Filter- en espressokoffie malen

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
vhooij
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 08:51

Filter- en espressokoffie malen

Berichtdoor vhooij » wo 26 aug 2020, 17:01

Hallo, ik kijk al een tijdje mee op dit forum en ben met alle tips inmiddels in staat om een (naar mijn mening) erg fijne espresso te brouwen. Ik ben in het bezit van een La Nuova Era Cuadra met een Mazzer Mini maler ernaast.
Mede door de coronacrisis ben ik echter ook weer bij de aloude filterkoffie teruggekomen. In het (thuis)werkende bestaan is het soms lastig de tijd te vinden om een goede espresso te draaien, en ach een mooie bak filterkoffie is een hele fijne afwisseling.
Maar ja, ook daarin doorloop je dan weer een leercurve. Van de rode baksteen naar de betere koffie was inmiddels een no-brainer. En dan is de stap naar zelf malen zo ongeveer automatisch gemaakt.
Daar staat dan de Mazzer. En daar komen mijn vragen. De Mazzer is traploos instelbaar via een draaischijf van ca 180 graden, met indicatiecijfers van 1 tot 6. Voor een espresso zit ik ergens tussen maalgraad 2 en 3, vrij fijn uiteraard. Soms een paar millimeter naar links of rechts afhankelijk van de koffie die erin gaat, maar altijd rond die koers.

Bij het malen van filterkoffie dacht ik dat ik wel ergens in het grovere segment zou uitkomen, zeg rond maalgraad 4 of 5. Ik kom na flinke trial and error echter uit op een maalgraad die net een halve cm rechts van mijn espressomaling zit, ook tussen de 2 en de 3 dus, maar dan tegen de 3 aan. Trekt uiteindelijk prima koffie, maar stelt me wel de vraag wat ik ik vredesnaam moet doen met de rest van de 160 graden aan maalschijf-instelling? Fijner dan 2 geeft maalsel dat volgens mij nog voor Turkse koffie gebruikt kan worden. Maalgraad 3 of hoger levert zulke grove koffie op dat ik geen zetmethode kan bedenken die daarvoor geschikt is. Natuurlijk, french press vraagt iets grovers, maar ook daarvoor kom ik echt niet boven de 3 uit, anders trek ik er geen fatsoenlijke hoeveelheid smaak meer uit.
Of zijn er koffiesoorten die om een véél (maar dan ook echt veel) grovere maalgraad vragen?

Vervolgens ga ik lezen, hier en op andere fora, en lees ik dat dit soort espressomalers eigenlijk niet geschikt zijn voor filterkoffie. Confusing. Dan heb ik dus een maalspectrum van poedersuiker tot hagelslag XL alleen voor espresso?? Dat kan niet de gedachte van mr Mazzer geweest zijn toch?

Waarom is een (espresso)maler als deze Mazzer niet geschikt voor filterkoffiemaalsel? Wat is de technische gedachte daarachter? En waarom zijn handmalers (Lido, Kimu etc) wel voor beiden geschikt, of is dat ook meer van 'dat het kan wil niet zeggen dat het goed is'?
Afijn, heel verhaal, maar ben benieuwd naar jullie deskundige inzichten.
Vriendelijke groet, Victor


Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron