8 gram of toch niet?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: 8 gram of toch niet?

Berichtdoor bobbee » wo 20 nov 2019, 19:35

Voor een enkele espresso wordt uitgegaan van 25 a 30 ml oftwel gram.
De standaard Italiaanse verhouding is 1 espresso 30ml, 2 espresso 60 ml uit respectievelijk 7 en 14 gram gemalen koffie.

Echter, met de komst van single origin koffie en de trend om lichter te gaan branden is die verhouding op de schop gegaan.
Zo haal je nu uit 17 á18 gram goede single origin koffie ongeveer 30 ml espresso. (dit zijn geen vaste gegevens en variabel!) Ga je daar meer uittrekken zoals het geval bij de Italiaanse standaard, dan zul je proeven dat de pure smaak, de origine van de boon erg verdunt is en veel te bitter is. Eigenlijk blijft er niet veel van over. Ook is het mondgevoel veel dunner.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: 8 gram of toch niet?

Berichtdoor koffiedikkertje » wo 20 nov 2019, 20:23

lees ik nu goed dat je adviseert om voor een enkele espresso alsnog 17 a 18 gr koffie te gebruiken in 30ml?

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: 8 gram of toch niet?

Berichtdoor Keyser » wo 20 nov 2019, 21:04

lees ik nu goed dat je adviseert om voor een enkele espresso alsnog 17 a 18 gr koffie te gebruiken in 30ml?
Ik heb zojuist geleerd dat ik ook enkel enkele espresso drink met mijn 34 - 42 gram Afbeelding

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: 8 gram of toch niet?

Berichtdoor koffiedikkertje » wo 20 nov 2019, 21:21

42 gram is 21 gram droge koffie..als dat zo doorgaat adviseren ze straks om een pondspak als enkele espresso te gebruiken. Vreemd dat we in korte tijd zijn gegaan van 7 a 8 gram koffie voor een enkele espresso naar gemiddeld 18 gram koffie voor een enkele. Hebben we ondanks alle experts toch jarenlang het verkeerd gedaan.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: 8 gram of toch niet?

Berichtdoor GuidovW » wo 20 nov 2019, 22:22

42 gram is 21 gram droge koffie..als dat zo doorgaat adviseren ze straks om een pondspak als enkele espresso te gebruiken. Vreemd dat we in korte tijd zijn gegaan van 7 a 8 gram koffie voor een enkele espresso naar gemiddeld 18 gram koffie voor een enkele. Hebben we ondanks alle experts toch jarenlang het verkeerd gedaan.

Hoezo dan?
Bobbee heeft hierboven uitgelegd dat e.e.a. te maken heeft met lichtere branding en single origin....
Maar het belangrijkste is, m.i. dat je een heerlijk bakje koffie hebt.
Dat wordt bepaald door de sterkte en de balans tussen bitter en zuur.

Als dat voor jou 7/30 gr bij de ene boon of 15/30 gr bij de andere boon is, maak jij uit.
Dat is namelijk het leuke van rommelen met je hoeveelheid, maalgraad en temperatuur. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: 8 gram of toch niet?

Berichtdoor Keyser » wo 20 nov 2019, 22:30

Sorry ik ben niet duidelijk geweest in mijn bericht. Ik maak gebruik van een filterbakje dat exact is gemaakt voor 17 gram. Dat dosseer ik 1 hoger en lager. Daarmee kan ik dan uiteindelijk nog spelen.
Sommigen gebruiken 14 gram, anderen 21 en alles daartussen. In een workshop raadde ze 19 gram aan. Volg jij het nog?
Ik heb het voor nu even los gelaten en gekozen voor 17 gram te gaan. Ik vind dat momenteel prettig.

In de praktijk neem ik altijd 17 gram koffie. Dan ga ik voor een bepaalde brewratio en om die te halen pas ik mijn maalgraad aan.
Voor sommige bonen is dat meer gram espresso (natte koffie ) dan voor andere bonen. Maar de gemalen koffie blijft hetzelfde.
Dus als voorbeeld 17 gram gemalen bonen erin en tussen de 34 en 42 gram eruit. Maar die waarden staan niet vast. Het is smaak afhankelijk. Dus een richtlijn.

'The Espresso Compass' van Barista Hustle is erg handig. Ik beheers die nog niet helemaal, maar het werkt wel



koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: 8 gram of toch niet?

Berichtdoor koffiedikkertje » wo 20 nov 2019, 22:34

Ja maar ik wil graag weten waar dat toch wel grote verschil ineens vandaan komt , gebruik van lichtere branding of single origins waren er al langer op de markt en verklaart het volgens mij maar ten dele.

Vroeger was het zo dat ook hier geadviseerd werd om gemiddeld 8:gram koffie te gebruiken voor 30 ml koffie dus zeg maar ongeveer 1 op 3.8 . Nu is dat 1 sta tot 2 . Dus 8 gram koffie voor 16 ml.En dat verschil vind ik nogal groot. Want als ik dan een redelijke hoeveelheid koffie in mijn kopje wil spreek 30 ml is dat vijftien gram koffie ipv 8 gram.. dus bijna een verdubbeling.zal,wel kloppen maar vind die omslag nogal groot.
Laatst gewijzigd door koffiedikkertje op wo 20 nov 2019, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: 8 gram of toch niet?

Berichtdoor koffiedikkertje » wo 20 nov 2019, 22:44

Sorry ik ben niet duidelijk geweest in mijn bericht. Ik maak gebruik van een filterbakje dat exact is gemaakt voor 17 gram. Dat dosseer ik 1 hoger en lager. Daarmee kan ik dan uiteindelijk nog spelen.
Sommigen gebruiken 14 gram, anderen 21 en alles daartussen. In een workshop raadde ze 19 gram aan. Volg jij het nog?
Ik heb het voor nu even los gelaten en gekozen voor 17 gram te gaan. Ik vind dat momenteel prettig.

In de praktijk neem ik altijd 17 gram koffie. Dan ga ik voor een bepaalde brewratio en om die te halen pas ik mijn maalgraad aan.
Voor sommige bonen is dat meer gram espresso (natte koffie Afbeelding) dan voor andere bonen. Maar de gemalen koffie blijft hetzelfde.
Dus als voorbeeld 17 gram gemalen bonen erin en tussen de 34 en 42 gram eruit. Maar die waarden staan niet vast. Het is smaak afhankelijk. Dus een richtlijn.

'The Espresso Compass' van Barista Hustle is erg handig. Ik beheers die nog niet helemaal, maar het werkt wel Afbeelding
Gezien maar er staat ook,,won,t work for espresso.,

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 8 gram of toch niet?

Berichtdoor bvds » wo 20 nov 2019, 22:56

Als je 8 gram op 30 ml lekker vindt gewoon doen.

Voor espresso wordt vandaag de dag uitgegaan (en al lang trouwens) van een brew ratio van 40-60%. Daarboven van ristretto en daaronder van lungo. En ook dat is maar een indeling.

Weinig koffie op veel water komt volgens mij vooral uit de tijd dat zwartgeblakerde boontjes met een hoog robusta aandeel in de mode waren. En men ook rustig uitging van 96 graden zettemperatuur en 9-15 bar druk.

Als je met een wat lichter gebrande SO bij zeg 92 graden en een 6 bar druk op een 25-30% brew ratio gaat zitten, dan hou je maar bar weinig body over. En de smaakbalans is ook niet zo best. Dan hou je zoiets als Nespresso over.

Smaken veranderen. Maar alles kan en mag. Dat is het leuke. No rules.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: 8 gram of toch niet?

Berichtdoor bobbee » wo 20 nov 2019, 23:12

Er is eigenlijk maar 1 juiste aanpak voor het persoonlijke antwoord.

Probeer de brew ratio van 50% zelf eens tot in de puntjes te tweaken. Dus gewicht /maalgraad (je hoeft minder fijn te malen dus compleet andere smaak alleen al daardoor) /doorlooptijd/temperatuur/beetje pre infusie etc en proef het zelf.
Ik wil het niet beter weten ofzo en ook niet zeggen dit of dat is beter, of dit moet en dat mag niet, het smaakt in mijn beleving gewoon lekkerder.

En om toch nog even terug te komen op de omslag, de brew ratio van 50% was al standaard aanpak toen ik begon met serieus koffie brouwen. Dat was in 2012 dus echt al een tijd.
Er is ook al heel veel over geschreven en uitgelegd in verschillende topics, moet vast terug te vinden zijn.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron