Melkschuim minder bij tweede kopje

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Melkschuim minder bij tweede kopje

Berichtdoor ronald22 » zo 30 okt 2016, 23:21

Als ik klaar ben met de melk dan is de kwaliteit van het schuim mooier bij het eerste kopje. Wanneer ik het tweede kopje met melk schenk is deze veel dunner. Ik draai de melk in het kannetje zo goed als mogelijk dmv van het draaien van het kannetje.

Kennen jullie dit ook en wat zou ik het beste kunnen doen?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Melkschuim minder bij tweede kopje

Berichtdoor Spironski » ma 31 okt 2016, 02:39

Soms roer ik de boel gewoon heel even door met een lepeltje. Als je nog een ander kannetje hebt zou je ook kunnen overgieten. Met het draaien van je melkkannetje draai je de melk wel rond, maar als er al een scheiding heeft plaatsgevonden tussen belletjes en melk, krijg je boven-beneden op die manier toch niet goed gemend.

Probeer de tijd tussen opschuimen en uitschenken zo kort mogelijk te houden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Melkschuim minder bij tweede kopje

Berichtdoor ronald22 » ma 31 okt 2016, 09:02

Bedankt voor de tip
Het gebeurd zelfs met het espro toroid v2. Had er toch iets betere resultaten van verwacht maar dat kan aan mij liggen
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Melkschuim minder bij tweede kopje

Berichtdoor bobbee » ma 31 okt 2016, 09:06

Ja, je zuigt hoogstwaarschijnlijk teveel lucht in de melk in het begin. Eerder overgaan tot whirlen en de melk mixt beter. Ook wordt latte art dan makkelijker.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Melkschuim minder bij tweede kopje

Berichtdoor ronald22 » ma 31 okt 2016, 09:27

Dat zou best kunnen zijn. Dus eerder de pitch laten zakken?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Melkschuim minder bij tweede kopje

Berichtdoor bobbee » ma 31 okt 2016, 09:32

Eerst even de stoomtip aan het oppervlak van de melk waardoor je lucht erin zuigt en dan de stoomtip verder in de melk zodat die gaat whirlen, spinnen, draaien, kolk vormen of hoe je het ook wilt noemen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

winkje
Berichten: 102
Lid geworden op: di 17 aug 2010, 22:42
Locatie: Houten

Re: Melkschuim minder bij tweede kopje

Berichtdoor winkje » ma 31 okt 2016, 13:20

Hi,

Ik vermoed dat je bij je eerste kopje vooral het meest 'romige' deel uitschenkt zodat voor het kopje het meer 'melkige' deel overblijft. Bij 2 kopjes schenk ik vaak een eerste romige 'slokje' in een apart kopje / pitcher; netjes walsen, uitschenken. Voor 2e kopje het 'apart' gezette slokje weer terug in de pitcher met overige melk; opnieuw walsen en uitschenken. Zo krijg ik de 2 kopjes enigzins gelijkwaardig. Ik moest even oefenen op de hoeveelheid van het 'slokje' maar oefening baart kunst in deze...

Overigens wordt dit effect sterker naarmate je teveel lucht in je melk brengt (teveel stretchen) en er duidelijke een 'romig' deel en 'melkig' deel ontstaat in plaats van een egaal microfoam in de hele pitcher - wat je voor Latte art wilt wilt hebben.

Zoals Bobbee ook al opmerkt lijkt het erop dat je de melk teveel 'stretcht'. Voor latte art probeer ik maar ca 20% meer volume te krijgen.

Groet, Vincent

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: RE: Re: Melkschuim minder bij tweede kopje

Berichtdoor ronald22 » ma 31 okt 2016, 14:42

Hi,

Ik vermoed dat je bij je eerste kopje vooral het meest 'romige' deel uitschenkt zodat voor het kopje het meer 'melkige' deel overblijft. Bij 2 kopjes schenk ik vaak een eerste romige 'slokje' in een apart kopje / pitcher; netjes walsen, uitschenken. Voor 2e kopje het 'apart' gezette slokje weer terug in de pitcher met overige melk; opnieuw walsen en uitschenken. Zo krijg ik de 2 kopjes enigzins gelijkwaardig. Ik moest even oefenen op de hoeveelheid van het 'slokje' maar oefening baart kunst in deze...

Overigens wordt dit effect sterker naarmate je teveel lucht in je melk brengt (teveel stretchen) en er duidelijke een 'romig' deel en 'melkig' deel ontstaat in plaats van een egaal microfoam in de hele pitcher - wat je voor Latte art wilt wilt hebben.

Zoals Bobbee ook al opmerkt lijkt het erop dat je de melk teveel 'stretcht'. Voor latte art probeer ik maar ca 20% meer volume te krijgen.

Groet, Vincent
Bedankt voor de tips.
@Vincent

Dus voor het tweede kopje ga je de melk, waarvan het eerste slokje heb toegevoegd in het kannetje, opnieuw schuimen?

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

winkje
Berichten: 102
Lid geworden op: di 17 aug 2010, 22:42
Locatie: Houten

Re: Melkschuim minder bij tweede kopje

Berichtdoor winkje » ma 31 okt 2016, 16:07

Hi,

Niet opnieuw 'schuimen' ! - alleen apart gehouden 'slokje' toevoegen in je pitcher, walsen en weer in het 2e kopje uitschenken. Ik ga er dan wel vanuit dat je beide koffie dan al (tegelijkertijd) hebt gezet zodat je qua melk schenken in een keer door kunt.

Mocht je 'kopje na kopje' qua koffie willen werken, dan zou ik steeds opnieuw de melk prepareren in een kleinere pitcher. Is trager maar ook overzichtelijker. Qua 'uitserveren' zet je alleen geen 2 koffie tegelijk op tafel......

Groet, Vincent

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Melkschuim minder bij tweede kopje

Berichtdoor ronald22 » ma 31 okt 2016, 16:33

Ik begrijp het. Bedankt voor de tip. Ik gooide het eerste altijd weg omdat dit te dik was
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron