Water toe- en afvoer espressomachine

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Water toe- en afvoer espressomachine

Berichtdoor Madencio » do 05 mei 2022, 07:38

Mss ook perslucht of syteemafzuiging?
...
Dat is echt een goed idee idd, ik ga er eens ff naar kijken. Ik check soms wel eens van die video's van houtbewerkers op youtube, daar hebben ze ook altijd van dat soort afzuigsystemen in de workshop. Wellicht kan ik een kleinere vorm daarvan maken.
Vooraf wat doorvoeren in je blad maken. Dat voorkomt achteraf boren en kloten. Dan kun je met je stroom en water allemaal onder het blad aansluiten.
Het idee is dat water toe- en afvoer boven het blad komt, waardoor je gaten in het blad kunt vermijden. Stroom komt ook boven het blad en precies wat Pti zegt, een groter blok van 4.
... / DF83

Gebruikersavatar
HeinK
Berichten: 163
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 18:52

Re: Water toe- en afvoer espressomachine

Berichtdoor HeinK » do 05 mei 2022, 07:46

En ergens ruimte inplannen voor de waterontharder, zou ik zeggen. Maar wellicht had je dat ook al ingepland, maar nog niet ingetekend!

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Water toe- en afvoer espressomachine

Berichtdoor HanR » do 05 mei 2022, 09:32

Pas wel op met je afvoer boven het blad.
Alles moet onder afschot liggen.
Ook de afvoerslang van de verzamelafvoer van je machine heeft een bepaalde buigradius. Een doorvoer door het blad onder een hoek is ideaal.

Als je geen centrale ontharder hebt, maar watertoevoer boven je blad, kun je een Brita/BWT systeempje achter je machine zetten.

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Water toe- en afvoer espressomachine

Berichtdoor Madencio » do 05 mei 2022, 11:17

Top, bedankt voor de input. Dan komen er gewoon wat gaten in het werkblad, als dat beter is. Overigens is het ontwerp gewijzigd want de vaatwasser komt ook tegen de andere muur aan, dus dan moet er sowieso water toe- en afvoer komen. Maar dan laat ik direct meerdere leidingen aanleggen.
... / DF83

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Water toe- en afvoer espressomachine

Berichtdoor Marcje » do 05 mei 2022, 15:48

Ik heb de doorvoer niet door het blad laten maken, maar heb twee 40mm PVC buisjes+45gr bochtjes in de muur laten maken. Door de ene komt de aanvoer naar boven, door de andere kan de afvoerslang. Dan zitten er zeg maar 2 gaten boven het werkblad, en 2 eronder. Onder het blad zit een water ontharder. Werkt prima.
dus...

Gebruikersavatar
Joeyvn
Berichten: 80
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 16:26

Re: Water toe- en afvoer espressomachine

Berichtdoor Joeyvn » do 05 mei 2022, 16:13

En ergens ruimte inplannen voor de waterontharder, zou ik zeggen. Maar wellicht had je dat ook al ingepland, maar nog niet ingetekend!
Daarom zou ik aansluitingen onder het bod maken. Kun je dat soort dingen lekker uit het zicht zetten!

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Water toe- en afvoer espressomachine

Berichtdoor Madencio » wo 07 sep 2022, 20:39

Laatste stand van zaken, de keuken heb ik inmiddels in elkaar gezet. De apparatuur moet nog wel aangesloten worden, evenals het werkblad waar we nu op aan het wachten zijn. Boven op de kast van de foto komt de setup, en ernaast vaatwasser, vandaar afvoer en toevoer. Heb al een y-stuk gehaald voor de toevoer zodat ik ook de Profitec kan aansluiten. Moet alleen nog een sifon regelen voor de afvoer van de vaatwasser.
IMG_20220906_173518.jpg
IMG_20220906_173505.jpg
... / DF83

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Water toe- en afvoer espressomachine

Berichtdoor Dirk Jan » wo 07 sep 2022, 21:41

Leuk bezig!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Water toe- en afvoer espressomachine

Berichtdoor bobbee » wo 07 sep 2022, 22:48

Top!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Water toe- en afvoer espressomachine

Berichtdoor Madencio » do 08 sep 2022, 18:38

Toch nog maar een vraagje waar ik mee zit: ik wil de afvoer van de Profitec gewoon gebruiken aangezien er toch een afvoerleiding is. Dus ik ben benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan. Mijn idee is dus om zo'n soortgelijke sifon te gebruiken zoals op afbeelding is weergegeven. De vaatwasser is dan gemakkelijk aan te sluiten op dat smallere deel (ik weet dat dat tuutje eigenlijk omhoog hoort te staan, that's what she said). Maar kan ik dan afvoer van de machine aan de bovenkant aansluiten? Waarschijnlijk is dat buisje er ook veel te smal voor. Of denk ik dan te makkelijk? Waarschijnlijk is het vrij simpel allemaal maar wil wel zeker weten dat het goed gaat.
Bijlagen
afvoer.png
... / DF83


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron