Voorgeschreven recepten?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Voorgeschreven recepten?

Berichtdoor Powerreserve » ma 23 sep 2019, 10:50

Een vraag voor de branders op dit forum.

Ik zit zelf nogal in de experimentele fase qua bonen en branders en merk dat bij elke nieuwe zak bonen dat ik niet alleen de molen opnieuw moet afstellen maar eigenlijk het hele recept: hoeveelheid koffie maalsel, maalgraad, brewratio, temperatuur en doorlooptijd.

Ik vraag me af of de branders zelf een ‘optimaal’ recept voor ogen hebben voor hun versgebrande bonen? Zoiets als 17,2 gr in, 35gr uit op 93 graden met een doorlooptijd van +/- 32 sec (oid)

Of is dit te lastig ivm alle omgevingsvariabelen die pp anders kunnen zijn?



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Voorgeschreven recepten?

Berichtdoor Powerreserve » do 26 sep 2019, 17:08

Bump


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Voorgeschreven recepten?

Berichtdoor Pti » do 26 sep 2019, 18:49

Ik vind het erg lastig, het is voor mij veel makkelijker om iemand die worstelt via het recept de juiste/een makkelijkere richting op te helpen dan om een startpunt voor te stellen.

Veel machine factoren bepalen of eigenlijk beperken je in wat wel en niet kan. Frans toonde dat bijvoorbeeld mooi aan toen hij met de digitaal instelbare pre-infusie op zijn Londinium heel makkelijk kon switchen van medium/donkere roast en lage dosering naar zeer lichte roasts en extreem hoge doseren en toch iets drinkbaar kon blijven brouwen.

Maar niet iedereen kan zo veel aanpassen en tweaken aan zijn machine om alle roasts op hun ideale manier te bereiden.
Gelukkig hoeft dat ook eigenlijk niet, want als je gewoon een basisrecept zoekt wat goed werkt op een koffie die je graag of vaak drinkt. Dan kun je in dát recept gewoon minimale aanpassingen maken om zo de smaak wat meer te sturen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld het espresso kompas van Barista Hustle gebruiken.
Bijlagen
espresso-compass-670x1024_1024x1024.jpg

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voorgeschreven recepten?

Berichtdoor bobbee » do 26 sep 2019, 19:13

Goed antwoord!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Voorgeschreven recepten?

Berichtdoor Powerreserve » do 26 sep 2019, 20:13

Dankjewel!

Ik snap de complexiteit en tegelijkertijd kan ik me ook voorstellen dat je als brander met een bepaalde boon een specifieke smaak nastreeft in het brandproces. En dat je deze smaak zelf ervaart onder bepaalde condities cq jouw recept, gebaseerd op je eigen apparatuur.

Het kompas geeft mij iig weer een mooi overzicht van hoe zaken aan te passen om tot een gewenste smaak te komen.

We gaan weer verder tweaken & tunen


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Voorgeschreven recepten?

Berichtdoor Tekork » vr 27 sep 2019, 10:40

Misschien heb je hier nog wat aan uit het draadje optimaliseren van espresso: 10e post van Erik.

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... 754#p64394
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Voorgeschreven recepten?

Berichtdoor Powerreserve » vr 27 sep 2019, 10:58

Hier heb ik zeker wat aan: bedankt voor het delen


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron