Bezzera BZ09 & Mazzer Mini Electronic A

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Bezzera BZ09 & Mazzer Mini Electronic A

Berichtdoor fuel » vr 05 apr 2019, 20:45

Ja nu alweer een nieuwe machine want opstart tijd van de Quickmill met E61 groep was toch wel wat lang.
Nu sinds gisteren een nieuwe Bezzera Strega Top die echt snel op temperatuur is alleen nu heb ik net als mijn eerste Bezzera echt smerige espresso :shock:
Snap eigenlijk niet waar het fout gaat want de handelingen die ik doe zijn het zelfde als bij de Quickmill.
Zal morgen eens een filmpje maken en mogelijk kunnen jullie zien wat ik dan fout doe :roll:
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Bezzera BZ09 & Mazzer Mini Electronic A

Berichtdoor Wijmaar » za 06 apr 2019, 08:34

Snap eigenlijk niet waar het fout gaat want de handelingen die ik doe zijn het zelfde als bij de Quickmill
Ik vrees dat het daar juist fout gaat. Ik heb zelf ook een Strega, en vind het een fantastische machine, maar hij vraagt wel wat aanpassingen.

1. De Strega vraagt om een stuk fijnere maling dan de gemiddelde E61 machine.

2. De Strega is door de hoge druk (in de standaard uitvoering) best gevoelig voor channeling. Juist verdelen van maalsel etc. is dus best belangrijk.

3. Hoe bedien je de Strega nu? Tot wanneer laat je de pomp lopen? En hoe komt de hendel daarna omhoog / waar grijpt hij aan?

4. Wat voor koffie gebruik je, hoe heb je deze gemalen en hoeveel gram gedoseerd in welk bakje?

5. Heb je een naked PF om wat meer feedback te krijgen wat er niet goed gaat?

6. En last but not least, wat maakte de espresso vies? Te zuur? Hoe zag hij er visueel uit (kleur uitloop, crema, etc.)

Ik ben echt super blij met mijn Strega, maar je hebt wel een machine met wat meer variabelen in huis gehaald, dus het zal even wennen zijn.

Ten slotte heb ik na een paar maanden gebruik besloten om mijn Strega onlangs te laten aanpassen door Peter de Goede. Peter vervangt de pomp door een minder krachtig model, en verwijdert de kleine veer uit de groep.

Zodra ik hem wat langer op deze manier heb gebruikt zal ik mijn ervaringen hier delen. Maar tot nu toe ben ik er zeer blij mee. Ik merkte dat ik steeds vaker de hendel tegen ging houden tijdens extractie om wat minder druk te hebben, en bleef het juist timen van het stoppen van de standaard pomp een lastige variabele vinden. In de nieuwe versie is de machine een stuk minder foutgevoelig, en zijn de Espressos enorm veel gebalanceerder qua smaak geworden.

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Bezzera BZ09 & Mazzer Mini Electronic A

Berichtdoor fuel » za 06 apr 2019, 15:33

Bedankt Wijmaar. Ja ik heb de molen al wel wat fijner staan dan met de Quickmill.
Wel andere bonen dus zal morgen de bonen die ik hiervoor gebruikte er eens ingooien, zijn ook licht gebrande bonen.

3. Hoe bedien je de Strega nu? Tot wanneer laat je de pomp lopen? En hoe komt de hendel daarna omhoog / waar grijpt hij aan? Tot de eerste druppels/straal in het kopje komt. Dan hendel los en laten gaan vanaf eerste druppel tot 25 a 30 seconden.

4. Wat voor koffie gebruik je, hoe heb je deze gemalen en hoeveel gram gedoseerd in welk bakje? Standaard 16G bakje die er bij zit met 17 gr. er in. Nu deze bonen https://branderijduursma.nl/shop/coffee ... -500-gram/

5. Heb je een naked PF om wat meer feedback te krijgen wat er niet goed gaat? Nee standaard PF maar verdeling is goed, maak gebruik van verdeling puck. Puck ziet er ook mooi egaal uit na zetten.

6. En last but not least, wat maakte de espresso vies? Te zuur? Hoe zag hij er visueel uit (kleur uitloop, crema, etc.). Zeer dunne Crema en zuur.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Bezzera BZ09 & Mazzer Mini Electronic A

Berichtdoor Capulus » za 06 apr 2019, 16:30

Bedankt Wijmaar. Ja ik heb de molen al wel wat fijner staan dan met de Quickmill.
Wel andere bonen dus zal morgen de bonen die ik hiervoor gebruikte er eens ingooien, zijn ook licht gebrande bonen.

3. Hoe bedien je de Strega nu? Tot wanneer laat je de pomp lopen? En hoe komt de hendel daarna omhoog / waar grijpt hij aan? Tot de eerste druppels/straal in het kopje komt. Dan hendel los en laten gaan vanaf eerste druppel tot 25 a 30 seconden.

4. Wat voor koffie gebruik je, hoe heb je deze gemalen en hoeveel gram gedoseerd in welk bakje? Standaard 16G bakje die er bij zit met 17 gr. er in. Nu deze bonen https://branderijduursma.nl/shop/coffee ... -500-gram/

5. Heb je een naked PF om wat meer feedback te krijgen wat er niet goed gaat? Nee standaard PF maar verdeling is goed, maak gebruik van verdeling puck. Puck ziet er ook mooi egaal uit na zetten.

6. En last but not least, wat maakte de espresso vies? Te zuur? Hoe zag hij er visueel uit (kleur uitloop, crema, etc.). Zeer dunne Crema en zuur.
Zelf heb ik gemerkt dat ik een tijd te lang aan het flushen was voor het zetten. Hierdoor was mijn zetwater vaak te kpud en espresso te zuur. Wellicht kan dit ook een oorzaak zijn.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Bezzera BZ09 & Mazzer Mini Electronic A

Berichtdoor fuel » zo 07 apr 2019, 19:44

Het 16 Gr. bakje dat bij de Strega zit is er diep, nu een minder diep bakje gebruikt (weet helaas niet hoeveel gr. bakje) met daarin meer
gedoseerd 19 gr. totaal en dan begint het op espresso te lijken. Nu dus 19 gr. en ook wat minder fijn gemalen.

Klikbaar voor een groter exemplaar.

Afbeelding
Afbeelding

Update:
Nu het bijbehorende bakje gebruikt met een dosering van 19,5 gr. en iets fijner gemalen.
Het gaat nu naar espresso smaken en ik ben er bijna :D

Net 19,5 Gr, in en 20,7 gr. uit, de ander iets langer laten doorlopen 22,3 gr. uit bij zo'n 25 a 30 seconden extractie.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron