Doe eens...een andere stoomtip

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Doe eens...een andere stoomtip

Berichtdoor turboyeast » zo 06 sep 2020, 11:01

LS.,
Mijn Faema is voorzien van een nogal grove stoomtip. Vier gaatjes van 1.5 mm zorgen voor flink wat "dampfpower". Nadeel daarvan is dat de melk (meestal) al heet is voordat je mooie melkschuim hebt. Heb wat zitten experimenteren met een andere stoomtip. Speciaal voor de Faema een RVS dopmoer besteld in de maat M10x1 (let op de afwijkende spoed van 1 mm tov de standaard 1.25 mm).
Ook geprobeerd om onder een hoek van 25 graden te boren, maar dat heeft me vier 1 mm boortjes gekost.... :evil:
Het eindresultaat is dus een een gaatje van 1.5 mm recht op het hart van de dopmoer. Het verschil met de oude situatie is toch wel verbluffend...veel mooiere en fijnere melkschuim. Ik kan het nu ook veel beter doseren...
Leuk om mee te spelen....
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Doe eens...een andere stoomtip

Berichtdoor GuidovW » zo 06 sep 2020, 11:52

Leuk. :D

Ik heb hetzelfde gedaan voor mijn LPP en het opschuimen gaat nu echt veel beter.
De dopmoer heeft wel veel randjes, waar makkelijk melkresten achter blijven.
En ik moet dus eigenlijk wel een ‘professionalisering slag’ maken.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron