Latte maken, portafilter met spout en bottemless portafilter,

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Latte maken, portafilter met spout en bottemless portafilter,

Berichtdoor gilleko B. » za 28 sep 2019, 11:18

Heb al eens eerder gepost dat ik mijzelf uit mijn routine wil trekken en mijn koffietechniek weer een stapje omhoog wil brengen. Betere mandjes , brewratio's structureren, bottemless portafilter, en, last but not least, ervaringen lezen en delen op dit forum.

Voor mijn betere helft maak ik nog steeds latte's en doe dat ook.met een bottemless filter. Sinds ik dat doe hoor ik dat de koffie anders smaakt dan vroeger, I quote, belletjes in de melk en koffie is minder zachtAfbeelding.

Die belletjes kloppen inderdaad bij gebruik van de bottemless bij maken van een latte.

Heb eea uitgetest met spout en zonder, en idd, melkfoam is anders. Zie bijgaand 2 voorbeelden. Belletjes iedere keer weer terwijl ik wel microfoam in de melkpitcher heb.

Vraag: wat ik hiervan de reden kunnen zijn?AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Latte maken, portafilter met spout en bottemless portafilter,

Berichtdoor Pti » za 28 sep 2019, 11:57

Ik denk dat je iets meer crema en mogelijk warmte hebt doordat je niks verliest aan de bodem en uitlopen van de portafilter. Dit crema reageert vervolgens met de melk.

Probeert eens een klein wolkje melk met een lepeltje door de espresso te roeren en daarna pas je latte maken en kijk of dat helpt. Het is puur cosmetisch, blind zou je het niet moeten kunnen proeven tenzij je natuurlijk ook met andere koffie of voorheen met een koude filter drager werkte.

Nice art BTW!

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Latte maken, portafilter met spout en bottemless portafilter,

Berichtdoor gilleko B. » za 28 sep 2019, 12:03

Ik denk dat je iets meer crema en mogelijk warmte hebt doordat je niks verliest aan de bodem en uitlopen van de portafilter. Dit crema reageert vervolgens met de melk.

Probeert eens een klein wolkje melk met een lepeltje door de espresso te roeren en daarna pas je latte maken en kijk of dat helpt. Het is puur cosmetisch, blind zou je het niet moeten kunnen proeven tenzij je natuurlijk ook met andere koffie of voorheen met een koude filter drager werkte.

Nice art BTW!
Dank, hmm zijn geen gelijkmatige latte's maar ik doe mijn bestAfbeeldingAfbeelding. Ga het straks gelijk proberen. Nogmaals dank.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Latte maken, portafilter met spout en bottemless portafilter,

Berichtdoor Powerreserve » za 28 sep 2019, 13:44

Mooie art Gilleko: zo ver ben ik nog lang niet.

Ik maak ze ook met bottomless portafilter maar heb wel gladdere foam. Het ruim walsen lijkt veel verschil te maken. Qua art kom ik niet verder dan een oud Hollansch wolkenpartijtje met sportstrepen...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Latte maken, portafilter met spout en bottemless portafilter,

Berichtdoor gilleko B. » za 28 sep 2019, 13:51

Mooie art Gilleko: zo ver ben ik nog lang niet.

Ik maak ze ook met bottomless portafilter maar heb wel gladdere foam. Het ruim walsen lijkt veel verschil te maken. Qua art kom ik niet verder dan een oud Hollansch wolkenpartijtje met sportstrepen...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Thx, advies: kijk eens op Instagram naar Jericho Chen of Shaw Chen. Die Chinese knulletjes zijn daar erg bedreven in. Hoeft niets over de smaak te zeggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Latte maken, portafilter met spout en bottemless portafilter,

Berichtdoor gilleko B. » zo 29 sep 2019, 11:54

Ik denk dat je iets meer crema en mogelijk warmte hebt doordat je niks verliest aan de bodem en uitlopen van de portafilter. Dit crema reageert vervolgens met de melk.

Probeert eens een klein wolkje melk met een lepeltje door de espresso te roeren en daarna pas je latte maken en kijk of dat helpt. Het is puur cosmetisch, blind zou je het niet moeten kunnen proeven tenzij je natuurlijk ook met andere koffie of voorheen met een koude filter drager werkte.

Nice art BTW!
Dank, hmm zijn geen gelijkmatige latte's maar ik doe mijn bestAfbeeldingAfbeelding. Ga het straks gelijk proberen. Nogmaals dank.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Thx Pti, klopt als een bus. Belletjes zijn weg microfoam ontwikkelt zich qua structuur in de koffie weer als "smooth paint". Ook de Tip van Powerreserve heeft hier een bijdrage geleverd. Betere helft ook weer blij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron