Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor Dirk Jan » vr 02 okt 2020, 12:41

Increase ratio, meer output of minder input. Naar mijn idee kan dat dus beide, net waar jouw voorkeur naartoe gaat. Zelf houd ik de hoeveelheid van de gemalen boon zoveel mogelijk vast en varieer met de overige variabelen. In dit geval de output dus.

Wat het op gevoel werken betreft in relatie tot dit onderwerp. Ik ben (of is het nu was?) een hardloper. Liep altijd mijn eigen rondjes etc. (begin jaren '90) Totdat ik in 1996 lid werd van de atletiekvereniging om 'zachtjes te leren hardlopen'. Regelmatig moesten we dan onze hartslag in de gaten houden, want die mocht niet te hoog. Maar die van mij voelde al vrij snel in het begin van de training hoger dan dat zou 'mogen'. Toch maar eens een sporttest ondergaan. En wat bleek, mijn tophartslag of hartslag bij het omslagpunt ligt veel hoger dan gemiddeld. Waar anderen op 120 zitten zat ik op 140 of 150. De aanwijzingen van de trainer, die moest ik dus interpreteren naar mijn hartslag.
Dat vond ik erg lastig en heb toen, ja, je voelt het aankomen, een hartslagmeter aangeschaft. Vreselijk heb ik dat altijd gevonden, want je doet het toch op gevoel? Nou, even niet dus.
Een maand of twee met dat ding om getraind en toen wist ik hoe de verschillende hartslagmomenten voelde en kon ik het weer op gevoel doen. En dat doe ik nog steeds, maar wel veel rustiger.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor bobbee » vr 02 okt 2020, 20:18

Goed verhaal!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor cremalover » za 03 okt 2020, 09:50

Ik geloof er niet in. Analytisch werken is leuk in een laboratorium omgeving met altijd gelijke omstandigheden en gelijke produkten.
In real life zijn externe factoren als luchtvochtigheid,temperatuur en natuurlijk de bonen zelf steeds variabel.
Alles wat je dan doet is herhaalbaarheid proberen te bewerkstelligen in een voortdurend veranderende omgeving.

Zelfs probranders lukt dit niet. Een huismelange van een bepaalde brander smaakt daarom ook steeds anders.

Komt als kers op de taart nog bij dat smaakbeleving ook nog eens afhankelijk is van het moment op de dag dat je espresso drinkt, de omgeving waar je de espresso drinkt , je fysieke en geestelijke gesteldheid op het moment dat je de espresso drinkt etc.
Hoe subjectief wil je het hebben?
Zinloze exercitie zo'n logboek bijhouden dus.

Zelfde gaat op voor koken.
Hoe vaak ik al couscous gemaakt heb op exact dezelfde wijze en je commentaar krijgt als "de vorige keer was toch lekkerder" .
Is dat zo of had je toen meer honger? :mrgreen:
Of vond je het gezelschap leuker?
Of had je van tevoren twee glazen wijn op?
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor Marcje » za 03 okt 2020, 13:55

Met sporten en branden hou ik alles religieus bij.
Met koffie bereiden weeg ik alleen het maalsel (dagelijks). Doorlooptijd en hoeveelheid gaan op gevoel.
Ik log echter niets, maar verander dan ook niet wekelijks van boon.
dus...

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?

Berichtdoor Keyser » za 03 okt 2020, 14:00

Ik ben momenteel aan het loggen met bovenstaande app. Werkt erg fijn trouwens!
Het noteren van variabelen doe ik alleen op het begin bij het vinden van de juiste extractie bij een nieuwe boon. Het biedt houvast en overzicht. Wanneer ik in de goede range zit, dan ga ik over naar zetten op gevoel. Dat kan inderdaad per dag verschillen zoals cremalover aangeeft. Maar die aanpassingen zijn minuscuul.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron