Tamper station naaldboom

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Tamper station naaldboom

Berichtdoor Madencio » za 17 dec 2022, 10:05

Hoi allemaal!

Volgend projectje is weer in zicht, nu iets kleiner dan een verbouwing gelukkig. Bij mijn verbouwing hebben we ook een naaldboom omgekapt, stond al jaren te bloeien in de achtertuin en was geplant door mijn opa (!) ergens in de jaren 80. Dus hij was zeker wel een jaartje of 40 oud. Het mindere was dat ik ontzettend veel zon in huis misliep, vooral vanaf een uurtje of 4. Enfin, boom omgekapt máár had wel aan de jongens gevraagd of ze wat platen voor mij wilden bewaren. Met één van die platen wil ik een zogenaamde 'tamper station' maken waar ik de P64 op kan zetten en ook waar ik de portafilter in kan houden en tampen etc.
Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand al zoiets soortgelijks gemaakt? Mijn grootste zorg is het uithollen van het hout en dat zo mooi mogelijk willen doen, zonder zichtbare randjes enz. Heb al wat DIY video's gekeken maar veel mensen gebruiken machines waar ik geen beschikking tot heb, vind het ook niet erg om er wat uurtjes aan te zitten en het handmatig te doen.
Goed, ik hoor het graag!
Bijlagen
IMG_20221216_155748.jpg
IMG_20221216_155737.jpg
IMG_20221216_155802.jpg
IMG_20220822_093014.jpg
... / DF83

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor Ypuh » za 17 dec 2022, 10:59

Wat een leuk idee!

Heb geen tips; behalve dat ik je misschien wel een houtbewerker aan kan raden. Zo heb ik zelf de onderstaande snijplank door hen op maat laten maken. Het eindresultaat was boven verwachting van een bedrijfje dat het semi-professioneel/hobbymatig doet, ook met bijbehorende tarieven.

Ook vraag ik me af of je de tamp-base wel zo dicht op je maler wilt. De uitsnedes voor een WDT-tool, tamper en distributor kan ik wel goed begrijpen, maar het lijkt me toch een beetje onhandig om zo dicht bij je maler te tampen, en alles moet dan ook relatief dicht bij de rand van de tafel staan.
Bijlagen
Lariks kopshout snijplank 37x37 (2).jpg
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5644
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor gilleko B. » za 17 dec 2022, 12:01

DeRossi zou je kunnen benaderen. Heb ik prachtige snijplank van. Tis een conifeer, dat hout bevat een soort hars volgens mij, heeft qua onderhoud misschien ook speciaal spul nodig. Heb je geen freesmachine?Afbeelding

Afbeelding



Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor fransg » za 17 dec 2022, 12:08

De mijne ook van DiRossi
ACD2EB9B-68BC-40F0-B3C9-359E726A3E3F.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5644
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor gilleko B. » za 17 dec 2022, 12:10

Ja die man kan echt hele mooie dingen maken, ook op basis van mee te geven maatvoeringen.




Megekor
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 28 jan 2022, 11:31
Contacteer:

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor Megekor » zo 18 dec 2022, 12:33

Hout voor meubels moet je in een gecontroleerde omgeving eerst laten drogen tot het vochtgehalte +/- 10 % is. Daarna pas kan je gaan denken aan bewerken.
ECM Synchronica - Kafatec MC5

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor Dirk Jan » zo 18 dec 2022, 14:23

Ik heb ooit een snijplank van een stuk hardhout gemaakt en die had te kort gedroogd. Ging hij hol staan. Een snede zoals jij hebt is prima, maar inderdaad goed laten drogen.
Qua behandeling voor mijn nieuwe snijplank gebruik ik "Verbeterde Chinese houtolie (Tungolie)" van https://www.hout-olie.nl/contents/nl/d4 ... delen.html. Helemaal tevreden mee.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5644
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor gilleko B. » ma 19 dec 2022, 11:47

Ik heb ooit een snijplank van een stuk hardhout gemaakt en die had te kort gedroogd. Ging hij hol staan. Een snede zoals jij hebt is prima, maar inderdaad goed laten drogen.
Qua behandeling voor mijn nieuwe snijplank gebruik ik "Verbeterde Chinese houtolie (Tungolie)" van https://www.hout-olie.nl/contents/nl/d4 ... delen.html. Helemaal tevreden mee.
Istie olie foodsafe?

Afbeelding


Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor Dirk Jan » ma 19 dec 2022, 12:24

Goede vraag, ga ik de leverancier vragen. Zelf gebruik ik het al jaren op mijn snijplank. Het enige dat ik merk is dat ik ouder ben geworden in die jaren ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Tamper station naaldboom

Berichtdoor Madencio » ma 19 dec 2022, 13:23

Ok ok, thanks allemaal! Ik neem al jullie tips in overweging.
Ik ga zeker eens wat houtbewerkers benaderen, wellicht ook nog even een mailtje naar DiRossi idd. Van de hovenieren had ik begrepen dat het voldoende is om de schijven binnen te laten drogen, als het maar een maandje ofzo droog staat was het voldoende volgens hun. Maar ik zal nog eens wat mensen hierover benaderen.
Ik heb zelf geen freesmachine, heb daar helemaal niet bij stilgestaan. Maar ik sta er wel voor open om zo'n machine te halen. Volgens mij is dat idd wel wat ik zoek!
... / DF83


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten