Waar hoort de vod thuis?

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Pti
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Waar hoort de vod thuis?

Berichtdoor Pti » zo 30 jan 2022, 10:40

Zijn er ook mensen die de PF met een kwast/scheerkwast schoonmaken??

Ik heb een kleine uitklopbak en met die doeken is het toch vaak moeilijk om dat allemaal in het bakje te krijgen.
Al jaren werkt fantastisch! Na het uitkloppen borstel je die laatste prutjes er zo uit. Een scheerkwast gaat veel minder snel wijd staan dan en schilderskwast.

Zelf heb ik een vrij grote bak in de (bestek)lade onder de machine, maar het wordt alsnog een zooitje hoor. Een keer in de zoveel weken trek ik er even een stofzuiger en een vochtig doekje doorheen en dan is het weer spik en span.

@Dirk Jan een filmpje mag ik niet uploaden als bijlage dus dat is me te veel gedoe. Een foto van de lade mét scheerkwast en voor de topic starter ook de positie van "de vod"
Bijlagen
IMG_20220130_104142.jpg

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Waar hoort de vod thuis?

Berichtdoor gilleko B. » zo 30 jan 2022, 10:53

En een speedster, wow!




Pti
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Waar hoort de vod thuis?

Berichtdoor Pti » zo 30 jan 2022, 13:14

Een juiste samenloop van omstandigheden gecombineerd met serieus veel gunfactor van de vorige eigenaar deed stoute dromen uitkomen. ;)

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Waar hoort de vod thuis?

Berichtdoor Dirk Jan » zo 30 jan 2022, 14:25

Zoiets :)?
Yep! Maar hoe gaat dat nou als die scheerkwast nat wordt van de natte koffie die je uitveegt? Gewoon laten drogen?

Edit 2 minuten later. Ah, dat staat in de post van Pti
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Waar hoort de vod thuis?

Berichtdoor Dirk Jan » zo 30 jan 2022, 15:32

Dan zal ik nu ook maar vertellen hoe ik dat doe.
Na het zetten van een bakkie espresso drink ik die eerst op. Dat doe ik meest staande naast de machien en die staat in mijn werkkamer. Zo krijgt de koffie geen kans om koud te worden. Koffie op, dan portafilter los draaien en boven op het lege kopje houden. Tegen de drup. Dan loop ik naar de keuken en deponeer de koffie drap in de pedaalemmer. De koffie veeg ik er uit door de ronde achterkant van een theelepeltje tussen de koffie en zijkant van het bakje te vegen. Dan loop ik naar de gootsteen alwaar de portafilter en bakje worden schoongespoeld met het hete water wat nog in de waterketel zit. Voor het zetten van de espresso verwarmde ik daarmee de portafilter en bakje.
Waar gebruik ik dan het velletje papier van de keukenrol dan voor? Om de spetters weg te vegen die bij het zetten van de espresso naast het bakje zijn beland.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

walter-
Berichten: 104
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 17:48

Re: Waar hoort de vod thuis?

Berichtdoor walter- » za 05 feb 2022, 19:20

Ik heb grijze stevige microvezel doek. Die heb ik 1x doormidden geknipt zodat er niet zo'n grote doek ligt bij de machine.
Voordeel van dit spul is dat het in de vaatwasser kan, dus dat gaat die ook iedere avond. Elke dag een schone doek.

https://www.action.com/nl-nl/p/spargo-m ... vaatdoek-/

...
Heb er ondertussen zo eentje in huis gehaald.
Het komt redelijk dicht een zeemvel (ik de zin dat je ze bijna echt helemaal droog kan wringen wat ik met andere vaatdoeken niet kan).

De vaatwasser in; geen goed succes; lijkt niet proper gespoeld te geraken. Ze komt zeer nat uit de vaatwasser en vooral wat je eruit wringt lijkt me geen proper water.

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Waar hoort de vod thuis?

Berichtdoor manduca » za 05 feb 2022, 19:31

Een vaatdoek hoort ook in de wasmachine… Een vaatwasser is niet voor textiel.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Waar hoort de vod thuis?

Berichtdoor bobbee » za 05 feb 2022, 19:52

Gaat voor mij prima met dat lapje. Ff uitspoelen na de vaatwasser, uitwringen en weer gebruiken bij de daarop volgende koffiemachien stoompijp rituelen. Maak er dagelijks veel praktisch gebruik van, vuil hecht niet namelijk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Waar hoort de vod thuis?

Berichtdoor omeCo » zo 06 feb 2022, 11:09

Dan zal ik nu ook maar vertellen hoe ik dat doe.
Na het zetten van een bakkie espresso drink ik die eerst op. Dat doe ik meest staande naast de machien en die staat in mijn werkkamer. Zo krijgt de koffie geen kans om koud te worden. Koffie op, dan portafilter los draaien en boven op het lege kopje houden. Tegen de drup. Dan loop ik naar de keuken en deponeer de koffie drap in de pedaalemmer. De koffie veeg ik er uit door de ronde achterkant van een theelepeltje tussen de koffie en zijkant van het bakje te vegen. Dan loop ik naar de gootsteen alwaar de portafilter en bakje worden schoongespoeld met het hete water wat nog in de waterketel zit. Voor het zetten van de espresso verwarmde ik daarmee de portafilter en bakje.
Waar gebruik ik dan het velletje papier van de keukenrol dan voor? Om de spetters weg te vegen die bij het zetten van de espresso naast het bakje zijn beland.
Daar is een filmpje van, als ik me goed herinner!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Waar hoort de vod thuis?

Berichtdoor Dirk Jan » zo 06 feb 2022, 14:56


Daar is een filmpje van, als ik me goed herinner!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Inderdaad: viewtopic.php?f=22&t=11974
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron