Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor yakneev » do 01 okt 2020, 10:07

Ik weet het, er zijn tal van topics en posts over zure shots.
Dit was voor mij 1 van de grootste redenen om tot 3x toe helemaal te stoppen met Espresso. Het maken van pour-overs heb ik super onder controlle, hou van fruitige en soms zelfs bijna wijn achtige koffies en wissel dit af met koffies die meer choco / noten en caramel tonen hebben. Maar eens in de zoveel tijd drink ik ergens in een koffiebar een espresso en denk dan shit het kan dus wel. Heerlijke romige koffie, die in de basis zacht en zoet zijn, een fluwele deken over je tong met echter achterin subtiele fruitnoten kleine frisse zuurtjes.

Echter als ik espresso maak zijn ze vaak "in your face" eerder zout-zuur dan bitter. Zo zuur dat ik na 3 pogingen en kleine slokjes om te proeven gewoon misselijk ben en geen zin meer heb. Ik ben echter nu gedreven en gemotiveerd. het moet me gaan lukken en ben bereid tot alles. Heb nu een prachtige machines. de Lelit Bianca met alle opties van dien. Helaas tijdelijk met een Eureka Mignon Manuale de Niche zero duurt nog een maandje namelijk.

Ik heb inmiddels al een kleine 2.5 kg er doorheen gejaagd.
Yellow bourbon van hoofdkwartier - Geen enkele gebalanceerde shot eruit kunnen halen. op een gegeven moment zat ik op 99 graden, 17 in 40g uit on 35 sec. en aller er tussenin. Moet wel zeggen dat deze maar een dag of 4/5 oud was dus misschien te vers.

Vintage espresso blend - Hier kwam het bittertje wel door, maar naar mijn smaak niet echt lekker, proefde duidelijk de pit van robusta met het zuurtje van de (brazil als ik het goed heb) voelde meer als 2 smaken in tegenovergestelde richting met elkaar vechten dan een gebalanceerde espresso, heb hier nog zeker 300 gram van. Idem hier ook 4/5 dagen oud inmiddels 8 a 9.

Boot pride of thailand (vraag me niet waarom maar kreeg deze gratis) - Deze kreeg ik nog enigsinds in balans. 95 graden, 18 in 40 uit licht zuurtje maar mee te leven verder kruidig en beetje pit. niet mijn smaak maar ging het makkelijkst tot nu toe.

Boot koffie Panamaria (omdat ik deze boon goed ken en weet hoe hij kan smaken) - Deze heb ik nu. En heb er een grote zak van gehaald die nu 3 weken na brand datum is. Reden ik ken de boon, is niet zo heel licht maar ook niet super donker gebrand. Weet dat deze heel romige kan zijn en moet zeer zeker uitgerust zijn. Verder is het een simpele koffie, geen complexe fruitjes, geen complexe diepte maar denk prima om een 6.5 de scoren. lijkt me handig.

Mijn huidige approach is.
- Geen pre-infusie
- Geen flow control
- Heb nu gewoon hopper gevuld, geen single dosing
- malen in doseer cupje en op de gram nauwkeurig 17.0 gram.
- aim nu op 34 gram (1:2)
- Zorg dat hij gelijkmatig in de portafilter zit met een niet al te harde vlakke tamp.
- Naked portafilter geen aanduidende channeling, zie sons dat er wel eens een vlake van 3/4 gaatjes niks uitkomt maar geen sproeiers ofzo
- temperatuur begonnen op 95


95c
25 sec
33.6 gram uit
zuur

95c
28 sec
34 gram uit
zuur

95c
30 sec
34.2 gram uit
zuur, al iets meer balans maar kom nog niet in de buurt

95c
37 sec
35.5 gram uit
zuur, meer richting zoutig onprettig.
kortom niet de juiste weg. terug naar vorige setting maar temp maar omhoog

97c
28 sec
33.8 gram uit
2 graden omhoog nog steeds zurig

98c
28 sec
33.8 gram uit
5 min gewacht, even wat water door laten lopen. nog steeds zurig.

Uiteindelijk dacht ik, ik maak wel even een salami-shot.
elke 5 sec een ander kopje om te proeven met zelfde settings als hiervoor.

35 - 40, waterig, dunner, hele dunne lichte creme kan er doorheen kijken. proefde meer als filter koffie. wel heeeeel licht zuurtje, maar zou hem als filter accepteren. Wel raar want ik zou juist dun en bitter verwachten.
30 - 35, ook watering, iets zuurder misschien nog wel het mooist qua smaak, maar gene choco/noten of andere noten die ik zou verwachten.

de shots tussen 15 - 30 werden al iets meer richting wat ik in het kopje proef. maar iets milder.

Shot tussen 5 en 10 was gewoon niet te doen. azijn zuur.




In mijn beredenering kan deze koffie op 98c 28 sec en 33/34 gram eruit niet zuur zijn mits er iets fundamenteels mis gaat.
Wat mij opvalt dat na tamp in het kleinste dubbel bakje 17 gram bijna 3 mm onder de streep in het bakje zit.
Heb ook al 18grams vst bakje getest die is nog leger, moet fijner malen smaak ervaring vergelijkbaar zo niet zuurder.

Heb ook al eens een shot getest met flow-control op 2 3e. hele shot zodat hij wat minder loopt. pak dan 35 sec voor zelfde hoeveelheid geen grote smaakverschillen.

Wat mij opvalt is dat de puck vrij nat is en ongelijk, je ziet soms de druppels van de douche er soort van inzitten, lijkt me niet bevoordelijk. pucks komen er ook redelijk na uit. ligt vaak nog klein laagje water op.

Kortom ik ben even radeloos wat mijn volgende approach moet zijn. eigelijk wil ik een grote stap richting bitter krijgen zodat ik daarna kan terug werken richting meer balans, maar dat lukt dus zelfs niet.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor turboyeast » do 01 okt 2020, 10:30

LS.,
Ik heb de laatste tijd ook teveel wrange (= teveel zuur) espresso gedronken -ben daar ook helemaal klaar mee-, vandaar dat ik even aanhaak op je bericht.
Heb ook met de boontjes die ik tot mijn beschikking had geëxperimenteerd, maar wrang bleef wrang. Door de temperatuur op te krikken, kun je het wel wat afdoven. Waarom geen pre-infusie? Ik heb een hendelmachine en geef altijd een ruime pre-infusie....soms wel 10-20 seconden.

Ik heb nu andere boontjes besteld (Cascaritas van Dutch Barista), dat is weer even een verademing. Je moet Bjorn eens bellen...dan leer je in 5 minuten meer dan in een half jaar op internet rondsnorren.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor cremalover » do 01 okt 2020, 13:11

Ik haat zure koffie. Wat niet wil zeggen dat een ondertoon( met nadruk op onder) van zuur wel waardeer.
Maar hou van bittere koffie met wat zoet kruidige smaak.
Hiervoor brand ik mijn koffie wat langer. Tweede krak is voor mij geen eindstation maar een tussenstop. :mrgreen:
Verder flink de ketel opstokken. Druk bij mij is 1.35-1.45 bar.
Daarnaast voeg ik soms en meestal vaak :mrgreen: wat suiker toe. Immers suiker legt zuur om. Allemaal niet zo moeilijk.Yoghurt zonder suiker is zuur. Yoghurt met wat suiker is zoet met een ondertoon van zuur.

En verder wat Frans zegt.

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor yakneev » do 01 okt 2020, 13:42

Haha had al wat reacties van je gelezen over je cremalover afwijking haha.
Ik ben oprecht benieuwd, er zijn enorme groepen mensen die de medium brandingen lekker vinden. maar het kan toch niet zo zijn dat die mensen pure zuur-heid lekker vinden.

Het gekke is in filterkoffie gaat er niets boven een licht-gebrande ongewassen Ethiopia yirgacheffe. Heerlijk dat zijn pure fruit-tonen die je proeft heerlijk. Maar een espresso moet volgens mij een mooie zachte basis hebben zonder uitgesproken zuurte of bitterheid.

Heb wel eens een espresso op bij man met bril koffie in Rotterdam, daar knalde het glazuur van mn tanden af. Kan niet de bedoeling zijn lijkt me. Zo zuur dat je het niet kan onderscheiden van azijn. dat kan je nog zo tof doen over smaaktonen van appel en manderijntjes. maar die zijn dan ver te zoeken.

Dus correct me if im wrong maar ook bij een lichte koffie moeten die fruit tonen toch een licht hint naar die fruittonen zijn maar in de basis een mooie zoete romige espresso.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor cremalover » do 01 okt 2020, 13:47

Haha had al wat reacties van je gelezen over je cremalover afwijking haha.
Ik ben oprecht benieuwd, er zijn enorme groepen mensen die de medium brandingen lekker vinden. maar het kan toch niet zo zijn dat die mensen pure zuur-heid lekker vinden.

Het gekke is in filterkoffie gaat er niets boven een licht-gebrande ongewassen Ethiopia yirgacheffe. Heerlijk dat zijn pure fruit-tonen die je proeft heerlijk. Maar een espresso moet volgens mij een mooie zachte basis hebben zonder uitgesproken zuurte of bitterheid.

Heb wel eens een espresso op bij man met bril koffie in Rotterdam, daar knalde het glazuur van mn tanden af. Kan niet de bedoeling zijn lijkt me. Zo zuur dat je het niet kan onderscheiden van azijn. dat kan je nog zo tof doen over smaaktonen van appel en manderijntjes. maar die zijn dan ver te zoeken.

Dus correct me if im wrong maar ook bij een lichte koffie moeten die fruit tonen toch een licht hint naar die fruittonen zijn maar in de basis een mooie zoete romige espresso.
Mijdt altijd koffieshops waar barista's met een bril voor de machine staan. Als ze tattoo's hebben met in de zomer een petje op moet je als de brandweer weg daar.
Je hebt dan een derde golf tempel betreden.Vluchten is de enige goede respons.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor bobbee » do 01 okt 2020, 14:33

Zuur is gewoon niet lekker. Medium roast is wat mij betreft altijd wel goed voor espresso.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor yakneev » do 01 okt 2020, 16:05

Nou nee zuur is gewoon niet lekker nee. denk ook niet de bedoeling, fruitig of ondertoon aciditeit is wel goed en lekker.
Maar mijn grootste issue is dus met 2 soorten bonen die mij niet erg licht lijken ik gewoon nieteens een te-bitter bakkie kan zetten. zelfs niet op tempratuur 99 en doorlooptijd 35sec 50gram uit op 16 gram in.

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor mr Blanc » do 01 okt 2020, 16:24

Interessant, hier ook vaak toch wel zuurdere koffie met medium roast. Yellow bourbon vermijd ik daarom ook, ik krijg m ook gewoon niet naar mijn zin. Kan t ook niet echt waarderen, ook wel is "koffiezaakjes" geprobeerd en krijg je dan ook echt een zure slok, kan toch niet de bedoeling zijn! Veel van die melk based drankjes gaat t nog wel prima in en de zoete melk vlakt zoals cremalover zegt een hoop af, maar een espresso puur is t dan gewoon niet.

In Bali echt heerlijke espresso gedronken, lekker stroperig smaken van rozijnen/rode appels en tonen chocola. Gelukkig zakje mee genomen maar daarna nooit meer iets gevonden dat ook maar in de buurt komt.

Laatst ook de bonen van Brute Bonen geprobeerd maar die waren wel echt bitter en erg kruidig wel bijna geen zuur...

Lees graag mee voor meer tips
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor cremalover » do 01 okt 2020, 16:37

Interessant, hier ook vaak toch wel zuurdere koffie met medium roast. Yellow bourbon vermijd ik daarom ook, ik krijg m ook gewoon niet naar mijn zin. Kan t ook niet echt waarderen, ook wel is "koffiezaakjes" geprobeerd en krijg je dan ook echt een zure slok, kan toch niet de bedoeling zijn! Veel van die melk based drankjes gaat t nog wel prima in en de zoete melk vlakt zoals cremalover zegt een hoop af, maar een espresso puur is t dan gewoon niet.

In Bali echt heerlijke espresso gedronken, lekker stroperig smaken van rozijnen/rode appels en tonen chocola. Gelukkig zakje mee genomen maar daarna nooit meer iets gevonden dat ook maar in de buurt komt.

Laatst ook de bonen van Brute Bonen geprobeerd maar die waren wel echt bitter en erg kruidig wel bijna geen zuur...

Lees graag mee voor meer tips
Yellow Bourbon van Pti vond ik super. Zeker niet zuur.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor Keyser » do 01 okt 2020, 20:16

Ik herinner mij de Yellow Bourbon ook niet als enorm zuur.

Op dit moment neig ik steeds meer naar minder fruitige koffie. Wanneer er een citrusvrucht tussen de smaaktonen staat, durf ik het bijna niet meer te bestellen.
Aan de andere kant wil ik de verantwoordelijkheid niet van mij afschuiven. Mijn laatste kilo bonen lukte mij ook niet om onder de knie te krijgen. Resultaat was azijn. Alleen had ik hem eergisteren onder de knie. Toen was het een zacht zuurtje. Bij die mooie shot is het dan ook gebleven


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: doubleb en 18 gasten

cron