wat raden jullie aan

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Steekpenning
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 23 mei 2016, 21:25

wat raden jullie aan

Berichtdoor Steekpenning » ma 23 mei 2016, 21:58

Hallo Allemaal,

Ik ben van plan een machine aan te schaffen (liefst een 2 groeps) voor mijn foodtruck.

nu ben ik op locatie nogal beperkt in mijn stroom verbruik (3000 watt)
aangezien ik ook nog een koeling draaiend moet houden zoek ik dus een goede machine met een niet al te hoog wattage

zo,n beetje 2000 watt is de max

het mooiste zou zijn dat ik 1 groep kan uitschakelen, maar volgens mij is dat technisch niet mogelijk.

ik hoor graag wat jullie zouden adviseren

Mvg Erik

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: wat raden jullie aan

Berichtdoor Pti » ma 23 mei 2016, 23:28

Een groep uitschakelen is helaas niet mogelijk, je hebt wel machines met een energie spaarstand maar dat betekend vaak dat de stoomboiler wordt uitgeschakeld wanneer de machine niet in gebruik is. Maar een espressomachine trekt eigenlijk alleen tijdens het opwarmen vanaf kamertemperatuur zijn piekstroom, daarna zijn het slechts korte pulsen om de boel op druk/temperatuur te houden.

Er zijn wel een klein aantal espresso machines die je ook op gas kunt verwarmen, dikwijls zijn dit hendel machines.
bijv: http://casabarista.nl/bezzera-b2000-han ... somachine/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: wat raden jullie aan

Berichtdoor HanR » di 24 mei 2016, 17:52

De elementen in horecamachines bestaan meestal uit meerdere gloeispiralen (ik kan even niet op een beter woord komen). Deze zijn parallel geschakeld. Ik heb pas geleden voor een klant met hetzelfde probleem de schakeling van het element aangepast, zodat hij tussen 2200 en 3400 Watt kan omschakelen. Afhankelijk of hij 10 of 16A ter beschikking op locatie. Gewoon zodat hij de 3e gloeispiraal met een schakelaartje aan of uit kan zetten.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: wat raden jullie aan

Berichtdoor Pti » di 24 mei 2016, 18:16

Dat is inderdaad een hele goede oplossing!

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: wat raden jullie aan

Berichtdoor @3aan » di 24 mei 2016, 19:33

Heb ik ook in m'n Orione.
In de praktijk komt hier echter niets van terecht, aangezien ik dan bij een continue massa volk voor m'n kar de boiler telkens te "Koud" wordt en dus niet op volle snelheid koffies kan blijven maken, bij mij kan ik tussen 1500 en 2500 watt schakelen, met alleen 1500 watt ben ik minimaal 90 minuten aan het voorverwarmen om goed "stabiel" te zijn, ja echt tussen aanhalingstekens, want als ik van acquit ga, dan ben ik ook niet meer te stoppen en dat gebeurt met 1500 watt regelmatig, dat is dus een no-no!
Laatst gewijzigd door @3aan op di 24 mei 2016, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Steekpenning
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 23 mei 2016, 21:25

Re: wat raden jullie aan

Berichtdoor Steekpenning » di 24 mei 2016, 21:34

Dank jullie wel voor deze info. Een hevel machine lijkt mij erg tof maar ook lastig om een continue kwaliteit te waarborgen. Dit probeer ik liever eerst een thuis uit.

HanR zou jij voor mij zo,n schakeling kunnen maken in een Faema E61 2 groeps ?

Nogmaals bedankt voor de tips :D

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: wat raden jullie aan

Berichtdoor HanR » di 24 mei 2016, 21:42

Heb ik ook in m'n Orione.
In de praktijk komt hier echter niets van terecht, aangezien ik dan bij een continue massa volk voor m'n kar de boiler telkens te "Koud" wordt en dus niet op volle snelheid koffies kan blijven maken, bij mij kan ik tussen 1500 en 2500 watt schakelen, met alleen 1500 watt ben ik minimaal 90 minuten aan het voorverwarmen om goed "stabiel" te zijn, ja echt tussen aanhalingstekens, want als ik van acquit ga, dan ben ik ook niet meer te stoppen en dat gebeurt met 1500 watt regelmatig, dat is dus een no-no!
Natuurlijk draait niet iedereen een dergelijke produktie, maar goed om te weten waar ongeveer de ondergrens ligt.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: wat raden jullie aan

Berichtdoor @3aan » wo 25 mei 2016, 09:43

Dank jullie wel voor deze info. Een hevel machine lijkt mij erg tof maar ook lastig om een continue kwaliteit te waarborgen. Dit probeer ik liever eerst een thuis uit.

HanR zou jij voor mij zo,n schakeling kunnen maken in een Faema E61 2 groeps ?

Nogmaals bedankt voor de tips :D
Bij die Faema komt ook nog een flinke pomp zeker qua inschakelmoment (piek) die moet je wel in je berekening meenemen, ik denk dat je het beste in je caravan met een 1 groeps hendel machine zou kunnen bedienen, die wordt voorzien van Flojet (geringe stroom) dan ga je in elk geval met minder problemen van start. ;-)

http://www.facebook.com/A3koffie" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: wat raden jullie aan

Berichtdoor @3aan » wo 25 mei 2016, 09:50

http://www.betekenis-definitie.nl/hevel" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.facebook.com/A3koffie" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: wat raden jullie aan

Berichtdoor Erik82 » wo 25 mei 2016, 14:34

Moet je nou echt 2 keer reclame maken voor je koffiekar in elke post? Lijkt me redelijk onzinnig. In je onderschrift OK maar nu staat hij ook in erboven alsof deze bij je post hoort. Lijkt me niet echt iets toevoegen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten