Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor HanR » do 12 aug 2021, 17:05

De maler komt vrijwel zeker goed.
Regelmatig afstellen, dan komt het goed.
Probeer problemen te omzeilen in plaats van ze op te lossen:
Altijd tweekops filterbakje gebruiken;
Bonen met een brede sweetspot gebruiken;
Extractie op tijd aanleren, dus geen gepruts met weegschaaltjes;

En: leg de lat niet te hoog


Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor Keyser » do 12 aug 2021, 17:44

Moet de lat voor iedereen even hoog liggen?
Met goede apparatuur komt er niet snel ondrinkbaar bocht uit. Ook al doe je die puckprep niet, dan nog is het goed te drinken, zeker melkdranken verbloemen een hoop.
Wil je iedere keer super espresso drinken dan moet je er iets voor doen. Ik denk niet dat er ook maar iets te koop is wat deze investering gelijk trekt met niets doen. Ik denk wel dat je Decent eenmaal ingesteld veel gemak oplevert.

De vraag is denk ik wat je gezin wil doen aan handelingen? Mijn vrouw vind dat wegen, puckprep, etc maar onzin. Dat heeft ze er niet voor over. Wij hebben een Niche, dus bonen afwegen moet ze wel, maar liever niet. Melk schuimt ze op uit een opschuimer en ze is tevreden. Het liefst zou ze een molen hebben die op tijd of gewicht maalt met een hopper erop. Ze telt dan tot 25 en stopt de extractie.
Ik doe wel veel moeite voor één cappuccino. De lat verschilt.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor Dirk Jan » do 12 aug 2021, 18:43

Hier ligt de lat voor mij en mijn vrouw ook op verschillende niveau's. En dan zitten we nog op beginners niveau.
Jaren was ook ik tevreden met een QuickMill met gemalen koffie van Levelt. Toen ging ik bonen ontdekken en kwam er een eenvoudige maler van 150 euro. Mijn vrouw vond dat malen maar niks, dus ik maalde een wekelijkse hoeveelheid voor haar in een potje. Een paar jaar later heb ik een betere molen gekocht en weer iets later een La Pavoni ernaast gezet, voor de lol. Toen ging de QuickMill er uit en kwam er een Rancilio Silvia.
Bij de keuze voor de Silvia heb ik ook zeker de hoeveelheid werk dat mijn vrouw aan koffie wil besteden mee laten wegen.
Mijn vrouw heeft met de Silvia een week koffie gezet en toen vroeg ze of ik de machine van het kantoor, een Jura, naar de keuken wilde overbrengen. Ze vond het werk dat aan de Silvia verbonden zat maar niks.
En nu is ze dol gelukkig met de Jura en heb ik de Silvia en de Pavoni op kantoor staan en komt er misschien een betere molen voor de Mini Mazzer. En als ik dan eens een wat ik echt bakkie noem zet, dan proeft ze het wel.
Hier geldt dus: iedere gebruiker een machien op zijn / haar behoefte afgesteld.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor ErikW » do 12 aug 2021, 18:59

@HanR

Hel goede opmerkingen! Dank je!

Probeer problemen te omzeilen in plaats van ze op te lossen:
Altijd tweekops filterbakje gebruiken; Doe ik altijd.
Bonen met een brede sweetspot gebruiken; Ga ik zeker gebruiken!
Extractie op tijd aanleren, dus geen gepruts met weegschaaltjes; Denk dat dit bij de Decent dat geprogrammeerd kan worden

En: leg de lat niet te hoog Mijn vrouw heeft wel een hele goede smaak!

@DirkJan
We willen een kleine set en niet twee sets! ;)

@Keyser
We lusten allemaal geen melk, de puck-prep zal de bottleneck zijn. Kijken waar het uitkomt.

De B. Cormorant
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor De B. Cormorant » do 12 aug 2021, 19:08

Mss die duomo kopen van NielsB die hij aanbied in dezelfde post als zijn Londinium?

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor ErikW » do 12 aug 2021, 21:01

@B De Cormorant

Ik heb de Londinium distributie tool en dat ding waar ik de naam niet meer van wist.
Dat is een Motta Coffee leveling Tool, distributor 58mm of iets wat er erg op lijkt.

Met mooi maaisel, een klopje zijdelings met de handpalm tegen het portafilter en deze twee tools moet er toch al een redelijk resultaat komen!?

We kunnen nog discussiëren over de werkvolgorde van deze twee! :)
Stel voor om eerst de mogelijke klontjes stuk te maken en dan te levelen met de Motta.

De B. Cormorant
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor De B. Cormorant » do 12 aug 2021, 21:28

Ik ben niet de beste persoon voor deze discussie. Er zijn zo veel div mogelijkheden. Die persoon waar ik de decent in actie gezien had werkte bvba ook met een tool van terredecafé, een soort boormachine met een bel naalden met het idee om de puck zo snel mogelijk en evenredig gesatureerd te krijgen. Het enige dat ik hiervan kan zeggen is dat hij er tevreden mee was.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor ErikW » do 12 aug 2021, 22:14

Die tool van terredecafé zie ik niet op hun site.
Heeft U daar wel een link van?

De B. Cormorant
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor De B. Cormorant » do 12 aug 2021, 22:25

Sorry was verkeerd, kennelijk van een ex van terre de café, geheugens issues. Maar ik stuur je iets met wat info

De B. Cormorant
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor De B. Cormorant » do 12 aug 2021, 22:44

Een link gevonden
https://www.substancecafe.com/index.php/produit/hog/

In bijlage een foto waar dat op gemonteerd stondAfbeelding


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron