Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor yakneev » ma 28 sep 2020, 11:51

Hoi allen,

Data is key voor herhaal succes. zeker als je geregeld wilt veranderen van bonen lijkt het mij handig om een goede rijke historie te hanteren van zetmethodes en werkwijze.

Ik drink chemex, v60, kalita en espresso's. incidenteel nog eens een aeropress ofzo.
Anyhow ben begonnen met een nieuwe episode in mijn espresso avontuur. In het verleden ben ik wel een gekapt omdat ik gek werd van te zure espresso's heb nu al met flink wat spelen met 2 verschillende bonen best leuke resultaten geboekt waar ik erg blij mee ben. maar merk dat voor pour-over ik ook nog wel een heen en weer loop wat ik wel en niet lekker vind.

Resume, hoe registeren jullie je goed gelukte of soms juist mislukte pogingen. op het engelse forum zag ik al veel fans van een notitie boekje. Ik als digital-native neig richting een app al is er niets fijn beschikbaar.
Meest in de buurt komend is Bean Beast op IOS maar die logt dus niet de doorlooptijd, nogal cruciaal. Terwijl de rest super snel in te voeren is!

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor swimmer » ma 28 sep 2020, 14:13

Probeer eens Beanconqueror ... het is al een zeer complete app en de ontwikkelaar streeft altijd erna om ze nog beter te maken door naar zijn gebruikers te luisteren.
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor cremalover » ma 28 sep 2020, 17:31

Hoi allen,

Data is key voor herhaal succes. zeker als je geregeld wilt veranderen van bonen lijkt het mij handig om een goede rijke historie te hanteren van zetmethodes en werkwijze.

Ik drink chemex, v60, kalita en espresso's. incidenteel nog eens een aeropress ofzo.
Anyhow ben begonnen met een nieuwe episode in mijn espresso avontuur. In het verleden ben ik wel een gekapt omdat ik gek werd van te zure espresso's heb nu al met flink wat spelen met 2 verschillende bonen best leuke resultaten geboekt waar ik erg blij mee ben. maar merk dat voor pour-over ik ook nog wel een heen en weer loop wat ik wel en niet lekker vind.

Resume, hoe registeren jullie je goed gelukte of soms juist mislukte pogingen. op het engelse forum zag ik al veel fans van een notitie boekje. Ik als digital-native neig richting een app al is er niets fijn beschikbaar.
Meest in de buurt komend is Bean Beast op IOS maar die logt dus niet de doorlooptijd, nogal cruciaal. Terwijl de rest super snel in te voeren is!
Weet niet wat er te registreren valt. Zie mijn onderschrift. ( eeuwige dank verschuldigd aan F. Godijn)
Tenzij je natuurlijk op zelf branden duidt.

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor yakneev » ma 28 sep 2020, 18:44

Ja ik snap je helemaal. Echter voor iemand die al meerdere pogingen heeft gedaan en werkelijk een paar geweldige shots heeft gemaakt maar hoofdzakelijk zure bocht afwisselde met bitter zooi wil ik wat makkelijker terug kunnen naar wat werkt voor mij.

Het bij houden van shots variabele samen met notities geeft me denk ik de mogelijkheid sneller te leren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor Dirk Jan » ma 28 sep 2020, 18:54

Een afbeelding van de stand van de maler bij deze boon en dan met een fotobewerker de rest van de gegevens erbij zetten.
Afbeelding
Afbeeldingen opslaan in een Foto-cloud in een mapje genaamd KOFFIE
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor cremalover » ma 28 sep 2020, 19:34

Ja ik snap je helemaal. Echter voor iemand die al meerdere pogingen heeft gedaan en werkelijk een paar geweldige shots heeft gemaakt maar hoofdzakelijk zure bocht afwisselde met bitter zooi wil ik wat makkelijker terug kunnen naar wat werkt voor mij.

Het bij houden van shots variabele samen met notities geeft me denk ik de mogelijkheid sneller te leren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maar maling ,dosering en doorloop bijvoorbeeld hangen toch af van het weer, soort boon , versheid etc.
Die variabelen wisselen nogal( vervelend aspect van variabelen :mrgreen: ) .
Wat is dan nog de zin van noteren van maalgraad,hoeveelheid gemalen koffie,doorloop etc?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor bobbee » ma 28 sep 2020, 20:21

Alles op gevoel! Werkt heerlijk moet je alleen wel een beetje leren hoe je de smaak stuurt. Oefenen.

En zoiets als dit helpt erbij.

Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor GuidovW » ma 28 sep 2020, 21:28

Ja ik snap je helemaal. Echter voor iemand die al meerdere pogingen heeft gedaan en werkelijk een paar geweldige shots heeft gemaakt maar hoofdzakelijk zure bocht afwisselde met bitter zooi wil ik wat makkelijker terug kunnen naar wat werkt voor mij.

Het bij houden van shots variabele samen met notities geeft me denk ik de mogelijkheid sneller te leren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ik heb een kladblokje in m’n notities, waarin ik de stand van de maler en grammen maalsel bijhoud.
De ratio is bijna altijd 1:2, dus dat hoef ik niet te noteren.
Alhoewel ik nu op 1:2,3 zit.... ;)
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor mr Blanc » vr 02 okt 2020, 09:13

Alles op gevoel! Werkt heerlijk moet je alleen wel een beetje leren hoe je de smaak stuurt. Oefenen.

En zoiets als dit helpt erbij.

Afbeelding
Hi Bobbee wat word er bedoeld met increase ratio? Is dat meer output of minder input?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor we tigers » vr 02 okt 2020, 10:08

van alle keren dat ik koffie brand maak ik notities in een boekje. Maar voor wat betreft met malen en zetten is het gewoon allemaal op gevoel.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron