft ietsje beter ivm de semi PID).

Wil je niet te lang hoeven wachten op je bakkie of aan de gang met slimme stekkers dan kan je ook kiezen voor apparaten met een kleinere boiler: Gaggia Classic of thermoblok: Ascaso steel of dream of Quickmill.

Voor de maler heb je tegenwoordig ook veel keuze. Als ik jou was zou ik eens op MP kijken naar een Eureka Specialita en die om bouwen naar single dose. Zo gebruik ik hem nu. Op die manier heb je toch alle voordelen van de timer, mocht je die toch handig vinden en met deze hopper kan je evt ook nog tot 4 bakkies aan bonen erin stoppen en 0 retentie Afbeelding

Ik drink 50/50 espresso’s en cappuccino’s en ben erg blij met de prestaties tot dus ver. Het opwarmen van het hele systeem incl portafilter duurt 10 min. (Zou je nog kunnen verkorten door tussendoor te spoelen). Na de espresso duurt het nog geen minuut voor je kan stomen. Het stomen duurt wel wat langer dan bij een HX of dual boiler maar daardoor heb je ook meer controle.

Een winter project voor de Gaggia wordt de Gaggiuino [https://youtu.be/V4pTFCGVlmQ?feature=shared]

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dank voor de goede tips! Mijn vriendin wilt vooral heel graag tegelijk kunnen stomen en koffiezetten, vandaar de keuze voor een HC :) ik neig ook naar de Lelit en wil hem donderdag eens in het echt gaan bekijken en de knoop doorhakken 😁

Ik zie inderdaad dat ze bij van Pommeren ook zo’n setje verkopen met een hopper om hem single dose te maken. Ik wist niet dat dat mogelijk is, echt een super goede tip! Ik denk dat dat hem dus wordt, helemaal top!!

Brammm
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 15 apr 2024, 20:04

Re: Beginner - even voorstellen

Berichtdoor Brammm » zo 21 apr 2024, 17:47

Dank allemaal voor het welkom en de tips :) mocht er iemand een Eureka Mignon specialita in de verkoop hebben, dan houd ik me aanbevolen ;)


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten