Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor yakneev » do 01 okt 2020, 20:49

Ik herinner mij de Yellow Bourbon ook niet als enorm zuur.

Op dit moment neig ik steeds meer naar minder fruitige koffie. Wanneer er een citrusvrucht tussen de smaaktonen staat, durf ik het bijna niet meer te bestellen.
Aan de andere kant wil ik de verantwoordelijkheid niet van mij afschuiven. Mijn laatste kilo bonen lukte mij ook niet om onder de knie te krijgen. Resultaat was azijn. Alleen had ik hem eergisteren onder de knie. Toen was het een zacht zuurtje. Bij die mooie shot is het dan ook gebleven Afbeelding
Wat was toen je recept


Ik heb nu een Manhattan Erasmus.
Een natural blend Brazil Panama. Toen ik de zak opende vond ik met mooi donker medium gebrand. Geur was direct wat ik ban natural verwacht. Lekker die bessen geur. Smaak notities waren dan ook. Candied pecan. Plum jam en creamy.

Natuurlijk weer drama, tot ik hem bijna als Turkish had gemalen zo fijn.

Uiteindelijk was ik het zat. Gooide ik hem grover en heb ik op 16 gram 80 gram er uit gehaald in 30 sec op 98 graden. En wat nu. Qua structuur niet echt espresso meer. Maar smaken waren goed. Proefde echt die jam achtige zuurtje welke lekker was. Creamy als smaak. Romige basis licht fijn zuurtje.

Maar dat moet dan toch ook met minder yield te krijgen zijn ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor Keyser » do 01 okt 2020, 21:03

Mijn recept was 18 gram in en 44 gram uit.
Nu weet ik alleen niet meer de tijd, omdat ik nog maar bonen voor twee kopjes had en de hoop al had opgegeven. Ik had mijn niche op stand 2 gezet. Schat ergens rond de 40 seconde. Mijn machine is een Strega.

Ik ga nu wat bonen gebruiken die ik voorheen ook niet goed gezet kreeg. Kijken of dat nu wel lukt.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor Fisherman » do 01 okt 2020, 21:12

Ik herinner mij de Yellow Bourbon ook niet als enorm zuur.

Op dit moment neig ik steeds meer naar minder fruitige koffie. Wanneer er een citrusvrucht tussen de smaaktonen staat, durf ik het bijna niet meer te bestellen.
Aan de andere kant wil ik de verantwoordelijkheid niet van mij afschuiven. Mijn laatste kilo bonen lukte mij ook niet om onder de knie te krijgen. Resultaat was azijn. Alleen had ik hem eergisteren onder de knie. Toen was het een zacht zuurtje. Bij die mooie shot is het dan ook gebleven Afbeelding
Wat was toen je recept


Ik heb nu een Manhattan Erasmus.
Een natural blend Brazil Panama. Toen ik de zak opende vond ik met mooi donker medium gebrand. Geur was direct wat ik ban natural verwacht. Lekker die bessen geur. Smaak notities waren dan ook. Candied pecan. Plum jam en creamy.

Natuurlijk weer drama, tot ik hem bijna als Turkish had gemalen zo fijn.

Uiteindelijk was ik het zat. Gooide ik hem grover en heb ik op 16 gram 80 gram er uit gehaald in 30 sec op 98 graden. En wat nu. Qua structuur niet echt espresso meer. Maar smaken waren goed. Proefde echt die jam achtige zuurtje welke lekker was. Creamy als smaak. Romige basis licht fijn zuurtje.

Maar dat moet dan toch ook met minder yield te krijgen zijn ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Al lezende dacht ik al te bespeuren dat er mogelijk te fijn gemalen werd. Op een bepaald punt wordt overextractie vies zuur, oftewel wrang. Ook is erg fijne maling na tampen compacter dan grovere maling (tamp-level onder gebruikelijke niveau).

Als het koffie zetten niet lukt zoals je dat verwacht, is het altijd goed om je zetproces eens flink om te gooien. Zoals hier ook is gebleken.



Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor Keyser » do 01 okt 2020, 21:19

Maar heeft hij toch een erg waterige espresso als resultaat? Ratio 1:5. In mijn beleving durf ik dat geen espresso meer te noemen. Mogelijk zit ik ernaast. Hoe kan hij nu verder om de ratio te verkleinen?

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor yakneev » do 01 okt 2020, 22:07

Nee is ook niet echt meer espresso. Meer lungo. Maar ben benieuwd hoe ik deze smaakbalans hetzelfde krijg maar geconcentreerder. Niet echt een goed idee hoe dit te verbeteren. zal langzaam de yield verminderen kijken wanneer het weer te zuur wordt.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor Fisherman » vr 02 okt 2020, 09:10

https://www.baristahustle.com/blog/the- ... o-compass/

Misschien dat dit uitkomst biedt.

Zou kunnen dat je met een grind tussen A. die "waar hij wel lekkerder was qua smaak maar niet qua body" en B. die "waar hij zuur was ongeacht wat je probeerde" en een iets hogere yield dan je bij B. gebruikte uit gaat komen waar je dat hoopt en/of verwacht.

Het helpt mij vaak genoeg om het BH kompas voor filter erbij te pakken en dat heeft het espresso kompas in mijn espresso-tijden ook weleens gedaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor yakneev » vr 02 okt 2020, 09:42

BH video's en tools zijn informatief en behulpzaam echter heb ik het gevoel nog "Te" weinig controlle te hebben om te bepalen of iets nu zuur is vanwege onderextractie of over-extractie. ik wilde juist de andere kant van het spectrum forceren dus na zuur wil ik graag een keer een te bitter shot. dat blijkt lastig.

Als ik dan zie dat de meeste op 93 graden espresso zetten snap ik niet waar ik mee bezig ben met 98 :D maar zelfs dan nog zuur dus waarom in godsnaam naar 93.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor Keyser » za 03 okt 2020, 14:05

N.a.v. Fischerman zijn tip ben ik opnieuw begonnen. Nu zit ik op 19 gram in en 38 gram uit, maalstand 6 i.p.v. 2. Nu is de grap dat ik het resultaat nog te bitter vind. Dus morgen ga ik verder met grover instellen. Wanneer ik gevoelsmatig in de buurt kom ga ik met de ratio finetunen. Voor nu laat ik het erbij. Ik heb teveel cafeïne gehad

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor yakneev » za 03 okt 2020, 17:12

Lol nadeel van espresso proeven. Na 20 verschillende instellingen hier ook helemaal leip.

Anyhow. Nieuwe boon nieuwe kansen.
Heb de Latin America blend van giraffe. Kilootje dus genoeg te testen. Dit zou een iets donkerdere boon moeten zijn met voldoende chocola tonen.
Dus nu op hun geadviseerde 19 in 40 uit in 25-30 sec. Zowel 25 27 als 3 getest. Nog steeds flink zuurtje op 98 graden. :(

Ben gewoon misselijk van het zuren koffie proeven. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor fuel » zo 04 okt 2020, 11:07

Tja ik ken het wel en heb hierover ook al vaker iets geschreven. Overigens met de Yellow Bourbon van PTI goede en niet zure ervaringen.

Probeer anders eens Nordkapp Lillehammer of de brute Bonen, deze bonen zijn absoluut niet zuur.

Recept met deze bonen op een vergelijkbare machine als de Bianca.

Strada 14 gr. bakje.

15 gr in 30/33 gram uit. 92 of 93 graden
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron