Puck en of cookie uiterlijk na zetten

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Evdkamp
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 09:41

Re: Puck en of cookie uiterlijk na zetten

Berichtdoor Evdkamp » vr 22 mei 2020, 12:56

Hehe,....

Die had ik nog niet gezien 🙄

Geen koffie voor ons dus
|| Izzo Alex Duetto III || Eureka Mignon Specialita ||

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Puck en of cookie uiterlijk na zetten

Berichtdoor cremalover » vr 22 mei 2020, 13:19

Alle koffie knapt op van een klein beetje suiker vind ik.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Puck en of cookie uiterlijk na zetten

Berichtdoor bobbee » vr 22 mei 2020, 13:56

Alle koffie knapt op van een klein beetje suiker vind ik.
Zelfde wat je kunt zeggen als je een desembrood met een klein beetje gist verrijkt.
Ik stoei daar af en toe mee, wat mijn gevoel betreft.
Ik wil het altijd zo puur mogelijk houden. Dus koffie zonder suiker. (eerlijk gezegd vind ik suiker niet lekker in de koffie. Ook niet opknappen. Het zoet vind ik niet lekker maar dat is mijn smaak en niet van een ander) Desembrood zonder gist id ook puur Maar in principe is het gewoon een aanvulling. En als je starter net even njet wilt kan een klein beetje gist net dat zetje geven. Qua smaak pak je die gewoon van de desem uiteraard.
Dus ja, hoe puut is puur denk ik dan. Zeker als ik savonds weer eten maak en er kruiden, zout en peper aan toevoeg terwijl de groente zelf ook al smaak heeft.
Enfin, dat dus. Sorry, beetje off topic geleuter van mij.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Puck en of cookie uiterlijk na zetten

Berichtdoor fransg » vr 22 mei 2020, 14:07

Koffiemakker Jan, die een poos geleden wat tijd heeft besteed aan het napluizen van patenten en technieken op het gebied van smaak van voedsel, vertelde me dat een minieme hoeveelheid suiker het bitter kan weghalen terwijl je het zoet ervan nog lang niet proeft.

Mensen die suiker aan de espresso toevoegen gooien er doorgaans zoveel in dat het erg zoet wordt terwijl de smaak, indien de bonen niet helemaal optimaal waren, al iets kan verbeteren door véél minder suiker.

Met name ten behoeve van het weghalen van bittere smaken in fabrieksmatig voedsel (potten, blikken, sauzen etc) wordt er veel verdiend aan toevoegingen die door hun 'natuurlijke' herkomst niet per se als ingrediënt hoeven te worden vermeld op het etiket.

Maar nog steeds verdient het de voorkeur bonen te gebruiken die van zich eigen wél lekker zijn en wél lekker zijn gebrand.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Puck en of cookie uiterlijk na zetten

Berichtdoor cremalover » vr 22 mei 2020, 16:32

Alle koffie knapt op van een klein beetje suiker vind ik.
Zelfde wat je kunt zeggen als je een desembrood met een klein beetje gist verrijkt.
Ik stoei daar af en toe mee, wat mijn gevoel betreft.
Ik wil het altijd zo puur mogelijk houden. Dus koffie zonder suiker. (eerlijk gezegd vind ik suiker niet lekker in de koffie. Ook niet opknappen. Het zoet vind ik niet lekker maar dat is mijn smaak en niet van een ander) Desembrood zonder gist id ook puur Maar in principe is het gewoon een aanvulling. En als je starter net even njet wilt kan een klein beetje gist net dat zetje geven. Qua smaak pak je die gewoon van de desem uiteraard.
Dus ja, hoe puut is puur denk ik dan. Zeker als ik savonds weer eten maak en er kruiden, zout en peper aan toevoeg terwijl de groente zelf ook al smaak heeft.
Enfin, dat dus. Sorry, beetje off topic geleuter van mij.
Gist in mijn brood is voor mij uit den boze.Nooit gebruikt.
Met suiker is het zo dat ik een heel klein beetje lekker vind.Zeg een derde theelepeltje. Haalt de scherpe randjes weg.

Maar ik ben van mening dat de smaak zuur niks in espresso te zoeken heeft.
Ik hou van bitter en zoet.
Laatst gewijzigd door cremalover op vr 22 mei 2020, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Evdkamp
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 09:41

Re: Puck en of cookie uiterlijk na zetten

Berichtdoor Evdkamp » vr 22 mei 2020, 18:40

Toch weer nieuwe ronde nieuwe kansen

17 in
Na 7 sec eerste drup
24 sec na eerste drup stop
38 Gr uit
Temp 96

Lekker kopje met een fris zuurtje een stuk beter te drinken!

Als ik hem nu door zou laten gaan naar 30 sec. Zou dat zuurtje dan minder moeten worden?
|| Izzo Alex Duetto III || Eureka Mignon Specialita ||

Gebruikersavatar
surging
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 09 mar 2020, 19:00
Locatie: Eindhoven

Re: Puck en of cookie uiterlijk na zetten

Berichtdoor surging » zo 02 aug 2020, 16:52

Viel mij vandaag iets opmerkelijk op bij het zetten van de nieuwe lichte Rwanda van ORcoffee.

Pucks kwamen er gestipt uit: (de 2 donkere zijn die van vandaag)
Afbeelding

Was me nog niet eerder opgevallen. Heb bij het zetten wel wat droge plekken onder de portafilter, maar loopt er verder mooi uit in 1 lijntje zonder spetters.
Zijn lange shots van 30-40 seconden met flow profiling volgens een lever profiel. Smaak is top!

Zou ik channeling kunnen verminderen met betere distributie/betere maler? De huidige moet heel fijn afgesteld worden om genoeg weerstand te geven waardoor hij wel wat gaat clumpen.
Profitec Pro 700 flow control - Compak E5 OD

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Puck en of cookie uiterlijk na zetten

Berichtdoor fransg » zo 02 aug 2020, 17:27

Die E5 is best goed.

Smaak in de cup is wat telt, het uiterlijk van de puck is minder van belang. Leuk om het te bestuderen en te zien of je e.e.a. kunt verklaren. Mogelijk hingen op die plekken wat langer de laatste droppels espresso, mogelijk zat de portafilter langer in de zetgroep dan voorheen, eer je de puck eruit klopte? Van die dingen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
surging
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 09 mar 2020, 19:00
Locatie: Eindhoven

Re: Puck en of cookie uiterlijk na zetten

Berichtdoor surging » di 04 aug 2020, 14:08

Dat van die druppels kan het wel zijn ja. Het is gewoon interessant dat dit de eerste koffie is waar het me opvalt na 1,5 jaar gebruik.
Ik weet dat uiterlijk van pucks minder zegt dan mensen vermoeden haha
Profitec Pro 700 flow control - Compak E5 OD


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron