SCA-water maken

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

SCA-water maken

Berichtdoor ErikW » do 23 jun 2022, 16:22

Koffiewater maken.

Voor onze koffie en espresso kunnen we gewoon kraanwater gebruiken.
Dan moet er echter vaak ontkalkt worden.
Of we leggen een filterzakje in de tank of plaatsen een filter voor het apparaat.
Zo leeft het apparaat langer.

Op deze manier hebben we echter nog steeds de mogelijkheid dat het water niet de koffie helemaal goed laat smaken. We kunnen dan van alles proberen te veranderen en toch niet heel goed uitkomen. Een BWT oid werkt dus ook niet genoeg voor smaak.

De SCA (club van fijne espresso-neuzen) heeft een soort gouden graal recept gemaakt voor het water dat voor espresso en pour-overs deze dranken het best tot hun recht laat komen.
Als je dus als locale barista of amateur espresso maker werkt met dit recept zal al snel goed uitkomen tenzij je op andere onderdelen fouten maakt.

Het SCA-recept is natuurlijk een heel erg goed uitgangspunt.
Mocht je echt heel goed zijn dan kan je nog altijd iets zelf tweaken.
Ik weet dat Bjorn Aarts van Dutch Barista die enige jaren geleden zijn eigen water meenam naar de wedstrijd waar hij 1e of 2de werd.

Je kan natuurlijk alleen van gedestilleerd water uitgaan maar dan moet je zelf heel erg veel gaan toevoegen.
M.i. is onderstaande veel makkelijker.

Via het magazin van Vessuvius Evo Leva kwam ik te weten over Controlled Dilution System en de watercalculator.
Met CDS maak je zelf water bestaande uit je eigen kraanwater en gedestilleerd water.
Na enkele metingen van je eigen kraanwater bereken je met de watercaculator (software) welke stoffen je nog moet toevoegen en de hoeveelheid gedestilleerd water en eigen kraanwater om de SCA-kwaliteit te maken.
Met dit eigen recept kan je voortaan steeds je eigen SCA-kwaliteit water maken.
Ik neem aan dat je er lang mee kan doen omdat het kraanwater in Nederland goed constant is.
Als iemand uit de waterwereld dit kan beamen of kan tegenspreken, graag.
Ik ga voorlopig er van uit dat ik elke 3 maanden het kraanwater even doormeet ter controle.

Na deze eerste fase zit je dus goed of heel goed met je water als je het recept blijft volgen.

Hierna ga ik de onderdelen even beschrijven en het proces en de materialen.

Het CDS maakt gebruik van kraanwater en gedestilleerd water.
Voor het eerste draaien we aan de bekende knop en voor het tweede halen we een tankje of maken het zelf. Eenvoudig te doen met eigen apparaat.

Het meten van kraanwater om de TDS, EC, algemene hardheid en carbonaat hardheid te bepalen.
Eenvoudig apparaatje (2 a 3 tientjes) bij de vijverwinkel voor de 1e 2 bepalingen en 2 flesjes voor de laatste waarden.

Alles invoeren de watercalculator en de te toe te voegen hoeveelheden magnesium sulfaat en bi-carbonaat (baking soda) zijn bekend.
Afwegen en oplossen en gewenste hoeveelheden toevoegen. Noteer alle waarden.

Bewaar de toevoegingen voor toekomstig gebruik.
Gedestilleerd water kan ook even bewaard worden.
De kraan doet gelukkig heel vaak.
Het is dan elke volgende keer weer dezelfde porties van de waters en de toevoegmengsels samen voegen voor een verse hoeveelheid SCA-kofffie-water.

Zelf ga ik wel eerst een koolfiltergebruiken om mijn kraanwater te ont-chlooren.
Hierna CDS-en met de berekende waters en toevoegingen nav gevonden parameters.

Benodigheden:

Naast het eventuele destilleer-apparaat:
(https://elixerwater.nl/waterdestilleerd ... er-deluxe/)
Na elk gebruik reinigen met citroenzuur maar dat heb je al voor de machine te backflushen.

heb je een meter nodig:
(https://www.bol.com/nl/nl/p/ecoworks-di ... oductImage)

testkit:
https://www.amazon.com/gp/product/B003S ... 2c6cd95108

chemie:
magnesium sulfaat (reform winkel?)
baking soda:
https://www.amazon.com/gp/product/B00K0 ... 70590f8e5d

Diverse opbrengtankjes, etiketten en trechters.
Nauwkeurige weegschaal maar die hebben we allemaal!

Beschrijving CDS pg 38-42
https://thelevermag.com/pages/issue-4

Beschrijving CDS werking:
https://thelevermag.com/blogs/articles/water-calculator

Watercalculator zelf:
https://thelevermag.com/pages/watercalculator


Tijdsbeslag:
Enkele minuten meten met vijvermeten, enkele minuten druppelen, even invullen in calculator.
Chemie afwegen en oplossen kleine 10 minuten.
Gedestilleerd water: vullen en uur of 2-3 wachten. Je kan tussen door wel even koffiedrinken! :idea:

Disclaimer:
Ik heb geen aandelen in genoemde producten en deze slechts als voorbeeld getoond.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: SCA-water maken

Berichtdoor ErikvW » do 23 jun 2022, 17:26

Enkele praktische vragen: wat voor soort batches of volumes worden geadviseerd? Een hoe lang is het houdbaar?
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: SCA-water maken

Berichtdoor ErikW » do 23 jun 2022, 17:36

Je eigen week verbruik van het eindproduct zal je wel makkelijk kunnen schatten, denk ik. :)

In de door mij gelezen teksten staan geen adviezen over hoeveelheden of houdbaarheden.
Dus dat is voor mij ook gewoon 'natte' vingerwerk.

Gedestilleerd water is langer houdbaar dan kraanwater.
Donker en koel en zonder zuurstof (dus helemaal afgevuld) is alles ook langer houdbaar.
Hoe hygiënisch werk je? Handschoen aan? Etc.

Ik hoop dat de meer chemische leden hier over de toevoeg-producten iets weten mbt stabiliteit. :?:

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: SCA-water maken

Berichtdoor bobbee » do 23 jun 2022, 18:51

Dank je wel voor deze bijdrage. Ga ik goed doornemen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: SCA-water maken

Berichtdoor ErikW » do 23 jun 2022, 20:16

Graag gedaan!

Filteren is eigenlijk van een onbekend begin naar een onbekend einde.
Je weet dat er minder kalk ontstaat. Geen enkele kennis over smaakinvloed.
De BWT geeft iets magnesium extra maar je kent het vertrekpunt niet en weet niet of het gunstig is voor espresso.
Het zou kunnen dat je gezien je uitgangspunt juist geen magnesium moet toevoegen.

De hier beschreven opzet gaat van een geanalyseerd uitgangspunt met berekende middelen naar een vastgesteld doel.
Resulteert in minder kalk en optimale expressie espresso smaak.

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: SCA-water maken

Berichtdoor Madencio » do 23 jun 2022, 22:09

Zeer fascinerend, heb me iig geabonneerd op de topic. Ga er van het weekend eens goed voor zitten.
... / DF83

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: SCA-water maken

Berichtdoor ErikW » do 23 jun 2022, 22:29

Dank je en veel succes!

Ook leuk te bedenken dat je hier aan de fundamenten van je espresso werkt.

We spreken op dit forum altijd over de essenties als iemand een probeelm heeft.

Heb je wel goede bonen?
Heb je een goede maler?
Heb je een beetje espressomachine en welke instellingen?
Heb je een goede puck-prep?

Kan nog uitbreiden met weegschaal, kopjes etc.

Maar waar blijft het water?

Zeker interessant als je hier met een vrij kleine investering ( zeker tov wat we allemaal aan die hardware besteden!) echt aan een zeer belangrijk fundament kan werken!

Ik schat inclusief de destillateur een kleine 330,- eenmalige kosten.
De doorlopende kosten gaan helemaal niet echt duur zijn behalve de stroom voor destilleren en dat is 2 a 3 uur 108 graden.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: SCA-water maken

Berichtdoor fransg » vr 24 jun 2022, 09:47

Het lijkt mij een Heel Gedoe.

Wel noodzakelijk als je heel slecht kraanwater hebt. In de USA kan het voorkomen dat je kalkrijk grondwater oppompt en het daarmee zou moeten doen, slecht voor smaak en machine, of zoals in Flint waar het water gewoon vies en officieel ondrinkbaar is en waar het zogezegd machtigste en rijkste land op aarde domweg niks aan kan doen.

In NL is het water over het algemeen niet slecht, geen naar chloor smakend bocht uit de kraan.

Wanneer je zelf water aan het bereiden bent moet je er ook echt kijk op hebben. Iets als een 'buffer' in het water is belangrijk zodat het niet zomaar ineens te zuur wordt en je machine opvreet. En de mineralen die je toevoegt / oplost moeten echt super goed zijn opgelost zodat er geen verdwaald korreltje in je magneetventiel de boel in het 100 stuurt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: SCA-water maken

Berichtdoor ErikW » vr 24 jun 2022, 10:24

Heel gedoe?!
Ja Frans, een beetje. Net als het hele espresso zetten eigenlijk maar we doen het toch! :D

Verdeel het beschreven proces in 3 stappen.
I) Analyse, II) ingrediënten voorzien en III) het eigenlijke bereiden. Analoog aan koken.

I) In de analyse doe je onderzoek naar de kraankwaliteit. Dit is in Nederland zeer constant dus hoeft maar zelden herhaald te worden.
Een apparaatje en 2 druppelbuisjes en glaasje water.

II) Ingrediënten klaarmaken..
Tankje gedestilleerd water halen of maken.
De flessen (met de reeds gemaakte) correctievloeistoffen op het aanrecht zetten.
Soms nieuwe correctievloeistof maken maar dit zijn zeer eenvoudige stoffen.

III) Waters en correctievloeistoffen mengen volgens je recept dat je steeds weer gebruikt.

Veel moeilijkheden met oplossen zijn er niet met deze chemicaliën.

Alleen een half aanrecht vol met tankjes en flessen gedurende een 10-tal minuten.

Is het in Nederland niet nodig?
Zeer de vraag! Leiding water smaakt niet echt heel erg lekker. Het kan in andere landen wel erger zijn!
Voor goede espresso maakt het zeer zeker uit en zeker doen omdat we alles goed willen tweaken in onze hobby! :lol:

Daarom backflushen we, reinigen we, hebben we de maalschijven schoon geborsteld, leggen we extra doucheschermpjes klaar.

Op de concoursen zijn de baristaas ervan overtuigd! En wij doen een aardig eind mee!! :o

Met CDS heb je wel een referentie.
We kunnen dan ook beter vergelijkend over onze espresso's praten omdat iedereen met hetzelfde water werkt.
Geproefde verschillen liggen dan alleen aan de boon maler machine (en alle parameters).

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: SCA-water maken

Berichtdoor Frup » vr 24 jun 2022, 10:53

Toch smaakten de espresso's die ik enkele jaren terug in Rome dronk prima.
En ik vermoed zomaar, dat daar géén SCA-water voor werd gebruikt. :D
Ik begrijp het doel van de ultieme koffie wel. Bij ons komt er zacht en, naar mijn mening, lekker water uit de kraan.
Maar het gaat mij te ver om te stellen dat dat water 'niet echt heel erg lekker' is. En dat er zonder SCA water geen lekkere koffie gemaakt zou kunnen worden.
Koffiemakers verworden langzaamaan tot technici en chemici. Willy Wortel is er niets bij.
Dus veel succes met de ultieme water queeste. Mijn koffie blijft vooralsnog zónder correctievloeistoffen uit druppelbuisjes. :lol:
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron