1 + 2 shots

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

1 + 2 shots

Berichtdoor Madencio » ma 12 apr 2021, 09:49

Hoi allemaal,
Ik zit met het volgende dilemma: iedere keer dat ik voor mijn vriendin en ik koffie zet ben ik eigenlijk koffie aan het weggooien. Waarom? Zij houdt van cappuccino met 1 shotje en ik drink meestal alles dubbel. Praktisch komt het neer op dat ik voor haar van de 16gr in en 32gr uit maar 16 van de 32gr uit gebruik. Wat zouden jullie aanraden, toch maar over naar de single dose basket (vloeken in de kerk, I know), of zit iemand met dezelfde 'probleem' en kan mij uit de brand helpen.
... / DF83

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 1 + 2 shots

Berichtdoor fransg » ma 12 apr 2021, 10:35

iedere keer dat ik voor mijn vriendin en ik koffie zet ben ik eigenlijk koffie aan het weggooien. Waarom? Zij houdt van cappuccino met 1 shotje en ik drink meestal alles dubbel. Praktisch komt het neer op dat ik voor haar van de 16gr in en 32gr uit maar 16 van de 32gr uit gebruik. Wat zouden jullie aanraden, toch maar over naar de single dose basket (vloeken in de kerk, I know), of zit iemand met dezelfde 'probleem' en kan mij uit de brand helpen.
Zo te horen gebruik je een portafilter die de uitstroom in twee deelt, maar dat is nergens voor nodig.

Een 'naked portafilter' maakt gewoon telkens één shot, niks aan de hand.

Een goede vriendin van mij zet van de 18g maalsel slechts enkele grammen zeer geconcentreerde espresso en daar doet ze veel opgeschuimde melk bij. Ze vindt het lekker dus is er geen sprake van dat ze 'iets weggooit'.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: 1 + 2 shots

Berichtdoor Pti » ma 12 apr 2021, 10:40

Je kunt dat halve shot natuurlijk ook gewoon opdrinken toch :ugeek:

Singles is wel mogelijk, maar dan wel met het juiste bakje, passende tamper en vaak een iets andere maling.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: 1 + 2 shots

Berichtdoor Dirk Jan » ma 12 apr 2021, 18:36

Ik zou ook een enkel bakje nemen. Niks mis mee, doe ik ook zeer regelmatig. Houd inderdaad wel rekening met een iets grovere maling voor het enkel bakje. Althans, dat is bij mij zo.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron