Dubbele espresso met Pavoni?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Brahimski
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 09 sep 2020, 22:52

Dubbele espresso met Pavoni?

Berichtdoor Brahimski » za 26 sep 2020, 07:55

Ik ben sinds kort in de weer met een La Pavoni. Ik gebruik de dubbele basket waar ongeveer 14 gram in gaat. Als ik de hendel vervolgens 1 keer op en neer beweeg (na boven een aantal seconden te hebben gewacht voor de pre-infusie) krijg ik er ongeveer 30-35 ml uit. Volgens mij drinken veel mensen met een ratio van ongeveer 1:2. Maar wat drink ik dan? Is dit een 2 keer zo sterke espresso? Want een espresso is volgens mij 7 gram en 25-30ml. En hoe maak ik dan met een Pavoni een dubbele espresso, dus 75-90ml? Is dat een kwestie van de lever langzaam helemaal omhoog doen, even wachten en weer naar beneden? Benieuwd wat de meesten hier drinken en of die meestal voor een extra sterke met weinig ml gaan.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Dubbele espresso met Pavoni?

Berichtdoor Dirk Jan » za 26 sep 2020, 09:04

Sinds maart werk ik ook met een La Pavoni, de Europiccola. Het bakje dat ik gebruik, daar gaat maximaal 13 gram in en ik werk met 12,5 gram. Bij de espresso die ik lekker vind is de verhouding ongeveer 1: 2,5.
12,5 gram gemalen in en 30 gram vloeibaar eruit.
Bij de ene koffieboon gaat dat net in één hendel beweging, bij de andere koffieboon moet ik na één beweging de hendel weer rustig naar bovenhalen en daarna meteen weer naar beneden totdat ik de 30 gram koffie heb.
De ene keer smaakt hij goddelijk en de andere keer ietsjes minder. En ik ben daar lekker mee bezig om uit te vogelen hoe dat nou komt en stel iets bij en proef weer. En dan valt het mee of tegen. De variabelen probeer ik zo ordentelijk mogelijk te wijzigen. Maar dat loopt soms meesterlijk uit de hand en dan begin ik weer opnieuw.
Succes!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Dubbele espresso met Pavoni?

Berichtdoor GuidovW » za 26 sep 2020, 21:38

Het klopt wat je schrijft, een traditionele espresso is ongeveer 7 gr. bonen voor rond de 30 gr. koffie.

Tegenwoordig wordt meestal de ratio gebruikt.
Ik gebruik 18gr. baskets, met 15 gr grounds en houd meestal 1:2 aan (30 gr espresso).
Momenteel 1:2,3, (35gr. espresso) wat de smaak van m’n huidige bonen ten goede komt.

Als je de lever een 2e keer omhoog zou doen en vers water door dezelfde grounds, krijg je geen dubbele espresso, maar een lungo.
Je koffie wordt dan bitterder.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Brahimski
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 09 sep 2020, 22:52

Re: Dubbele espresso met Pavoni?

Berichtdoor Brahimski » za 26 sep 2020, 22:51

Bedankt Dirk Jan en Guido! Ik zal eens met jullie ratio’s gaan experimenteren👍


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron