Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor ErikW » do 12 aug 2021, 23:09

Hartelijke dank!
Duidelijk nu maar niet uitontwikkeld voor het praktijkgebruik.

Dan zou in proberen de Macap CPS tamper roterende versie te tweaken met spikes op de kop!
Hopelijk is de rotatie voldoende!

Werkwijze na malen wordt dan portafilter in de houder voor de twistertool.
Hierna in de ook op Macap CPS gebaseerde leveler. Motta leveler die ook in die standaard draait.
Dan als finale de Macap CPS tamper om te tampen.

Alle drie handelingen op gelijkaardige wijze in een standaard met hefboomhandel.
Moet toch redelijk constant uit te voeren zijn ook voor dummies! :)

PS De apparaten moeten wel netje afgesteld zijn en het is weer een aantal centimeter aanrecht! ;)
Het is leuk hier over te denken! :D

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor De B. Cormorant » do 12 aug 2021, 23:15

Ik heb dus de pdf met wat testdata maar heb nooit toestemming gevraagd om dit hier publiek te delen, maar zie mijn pb.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor Marcje » vr 13 aug 2021, 07:40

Wij hebben een Strega en een GOD maler (Eureka Atom). De maler 'hou ik bij' qua timer en maalgraad, en dan kan iedereen hier probleemloos en heel consistent koffie maken. Zelfs onze 12 jarige doet daar aan mee en maakt haar eigen 'ice coffee' (een vreselijk zoete bak met allemaal crap erin :D ).
We gebruiken wel een distributietool zodat de koffie mooi vlak ligt, en dan is recht tampen daarna ook niet zo moeilijk.

Prikkertjes enzo gebruiken we niet. Ben er van overtuigd dat ze het verschil niet proeven. Als ik zelf een keer 'over de top' wil gaan dan kan dat ook prima met deze setup, of ik pak de LaPavoni. Dan merk je wel echt verschil.
dus...

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor martinierius » vr 13 aug 2021, 15:09

Een link gevonden
https://www.substancecafe.com/index.php/produit/hog/

In bijlage een foto waar dat op gemonteerd stondAfbeelding
Dat is de voorloper van de porcupress: https://sworksdesign.com/PorcuPress-p322306145
Laatst gewijzigd door martinierius op vr 13 aug 2021, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor De B. Cormorant » vr 13 aug 2021, 15:18

Wat er toch allemaal voortvloeit uit die decentgroepen is toch wel interessant en bewonderingwaardig qua effort in ontwikkeling

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor gilleko B. » za 14 aug 2021, 10:29

Ik heb er over nagedacht, maar ik zelf denk dat het onmogelijk is de oplossing in 1 apparaat te ondervangen. Het zit um in de mindset, en als die er niet is, dan is die er niet. Als je geen zin hebt in die puckprep, brewratio's, tijd erin stoppen etc. dan houdt het een beetje op. Dan is er 1 in het huis die het moet maken en het ook graag wil doen. Ik heb het thuis geprobeerd, een opleiding aangeboden maar geen interesse. Het goede is wel dat men blij is met de kwaliteit en dat die ouwe thuis met die alchemie benadering toch wel erg naar zijn zin heeft. Kijk hij is weer bezig, kijk daar wordt tie gelukkig van, en is hij in mineur, nou dan, dan laten we hem een stukje hardware erbij kopen. Ja, en zo gaat het eigenlijk best goed. Daarbij komt ook nog dat als iedereen met zijn tengels aan die delicate apparatuur zit, ja, dat moet je eigenlijk ook helemaal niet willen. Dus vind het eigenlijk best goed zo.




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor fransg » za 14 aug 2021, 11:15

Perfect!

En zoals ik al eens heb verteld, bevallen de machines die ik her en der bij geliefden achterliet ook uitstekend. Als ik er nog eens op bezoek ben kan ik even helpen bij afstelling van de Mazzer, het zwartaangekoekte Rocket douchescherm vervangen, verse bonen brengen. De zoon van een vriendin bewaakt streng het welzijn van de Pavoni die daar achterbleef. De Londinium heeft weinig onderhoud nodig maar die vriendin heeft veel lab/onderzoek achtergrond. En men is alom tevree met de koffie die eruit komt. Mijn oudste dochter kan betere espresso maken met hun Pavoni dan ik…
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor gilleko B. » za 14 aug 2021, 12:09

Frans, jij bent iedere keer weer een paar stappen verder dan ik.




Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor Keyser » za 14 aug 2021, 13:03


Ik heb er over nagedacht, maar ik zelf denk dat het onmogelijk is de oplossing in 1 apparaat te ondervangen. Het zit um in de mindset, en als die er niet is, dan is die er niet. Als je geen zin hebt in die puckprep, brewratio's, tijd erin stoppen etc. dan houdt het een beetje op.
Precies, mooi verwoord. Dat is genoegen nemen met dat de lat verschilt. Mijn vrouw kan er de interesse niet voor opbrengen om te willen weten hoe espresso lekkerder te maken, maar ze klaagt ook niet over wat ze maakt. Prima.
Zou ze dat wel doen, dan zal ze er zelf iets in moeten investeren of wachten tot ik het maak.

Ik denk dat wanneer je de molen en de Decent goed afgesteld. Je vrouw de puck prep wil doen. Er altijd wel een prima espresso uitkomt.
Maar wanneer je zelf voor perfectie gaat, zal er veelal meer uit te halen zijn ook voor je vrouw. Dan wordt het wel hobby. Goede espresso vind ik horen onder echte ambacht en dat kost moeite, kunde en tijd. Daarbij is altijd dagelijks perfecte espresso niet gemakkelijk, al dan onhaalbaar. De ene dag is hij beter dan de andere. Goede apparatuur helpt, maar koopt de investering van ambacht niet af




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor gilleko B. » di 24 aug 2021, 14:14

Ik.lees e.e.a. nog eens over, maar laat mijn beschouwing geenszins anderen tegenhouden om toch een poging te wagen om een perfect in een gezinssetting passend masjien en maler toe te lichten. Ik ben nooit te oud om te leren en laat mij graag overtuigen.





Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron