Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor yakneev » vr 16 okt 2020, 16:08

Ik sta dus echt versteld.
Met gemak zet ik nu prima espresso's met zowel lichte als donkere bonen. Het zuurtje wat ik krijg is nu bijzonder prettig. en nu snap ik eindelijk de smaak tonen op een zak bonen. Dingen als Chocola, noten, gedroogd fruit enz zijn nu te herkennen. met een kleine aanpassing heb ik nu controlle over zuur en bitter en kan de koffie nu ook eindelijk zoet noemen.

Het gekke is, ik heb hiervoor een Sage barista express gehad (met interne maler). daarvoor nog een expobar brewtus 4 die ik gebruikte met macap maler, en een baratza vario en had altijd last van zurige of soms gewoonweg zoutige koffie. heel penetrant en misselijkmakend. In melk allemaal prima te doen maar super frustrerend.

Nu pak een 5 weken oude Brazil van Friedhats, iets wat toch een lichte koffie is. Zeker zuurtje aanwezig maar heerlijk zoet, en echt de karakteristieken die ik van een brazil verwacht.

Daarna pakte ik de brute bonen er bij. ja heeeeel anders, bam in your face maar een plezierig bittertje. iets fijner gemaald en minder yield en werd gelijk aangenamer.

Daarna pakte ik nog een natural omni roast die ik bij de koffie vine had gekregen. heerlijk zoet, fruitig beetje aciditeit maar durf het nieteens meer een zuurtje te noemen.

En allemaal in 1 a 2 pogingen ingesteld. er is daarna vast nog meer uit te halen maar helemaal prima.
Mijn Lelit bianca staat nu op 95 graden, geen pre-infusie, geen flow controll en keer op keer redelijk stabiele resultaten.


Zal er dan een defect zitten. of grote verschillen in maalsel bij de manuale ofzo.
Maar zit te denken had dit bij en keer poging handmalen met comandante ook en die staat toch ook (het zurige) wel bekend om zijn maalkwaliteit.

Ik ben een gelukkig mens in ieder geval!! maar ben wel opzoek naar een verklaring ;-)


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron