SCA-water maken

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: SCA-water maken

Berichtdoor gilleko B. » di 28 jun 2022, 23:46

D037E257-5202-45CE-B81F-86FF0CAADC12.jpeg
B08DAAF9-08EE-4104-BA81-9D39A8B238F8.jpeg
Mooi

Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: SCA-water maken

Berichtdoor gilleko B. » di 28 jun 2022, 23:47

Zoals beloofd nog iets over temperatuur en TDS-meting.
Spring maar naar de conclusie hoor. Voor mij is dit diep genoeg.

Even heel diep duiken!

De temperatuur heeft heel veel invloed op een TDS-meting.
Bv 1278 μS bij 20 °C en al 1413 μS bij 25 °C.

Hierom de referentietemperatuur gebruiken. Vaak wordt 20 °C of 25 °C aangehouden.

Het een is niet beter dan het andere maar gewoon anders.
Dit wordt veroorzaakt door dat moleculen bij hogere temperatuur gewoon harder bewegen en dus sneller tussen de meetpolen kunnen verplaatsen.

Maar is meer aan de hand.
De temparuurafhankelijk (= verandering van de geleidbaarheid per °C) van het gemeten monster.
De temperatuurafhankelijkheid van elk monster is anders. Het hangt af van de temperatuur en de ionenconcentratie.
De temperatuurafhankelijkheid heeft een positieve correlatie met de temperatuur en negatieve correlatie met de ionenconcentratie. Hoe lager de temperatuur en hoe hoger de concentratie van ionen in oplossing, hoe lager de temperatuurafhankelijkheid.
Een monster kan totaal verschillende temperatuurafhankelijkheid bij verschillende temperaturen en verschillende ionenconcentraties vertonen.

Om de complexe relatie tussen geleidbaarheid, temperatuur en ionenconcentratie te vereenvoudigen, zijn er verschillende temperatuurcorrectiemethoden ontwikkeld om gebruikers tegemoet te komen:
1. Lineair (met behulp van temperatuurcoëfficiënt α)
2. Niet-lineair corrigeren
3. Geen temperatuurcorrectie maar werken naar gelijke monster en sensortemperaturen.

1. Voor medium tot sterk geleidende oplossingen kan een lineaire vergelijking worden gebruikt voor temperatuurcorrectie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de temperatuurcoëfficiënt, die handmatig door de gebruiker wordt ingevoerd. de lineaire temperatuurcoëfficiënt is uniek voor elk monstertype en alleen geldig over een smal temperatuurbereik.

Als de meting bv bij 27 °C plaatsvind wordt met een lineaire temperatuur coëfficiënt van 2% (geldt voor water) per graad naar 25 °C of 20 °C omgezet.

2. Echter is in natuurlijke wateren de temperatuurafhankelijkheid sterk niet-lineair, zodat niet-lineair correctie moet worden gebruikt.
De gemeten geleidbaarheid, κT, is vermenigvuldigd met de temperatuurafhankelijke factor, f25, van de gemeten temperatuur en dus verwezen naar de referentietemperatuur van 25 °C.
De meeste moderne geleidbaarheidsmeters hebben een f25-coëfficiëntentabel die is geprogrammeerd om het leven een beetje gemakkelijker te maken.
Als bijvoorbeeld een andere referentietemperatuur, b.v. 20 °C, is gewenst, het geleidbaarheidsresultaat verwijst naar 25 °C wordt eenvoudig gedeeld door 1,116 (de waarde is overgenomen uit de bovenstaande f25-tabel):

Samenvattend
Hoewel de parameters die worden gebruikt voor het meten van de geleidbaarheid vrij eenvoudig zijn, moet voorzichtigheid worden betracht:
De juiste geleidbaarheidssonde kiezen met de juiste cel-constante voor het monster van belang samen met de geschikte geleidbaarheidsstandaard voor kalibratie zijn absoluut essentieel. De volgende punten helpen bij het verminderen van meetfouten en verhogen op hun beurt de nauwkeurigheid van de uitgevoerde geleidbaarheidsmeting:
 juiste behandeling en opslag van de geleidbaarheidssonde
 correcte kalibratie met verse standaarden voorafgaand aan de meting
 rekening houden met de temperatuur en temperatuurafhankelijkheid van een monster.

Zo dat was wat watermeetkunde!
Ik geloof dat ik een beetje snap maar ben nu wel aan een lekkere espresso toe!

Conclusie:
Voor espresso gewoon een goede 4-polige TDS meter meter met cel-constante van 0.5cm, kalibratievloeistof en temperatuur meten. Eventueel gewoon lineaire correctie toepassen.
En dan....is er koffieAfbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: SCA-water maken

Berichtdoor fransg » vr 01 jul 2022, 10:21

[wijziging: een paar van die spulletjes ben ik al kwijt intussen]
Laatst gewijzigd door fransg op vr 01 jul 2022, 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: SCA-water maken

Berichtdoor gilleko B. » vr 01 jul 2022, 11:20

Overigens, dit bedacht ik net:
IMG_7352.jpg
Als een van de *actieve* forumleden deze meetapparaatjes en de flesjes calibratievloeistoffen wil hebben dan kan die ze komen ophalen!

(Dus niet iemand die nooit of nog maar zelden wat heeft bijgedragen aan de informatie op het forum)
U zijt een goed mens!!!!! Zal eens kijken of ik ook nog wat heb om weg te geven. Ben benieuwd hoe dat bronwater bevalt wat je pas gekocht hebt.

Afbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: SCA-water maken

Berichtdoor fransg » vr 01 jul 2022, 11:52

Ben benieuwd hoe dat bronwater bevalt wat je pas gekocht hebt.
De espresso is erg lekker maar ik heb niet twee identieke machines naast elkaar om te vergelijken, de een met het BWT water en de ander met het Volvic water.

Dus geen idee waarom het zo lekker is. Mogelijk speelt het water een rol maar voorheen vond ik de espresso ook al lekker ;-)

Vies is het in elk geval niet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: SCA-water maken

Berichtdoor manduca » vr 01 jul 2022, 18:42

Overigens, dit bedacht ik net:

IMG_7352.jpg

Als een van de *actieve* forumleden deze meetapparaatjes en de flesjes calibratievloeistoffen wil hebben dan kan die ze komen ophalen!

(Dus niet iemand die nooit of nog maar zelden wat heeft bijgedragen aan de informatie op het forum)
U zijt een goed mens!!!!! Zal eens kijken of ik ook nog wat heb om weg te geven. Ben benieuwd hoe dat bronwater bevalt wat je pas gekocht hebt.

Afbeelding
Ik heb wat gemist zie ik. Ben gek op meet dingetjes... doet me aan mijn goede oude lab-verleden denken.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: SCA-water maken

Berichtdoor fransg » vr 01 jul 2022, 18:57

Omdat ik toch een acaia matje en gewichtje aan Bobbee stuurde en de doos iets te groot was heb ik het opgevuld met de meet-apparaatjes, maar als hij er niks mee doet (en de jongens er ook niet mee willen spelen) kan hij het gewoon weer weggeven. De paar grotere flessen calibratievloeistof paste net weer niet in de doos dus die stuur ik na indien gewenst of ik gooi ze gewoon weg ;-)

Ruimt lekker op! Gister een labvoeding van 26kg weggegeven en drie toongeneratoren (twee oude met buizen erin). En kortgeleden een radio van 65kg die wat kuren had en een scheidingstrafo die ook rond de 20g woog dus het fundament van het huis zal wel iets opgeveerd zijn.

Oh ja en de lab-centrifuge is ook weg ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: SCA-water maken

Berichtdoor ErikvW » vr 01 jul 2022, 19:25

[Kun je natuurlijk wachten op een lollig bedoelde reactie...] Die Londinium R24 is ook heel zwaar! En hij staat ook in de weg!

Toch? :lol:
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: SCA-water maken

Berichtdoor fransg » vr 01 jul 2022, 19:51

jazeker!

en er staan nog wat logge zware dingen, en er zijn nog schilderijen die ik waarschijnlijk niet meer ophang, en veel documenten van jaren die weggegooid kunnen, waarmee steeds meer een overzichtelijke woning overblijft met spullen die ik regelmatig gebruik (zoals de Londinium ;-) )
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: SCA-water maken

Berichtdoor fransg » ma 04 jul 2022, 19:14

Wil je water serieus nemen, dan moet je echt deze boeken lezen:
IMG_7478.jpg
Ik vind het reuze belangwekkende en leesbare werken waar men veel aan heeft.

Zelf heb ze al jaren in huis en ik ben dan ook lang van plan geweest deze eens te lezen.

Het interesseert me echter onvoldoende dus ik wil ze wel opsturen aan een van de actieve leden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron